EEN EIGEN PLEK André van der Veeke kunnen opsporen uit die periode. Zo zijn er meer geruchten die je achterna loopt, ontzenuwt en het vol gende traceert. Uit de publicatie zal blijken dat de jaren zeventig ook in Zeeland een aantal belangrijke boeken heeft opgeleverd, en dat er nog steeds kunstenaarsboeken worden gemaakt. Bij het doorbladeren van de publicatie die is verschenen over de zoektocht boeken boven water tel ik twee boeken gedateerd voor 1970 The Empty Book, van Bert Quite uit 1968 en Liefde spoelt door mij van Reynier de Muynck uit 1969-1970. In de jaren zeventig tel ik ongeveer tachtig boektitels, waarvan het overgrote deel komt op naam van Henny Schrijver en Ben Sleeuwenhoek. In de jaren tachtig neemt dat aantal niet af en in de jaren negentig kom ik op honderd boeken. Daarvan komen er 26 van de hand van Marinus van Dijke. Duidelijk is dat ook in Zeeland kunstenaars zijn die tot op de dag van vandaag het maken van kunstenaarsboeken vanzelfspre kend vinden. Dit jaar zijn zeker nog 21 kunstenaarsboeken gemaakt. De kunstenaar zoekt naar de juiste manier om zijn werk te realiseren en blijkt de boekvorm niet uit te sluiten. De aankondiging van de zoektocht is bij enkele boeken van dit jaar daar niet vreemd aan, blijkt uit gesprekken. Een verrassend neveneffect. boeken boven waterwas een boeiende tocht en rijker dan gedacht. De publicatie die tevens de cataloog van de tentoonstellingen is, bevat een overzicht van bijna 270 boeken gemaakt door 36 kunstenaars. Voor de exposities konden we daar ruimschoots uit putten. Na de sluitings datum van de kopij konden we nog één boek dat ons bereikte in de publicatie opnemen, maar ik heb al een later uitgegeven boek van een Zeeuws kunstenaar in handen gehad dat mij bijzonder intrigeert. Zal dat het volgende kunstenaarsboek zijn dat op mijn lezenaar terecht komt? De catalogus 'boeken boven water' (32 pagina's, full colour, 23) is een uitgave van Stichting Kunstuitleen Zeeland en te verkrijgen bij de exposerende lokale bibliotheken, de Zeeuwse Bibliotheek, Stichting Kunstuitleen Zeeland en boekhandel De Drukkerij te Middelburg. Exposities: Deeltentoonstellingen waren te zien in de openbare bibliot heken van Goes, Hulst, Middelburg, Terneuzen, Tholen, Vlissingen en Zierikzee. Overzichtstentoonstelling in de Zeeuwse Bibliotheek te zien van maandag 15 november t/m zaterdag n december 1999, gedurende de openingsuren. Voor de ingang van het kerkhof was een verkeersdrempel aangebracht. Waarschijnlijk niet vanwege overlast door aanstormende begrafenisstoeten, maar omdat de begraaf plaats aan de rand van het dorp lag. Frans parkeerde zijn auto in de berm. We stapten uit en proefden van de lan delijke stilte. Het kerkhofje lag ingeklemd tussen enkele laatste huizen, een paar weitjes en schuren. Frans pakte een schepje en de pot met rode rozen uit zijn bagage ruimte en keek lachend richting kerkhof. 'Ik zal je mijn laatste rustplaats eens laten zien.' Hij had me meegetroond omdat ik de grond moest keuren waar hij begraven wilde worden. Er lagen hier al verschillende familieleden van hem, maar daar ging het hem niet om. Het was hier volmaakt stil, en dat had de doorslag gegeven. Geen geïsoleerde stilte maar een dorp- Rozen vooi se rust. Ik was geneigd geweest hem op zijn woord te geloven, maar omdat het een mooie dag was wilde ik wel eens iets anders proeven als werk en altijd dezelfde gedachten. Frans opende het zwarte, smeedijzeren hek en vulde bij een provisorisch aangelegd kraantje om de hoek maar meteen een jerrycan met water. Ik liep het grindpad op. Links van me lagen de verse graven, herkenbaar aan beeldjes, linten, snijbloemen, plantjes en kransen rond om marmeren of granieten grafstenen. Rechts waren de graven grijs en sober en alwetend, allemaal van dezelfde verweerde steen en soms verscholen achter een paar dunne struiken. Het was inderdaad wonderbaarlijk stil. Ieder geluid was afzonderlijk te horen, zoals bijvoorbeeld het luid ruchtig klotsen van water in een jerrycan. 20 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 22