Maurice Góth, Ada en Sarika in't groen, Transsylvanië, olieverf op doek marouflé, 1904, 52 x 40 cm. Particuliere collectie. Maurice Góth, Ada met verstelwerk, olie verf op paneel, z.j. 26 x 35 cm. Collectie Galerie Het Noorderlicht, Domburg. Maurice Góth bleef overwegend een impressionist, zij het vaak met een luministische en ook expressionistische toets. Zijn dochter begon in Domburg te schilderen. Sarika volgde onder meer een opleiding aan de Haagse Academie, bij Hans Hofmann in München, bij André Lhote in Parijs en aan de School for Arts and Crafts in Londen. Sporen van de Hongaarse volkskunst zijn duidelijk in haar werk te onderkennen, evenals een bijzondere grafische en coloristische begaafdheid en steeds meer een neiging tot 'vrij' werk. Vanaf de jaren vijftig woonde en werkte zij 's zomers meestal in Veere, 's winters in Amsterdam. Het leven van de Góths is ten dele terug te vinden in hun werk. Landschappen, havengezichten, strand- en dorpsgezichten uit Hongarije, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, België, Nederland, Polen, zelfs de Verenigde Staten, dier- studies, portretten, bloem- en andere stillevens, wat Sarika betreft ook monotypes en collages; alle werken dragen een verhaal mee, maar zelden geven zij dat zon der meer prijs. Wel gesigneerd, niet gedateerd, geen titel bekend - soms is het een potloodkrabbel achter op de lijst waaruit met enige moeite een cijfer op te maken is, dat het onderzoek in goede banen leidt. Een andere keer zijn er wel enkele gegevens, maar ontstaan er andere vragen. Waarom zou Maurice, waarom zou Sarika nu juist van diegene een portret hebben gemaakt? Dat gold bijvoor beeld voor Maurice's schilderij van Marjorie Bowen en Sarika's tekening van Eleonore von Mendelssohn. 5 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 7