fI 'I I
L
m kn II
I ER M
Alex Nwokolo
Tolewewe
Zeeland is een galerie rijker. In korte tijd waren er vijf opmerkelijke tentoonstellingen te zien. Onder meer litho's
van Lucebert en Jan Cremer, bronzen beelden van Birgit Stigter en schilderijen van Marja de Lange. De zesde
expositie op rij is weer van een geheel andere orde: True colours of Nigeria.
Peter van Houte
Wie op een grijze, onbestemde winterdag de kleine galerie
aan de Beddeweeg in hartje Zierikzee binnenstapt, waant
zich in een andere wereld. Letterlijk. Een wereld van
warmte, expressie en vooral van veel kleur. Ware kleuren
inderdaad, van jonge Afrikaanse kunstenaars. Ze springen
je tegemoet, spatten bijna van de doeken en laten grote
indruk achter.
True colours of Nigena toont een twintigtal werken van
vijf kunstenaars uit Nigeria: Kainebi, Isaac Willie, John
Prince, Tolewewe en Alex Nwokolo. De meeste van hen
zijn voor ons zo goed als onbekend en hebben nog maar
zelden in Europa geëxposeerd. Ten onrechte, moet je al snel
concluderen. Dit is zeer oorspronkelijk werk van mensen
die hun vak verstaan. Ze zijn absoluut niet traditioneel te
noemen. Hooguit komt hun kleurgebruik uit de Afrikaanse
traditie voort. Hun voorstellingen en gebruik van materia
len is beslist modern, wat die term ook waard is.
Afrikaanse identiteit
We hebben hier gewoon te maken met hedendaagse kun
stenaars die - niet toevallig - in Afrika wonen en werken,
zoveel is wel duidelijk. Ook in een land als Nigeria zijn
ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt, in
tegenstelling tot wat wij vaak geneigd zijn te denken.
Net als elders op de wereld zoeken deze jonge kunstenaars
naar nieuwe vormen en naar andere manieren om zich
te uiten. Echter: zij zijn zich wél, meer dan velen in het
Westen, bewust van de grote en belangrijke traditie waarin
ze staan. Dat is te zien aan hun kunst, die wordt geken
merkt door een bijzonder rijk en levendig kleurgebruik
dat volkomen vreemd is aan de Europese en westerse
kunst. Het werk van de Nigeriaanse kunstenaars dat nu
in Zierikzee is te zien, lijkt ook nauw aan te sluiten bij de
trend in Afrika van een groeiend besef van de eigen iden
titeit. Afrika (en zijn ware kleuren) als handelsmerk van
een nieuwe generatie op dit continent.
De tentoonstelling True Colours of Nigeria werd eind
januari geopend door de ambassadrice van Nigeria, mevrouw
Olatokunbo Awolowo Dosumu. Zij had nog maar kort
daarvoor haar geloofsbrieven aan Koningin Beatrix over
handigd. Het was haar eerste officiële optreden buiten
diplomatiek Den Haag. Hoewel haar gehoor uitsluitend
bestond uit kunstminnaars, belangstellenden en de bur
gemeester van Schouwen-Duiveland greep ze de gelegen
heid aan om een warm pleidooi te houden voor meer
samenwerking tussen Nederland en Nigeria. Kunst is
i6 Zeeuws Tijdschrift 2000/1