BENT U BURGEMEESTER VAN EEN OPENLUCHTMUSEUM? SCHOONHEIM Wie buiten het seizoen door Veere dwaalt, komt prak tisch geen levende ziel tegen. Je waant je in een open luchtmuseum, waar Anton Pieck even is gaan eten. Conclusie: dit land is leeg. Als je over het mini-formaat van de eens zo rijke havenstad iets zegt, krijg je te horen dat het qua onbebouwde oppervlakte de grootste gemeente van Walcheren is. De verhouding tussen het stedeke zelf en Middelburg is als een vlieg op een olifant. Maar wat is nu groot en wat klein? Middelburg en Vlissingen en zelfs Terneuzen vallen in het niet bij gaten als Oosterhout en Zoetermeer! Het lijkt alle maal op megalomanie, ik geef het toe, maar wie op de kaart wil komen, moet wel op kwantiteit mikken. In de Vierde Nota Ruimtelijke Ordening die van eind jaren tachtig dateert, komen Middelburg en Vlissingen helemaal niet voor. Maken twee kleintjes dan één grote? Het geflik- vlooi van Middelburg en Vlissingen ('Vlisburg') is nie mand ontgaan. De haat is echter groter dan de liefde. De wederzijdse afkeer is oud en zit diep, zoals bekend. Hoe zou dat toch komen? Middelburg is de meneer van Zeeland, en Vlissingen het dienstmeisje of de loopjongen. Nog steeds geldt bovendien: Middelburg Zeeland: vanwege het provinciaal bestuur als het ware achter de rug van het gemeentebestuur, is het aanzien van Middelburg altijd groot. Daarbij is de angst even groot als het respect. Toch heeft ook de provincie de twee steden op Walcheren nog niet bij elkaar kunnen krijgen. De samenvoeging van hoofdstad en havenstad is uiteraard meer dan een bordje neerzetten aan de invalswegen: 'Stadsgewest'. Het is een gesteggel zon der eind, dat ergens moet beginnen. Het samengaan van de twee is nagenoeg een lot dat beschikt is. Als er iets gebeurt in naam van de grote getallen - het grote steden beleid om iets te noemen - dan zijn die twee numeriek tot elkaar veroordeeld. Het had natuurlijk al lang een feit kunnen zijn, die fusie, zeggen ze in Middelburg, maar de ambtenaren op het stadhuis in Vlissingen lagen dwars. Echt waar: onderschat de macht van de vierde colonne niet. En in Vlissingen is omgekeerd over Middelburg vast hetzelfde gezegd. Waar begin je? Met het ontslaan van één burge meester? Of met een beslissende wedstrijd tussen twee teams van gemeenteraadsleden? Wie wint wordt hoofd stad. Maar serieus: zou je niet met de culturele sector beginnen? De koek netjes verdelen? Middelburg de schouwburg en Vlissingen de concertzaal? Middelburg het congrescentrum en Vlissingen het nationale straatfestival? Enzovoort. Van zo'n iene-miene-mutte spel kun je veel leren. Tenslotte is cultuur meer dan een avondje uit. Het is ook de manier om met elkaar om te leren gaan. Als het zover is, wordt Veere natuurlijk en passant opgeslokt. Daarmee vervalt het nieuwe gemeentehuis dat in Domburg staat en dat voor een 17 miljoen is neergezet. De kinderen op school leren vervolgens van Vlisburg, en nog sneller dan voorheen worden de oude woonkernen aan elkaar gebouwd. Nog meer wel varende senioren stromen naar dure topwijken. Goes, dat nog steeds radeloos is over het verlies van de slag om het waterschapskantoor, krijgt als troost de meeste provinciale diensten toegeschoven. Klaas Overdam wordt coördinator kunsten van de nieuwe gemeente. William Verstraeten slaagt erin om zijn museum op de Vuilnisbelt te bouwen. Het Zeeuws Museum, dat in 1999 is gesloten, en niet meer is open gegaan, ver huist alsnog daar heen. Schoonheim schrijft zijn laat ste column en gaat aan de Boulevard in Vlissingen wonen om uit te waaien en om het carillon van de Jacobstoren te kunnen horen. Vlissingen wordt weer een beginpunt van de route naar Santiago, en haalt economische banden aan met steden als Antwerpen en Venetië en Beiroet. En o, wonder! de inwoners van het vroegere Middelburg en het oude Vlissingen gaan normaal met elkaar om. Zelfs bij de wedstrijden blijft de ME in de kazernes! Alleen halverwege, op de Oude Vlissingseweg, ligt nog een hobbel, restant van de muur tussen beide vroegere steden. De chauffeurs die te hard rijden vliegen met hun hoofd tegen het dak van hun auto, maar weten niet dat zij in wezen slachtoffer zijn van oude vetes.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 22