Foto van Marjorie Bowen. Uit het essay 'Rose Petals, Drops of Blood: the Life of Marjorie Bowen, Mistress of the Macabre', van Jessica Amanda Salmonson. Vindplaats: www.violetbooks.com/bowen.html Maurice Góth, Vrouw met hoed/Portret van Marjorie Bowen, olieverf op doek, z.j. 50 x 40 cm. Particuliere collectie. Marjorie Bowen Het portret van de niet meer zo heel jonge vrouw met de bronskleurige jurk en de zwart met blauwe hoed, zag ik voor het eerst in een galerie in Domburg. Het was een intrigerend schilderij, er sprak iets achteloos werelds uit en tegelijkertijd ook iets triests, iets melancholieks. De achtergrond was, zoals vaker bij Góth, nauwelijks uitge werkt maar toch nadrukkelijk aanwezig. Het werk stond geregistreerd als 'Vrouw met hoed'. Op de achterkant van het doek, onderaan in het midden, zag ik tussen haakjes geschreven staan 'Gabrielle Long' en daaronder in drukletters 'Marjorie Bowen'. Marjorie Bowen! Dit was een portret van de Engelse schrijfster van wat was het ook weer historische romans? Gothic novels? Enig zwerven langs bibliotheken en websites op Internet bood uitkomst. Jessica Amanda Salmonson omschreef haar in een essay als 'Mistress of the Macabre'. Marjorie Bowen (1885-1952) werd in Hampshire geboren als Gabrielle Margaret Vere Campbell. Haar autobiografie The Debate Continues (1939) vertelt het verhaal van een verscheurd leven. Een liefdeloze jeugd, een vader die aan de drank was, zijn gezin verliet en uiteindelijk dood op straat werd aangetroffen; een moeder - een verbitterde would-be toneelschrijfster - die volkomen in zichzelf en haar theatervrienden opging, een zusje dat het evenbeeld van haar moeder leek te worden en een trouwe, maar vol ledig incompetente huishoudster hebben die jeugd gete kend. Margaret begon te schrijven in de tijd dat zij lessen volgde aan de Slade Art School in Londen. Haar boeken trokken van het begin af aan de aandacht, maar de auteur hield zich op de achtergrond. Onderzoeken en schrijven werd haar wereld. Met het geld dat haar successen ople verden, onderhield ze het merkwaardige gezinnetje, dat zich daarvoor overigens zelden dankbaar toonde maar wel regelmatig vrienden en kennissen uitnodigde ervan mee te genieten. Marjorie's beide huwelijken waren niet erg gelukkig. Haar eerste echtgenoot, de Siciliaan Zefferino Emilio Costanza, stierf aan tbc. Van hun twee kinderen was alleen de jongste, een zoontje, in leven gebleven. Haar tweede echtgenoot, de Brit Arthur Long, werd door zijn jongste zoon - ze kregen er twee - als 'idle incom petent' omschreven. Marjorie was uiteindelijk steeds de broodwinner gebleven, haar leven in feite voortdurend gewijd aan haar werk. Dat leven is, aldus Jessica Salmonson, volledig terug te vinden in haar werk. Met die wetenschap wilde ik het schilderij, inmiddels in een particuliere collectie, nog eens zien. Zou Maurice Góth haar levensverhaal gekend hebben? Men zou den ken van wel. Die mooie, tragische vrouw aankijkend, kreeg ik het gevoel dat zij bij het modelzitten moet heb ben gedacht er niet werkelijk te zijn, alleen maar een uiterlijk te geven. Dat Góth die gedachte en een vermoe- 6 Zeeuws Tijdschrift 4/99

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1999 | | pagina 8