Zeeuwse manieren De eerste omtrekken van de periodieke reflex in de Zeeuwse samenleving een zwart schaap te zoeken dat de schuld van een probleem kan worden gegeven, zijn zichtbaar geworden. Meestal is het iemand die ver boven het maaiveld uitsteekt. Dat wordt enige tijd getolereerd maar ineens kruipen dan uit alle hoeken en gaten de (aan)klagers. Dikwijls staan of stonden die in een afhan kelijke verhouding tot de aangeklaagde. Nu was dit fenomeen tijdens een redactievergadering van het Zeeuws Tijdschrift in het zomerse Domburg weer eens ter berde gebracht. Al filosoferende over het volgende slachtoffer kwamen we na de rituele uitdrijving van de toe risme tycoon Rudi ter Heide uit op Van Meijel. Die drukt of als raadgever, plan nenmaker, commissielid of via zijn bureau Spitsbergen (soms in alle hoeda nigheden tegelijk) steeds nadrukkelijker zijn stempel op de cultuur in Zeeland. Het meest loopt dat in het oog bij de Zeeland Nazomer Festivals (ZNF). Dat de antenne van de redactie gevoelig is, bleek begin januari. Toen werd de aan val ingezet op het bestuur van de ZNF en meer in het bijzonder op de persoon Van Meijel. Wat is er gebeurd en waar staat de Stichting ZNF eigenlijk voor? Een doelstelling ervan is vernieuwende kunst van hoogstaande kwaliteit naar Zeeland te brengen die internationaal de aandacht trekt. Daarvoor is een pro vinciaal budget geoormerkt waarvoor het bestuur een bestedingsvoorstel doet aan Provinciale Staten (PS). Tot nu toe is dat advies altijd zonder enige bedenking door PS overgenomen. Uiteraard kan in de boksring van dit redactioneel niet op alles met betrekking tot deze affaire worden ingegaan zoals: wie zitten er in het bestuur, wat zijn de kwalificaties van de bestuursleden, wat zijn hun connecties en waarom lopen de aanvragen niet via de Zeeuwse Culturele Raad? Wellicht doet Bureau Berenschot daar binnenkort een uitspraak over (drukken de kosten voor het inhuren van dat exorbitant dure Bureau ook op het ZNF-budget?). De voorzitster van de Stichting ZNF, Mineke van Gelder-Wiggers, kreeg een regen van klachten over zich heen nadat het advies van de stichting bekend was gewor den. Festivals die vroeger op subsidie konden rekenen, vielen dit keer op kwaliteitsgronden of slecht onder bouwde aanvragen gedeeltelijk of helemaal uit de boot. Het Gezelschap van de Zee (fan Schuurman Hess), Muziek Monumentaal (Ria Geluk), Festival van Zuid-Beveland (Jacques Boonman), het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen (Walter de Clercq) en het Veere project (Tiny Polderman). Hoewel zij allen het bestuur van paternalisme beschuldi gen, richten hun gifpijlen zich vooral op de 'autoritaire en arrogante' Van Meijel. Het ZNF-bestuur steunt hem voorlo pig door dik en dun en ook de gedepu teerde van cultuur G. de Kok, neemt Van Meijel in bescherming. De Kok is zich waarschijnlijk bewust van de, ook in politieke kringen niet onbekende, rituele Zeeuwse expulsiereflex. Het Intergemeen telijk Samenwerkingsorgaan Zeeuws- Vlaanderen (ISOZ) daarentegen, dat overigens niet bekend staat om zijn eensgezindheid, heeft nu een gemeen schappelijke vijand gevonden (samen werking moet ergens beginnen). De ISOZ-reactie is meer een uiting van de verdelende rechtvaardigheidsfilosofie dan van het vinden van een zwart schaap per se. Of het ZNF-bestuur bij monde van de voorzitster er verstandig aan heeft gedaan met opstappen te dreigen als zijn advies niet wordt overgenomen, is een vraag van retorische aard. Immers zo'n steile reactie lokt overal een onnodig felle weerstand op. Dat bleek, want een veel gehoorde reactie was: zo gaan we in Zeeland niet met elkaar om! Zeker voor bestuurders die van buiten de provincie komen, draagt die boodschap een dubbele betekenis. Wat ook de uitkomst van het conflict moge zijn (de opheffing van de Stichting ZNF, afgelasting van de ZNF, het vertrek of uitzetting van Van Meijel of gewoon de goedkeuring van het ZNF bestedingsvoor stel), Zeeuwse manieren blijven een interessant onder werp van reflectie. Paul van der Velde 2 Zeeuws Tijdschrift 2000/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 4