fI 'I I L m kn II I ER M Alex Nwokolo Tolewewe Zeeland is een galerie rijker. In korte tijd waren er vijf opmerkelijke tentoonstellingen te zien. Onder meer litho's van Lucebert en Jan Cremer, bronzen beelden van Birgit Stigter en schilderijen van Marja de Lange. De zesde expositie op rij is weer van een geheel andere orde: True colours of Nigeria. Peter van Houte Wie op een grijze, onbestemde winterdag de kleine galerie aan de Beddeweeg in hartje Zierikzee binnenstapt, waant zich in een andere wereld. Letterlijk. Een wereld van warmte, expressie en vooral van veel kleur. Ware kleuren inderdaad, van jonge Afrikaanse kunstenaars. Ze springen je tegemoet, spatten bijna van de doeken en laten grote indruk achter. True colours of Nigena toont een twintigtal werken van vijf kunstenaars uit Nigeria: Kainebi, Isaac Willie, John Prince, Tolewewe en Alex Nwokolo. De meeste van hen zijn voor ons zo goed als onbekend en hebben nog maar zelden in Europa geëxposeerd. Ten onrechte, moet je al snel concluderen. Dit is zeer oorspronkelijk werk van mensen die hun vak verstaan. Ze zijn absoluut niet traditioneel te noemen. Hooguit komt hun kleurgebruik uit de Afrikaanse traditie voort. Hun voorstellingen en gebruik van materia len is beslist modern, wat die term ook waard is. Afrikaanse identiteit We hebben hier gewoon te maken met hedendaagse kun stenaars die - niet toevallig - in Afrika wonen en werken, zoveel is wel duidelijk. Ook in een land als Nigeria zijn ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt, in tegenstelling tot wat wij vaak geneigd zijn te denken. Net als elders op de wereld zoeken deze jonge kunstenaars naar nieuwe vormen en naar andere manieren om zich te uiten. Echter: zij zijn zich wél, meer dan velen in het Westen, bewust van de grote en belangrijke traditie waarin ze staan. Dat is te zien aan hun kunst, die wordt geken merkt door een bijzonder rijk en levendig kleurgebruik dat volkomen vreemd is aan de Europese en westerse kunst. Het werk van de Nigeriaanse kunstenaars dat nu in Zierikzee is te zien, lijkt ook nauw aan te sluiten bij de trend in Afrika van een groeiend besef van de eigen iden titeit. Afrika (en zijn ware kleuren) als handelsmerk van een nieuwe generatie op dit continent. De tentoonstelling True Colours of Nigeria werd eind januari geopend door de ambassadrice van Nigeria, mevrouw Olatokunbo Awolowo Dosumu. Zij had nog maar kort daarvoor haar geloofsbrieven aan Koningin Beatrix over handigd. Het was haar eerste officiële optreden buiten diplomatiek Den Haag. Hoewel haar gehoor uitsluitend bestond uit kunstminnaars, belangstellenden en de bur gemeester van Schouwen-Duiveland greep ze de gelegen heid aan om een warm pleidooi te houden voor meer samenwerking tussen Nederland en Nigeria. Kunst is i6 Zeeuws Tijdschrift 2000/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 18