Maurice Góth, Ada en Sarika in't groen,
Transsylvanië, olieverf op doek marouflé,
1904, 52 x 40 cm. Particuliere collectie.
Maurice Góth, Ada met verstelwerk, olie
verf op paneel, z.j. 26 x 35 cm. Collectie
Galerie Het Noorderlicht, Domburg.
Maurice Góth bleef overwegend een impressionist, zij het
vaak met een luministische en ook expressionistische toets.
Zijn dochter begon in Domburg te schilderen. Sarika
volgde onder meer een opleiding aan de Haagse Academie,
bij Hans Hofmann in München, bij André Lhote in Parijs
en aan de School for Arts and Crafts in Londen. Sporen
van de Hongaarse volkskunst zijn duidelijk in haar werk
te onderkennen, evenals een bijzondere grafische en
coloristische begaafdheid en steeds meer een neiging
tot 'vrij' werk. Vanaf de jaren vijftig woonde en werkte zij
's zomers meestal in Veere, 's winters in Amsterdam.
Het leven van de Góths is ten dele terug te vinden in
hun werk. Landschappen, havengezichten, strand- en
dorpsgezichten uit Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk, Italië,
België, Nederland, Polen, zelfs de Verenigde Staten, dier-
studies, portretten, bloem- en andere stillevens, wat
Sarika betreft ook monotypes en collages; alle werken
dragen een verhaal mee, maar zelden geven zij dat zon
der meer prijs. Wel gesigneerd, niet gedateerd, geen titel
bekend - soms is het een potloodkrabbel achter op de lijst
waaruit met enige moeite een cijfer op te maken is, dat
het onderzoek in goede banen leidt. Een andere keer zijn
er wel enkele gegevens, maar ontstaan er andere vragen.
Waarom zou Maurice, waarom zou Sarika nu juist van
diegene een portret hebben gemaakt? Dat gold bijvoor
beeld voor Maurice's schilderij van Marjorie Bowen en
Sarika's tekening van Eleonore von Mendelssohn.
5 Zeeuws Tijdschrift 4/99