Keramist, glaskunstenaar en schilder Willem Heijbroek Aan de keramist Lanooy met zijn technische veelzijdig heid en beheersing van Oosterse glazuurtechnieken is op de expositie van Het Princessehof te Leeuwarden in 1977 aandacht besteed. Dit is geruime tijd geleden wat een hernieuwde kennismaking rechtvaardigt. Bovendien hebben zijn andere vaardigheden nooit de aandacht gekregen die zij verdienden. Zo is Chris Lanooy niet alleen decoratieschilder van aardewerk, glas, textiel en behang geweest, maar heeft ook goede schilderijen gemaakt. Aanvankelijk begonnen als figuratief schil der met als voorbeeld de Haagse School, gaat hij later allerlei modernistische elementen in zijn schilderijen verwerken. Dit vinden wij terug in zijn keramiek in de Punnerendse en Goudse periode en ook in de ont werptekeningen voor verschillende doeleinden. Hij blijft echter ook schilderen in een impressio nistische en later ook expressionistische stijl, waarbij naast de thema's zeedieren, planten en vlinders, tij dens de periode in Epe steeds meer bosgezichten en landschappen verbeeld worden. In zijn Goudse perio de ontwikkelt hij glazuurtechnieken om keramiek te maken met zeer fraaie kleurschakeringen, waarbij de beschildering geheel wordt losgelaten. Omdat erg veel van het proces in de oven afhangt wil er ook nog wel eens wat minder goed lukken. Een zelfde ontwikkeling doet zich voor wanneer hij voor de glaswerkfabriek Leerdam werkt. Chris Lanooy begint met decoratieve beschilderingen en gaat vervolgens experimenteren met materiaal en technieken. Na enige tijd in Epe te hebben gewerkt komen de figuren en ornamenten zowel in keramiek als glaswerk weer terug. Daarvan getuigen de reeks paddestoelen- en vogelborden en met zeemotieven beschilderde glaswerk. Een zo veelzijdig kunstenaar als Chris Lanooy, die niet alleen op keramisch gebied zijn tijd vooruit was, maar ook in de glaskunst en als schilder en tekenaar veel heeft gepresteerd, verdient opnieuw aandacht. Daar komt bij dat de laatste jaren veel nieuwe elemen ten van zijn werk zijn bekend geworden.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 23