■§Êk Mm Bob Pingen, WHITE A PLAY, 1975, Hulst. matig naast ander werk ook kunstenaarsboeken. Als ik hem opzoek, zijn er altijd wel nieuwe die nieuwsgierig worden doorgebladerd. Van zijn boeken dringt naar mijn idee te weinig tot de buitenwereld door. In 1997 heeft Willem Buijs in De Bewaerschole van Haamstede op mijn verzoek voor de reeks thema-exposi ties Een Ongekende Schittering een tentoonstelling gemaakt. Hij liet daar ondermeer twee werken zien die het resul taat waren van een reis naar Chott el Djerid, het zout meer der luchtspiegelingen in Tunesië. Het ene werk was de projectie van één dia op de witte muur, het andere een fraai boekje waarin op zwarte bladzijden twaalf dia's waren afgedrukt. Hij had zich de vraag gesteld: 'Zou je een fata morgana kunnen fotograferen?' Dit intrigerend verschijnsel was hij te lijf gegaan met een luchtlens in een koker die verbonden was aan een camera obscura. Tot mijn verrassing vertelde hij dat hij ook een aantal andere boeken had gemaakt. Sommige waren in oplage verschenen, maar de meeste waren unica die nog nooit waren geëxposeerd. Hij wilde ze aan mij toevertrouwen als ik ze in Zeeland wilde exposeren. Dat vertrouwen nam ik mee. Ik dacht aan het Getijdenboek van Joop Dam dat bij mij in de kast stond en de boekjes van Sophia van den Heuvel die ze had getoond in Vlissingen en Sluis. En had ik niet ooit bij een tentoonstelling van Kunst uit Zeeland een mooi gebonden boek van Henny Schrijver gezien dat over een moestuin ging? Verder kwam ik niet. 17 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 19