aantal vazen te maken, waarbij de decoratie vanuit de florale art-nouveau zich ontwikkelt tot strakkere gesti leerde versieringen. Deze zijn duidelijk beïnvloed door de intarsietechnielc van Chris van der Hoef, waarmee hij samen een servies ontwierp (1903-1904). Purmerends intermezzo. In 1906 komt Chris Lanooy gedurende 8 maanden als ontwerper en esthetisch leider in dienst bij de aarde werkfabriek Haga te Purmerend. Deze was in 1904 ontstaan uit de geliquideerde fabriek van de weduwe Brantjes, waarvoor hij al omstreeks 1903 enige werken heeft gemaakt en de N.V. Terracotta- en Aardewerk fabriek Haga uit Den Haag. De directie van de Haga bestond uit J. ten Brink en J.R. Arrias overgekomen uit Den Haag. Er werkten 52 volwassenen en twee kinde ren onder de artistieke leiding van G.J.D. Offermans, L.A. Iseger en C.J. Lanooy. Ook hier ontmoet hij weer dezelfde vakgenoten en collega kunstenaars, die het strakke regime bij de Zuid-Holland zijn ontvlucht Opvallend is dat hij in deze periode al spoedig, nadat hij eerst de keramiek als decoratieschilder behandelt, met glazuren gaat experimenteren en moeilijke tech nieken zoals het aanbrengen van lusterglazuur vrij snel beheerst. De decoraties bestaan voor een groot deel kapsels werd een laag turfstrooisel of houtkrullen gelegd Door de hoge temperatuur in de oven ontbrandde de turf of het hout, waardoor in de kapseldoos een reduce rende atmosfeer ontstond. Deze reducerende atmosfeer is nodig om het oorspronkelijke groen koperglazuur te doen omslaan in een rood glazuur. Op sommige vazen gebruikte Lanooy waarschijnlijk een combinatie van chun en sang de boeuf glazuren, die over elkaar heen op de vaas werden aangebracht. Het resultaat is een in het oog springend contrast tussen de heldere witte en blauwe tinten van het chun glazuur en het diepe bordeauxrood van het sang de boeuf glazuur. Chris Lanooy bezig op de draaischijf (ca.1910). uit geliefde thema's ontleend aan de Oosterschelde en de oosterse keramiek; vele soorten (fantasie?) vissen, kwallen, zeeanemonen, wieren en verschillende schelpdieren. Daarnaast zien wij veelvuldig vlinders, wantsen, wespen, kikkers, draken, boomtakken en bloemmotieven, al dan niet in gestileerde vorm. De figuren werden overdekt met metaalglans- of luster- Lanooy beweegt zich in zijn decoraties tussen het voorspelbare en het onvoorspelbare. In zijn plateelschil deringen zijn de uiteindelijke resultaten, wat decoratie en kleur betreft, goed te voorzien. Dit is mede het geval door het gebruik van 'staande' glazuren. Daarentegen zijn de resultaten van het gebruik van de zogenaamde 'vloeiglazuren' vrij onvoorspelbaar, zeker wanneer ver schillende over elkaar heen op dezelfde vaas worden aangebracht. Bij een dergelijk gebruik van vloeiglazuren speelt het toeval een rol. Alleen de chemische samen stelling ligt vast in het glazuurrecept. Daarnaast spelen de stooktijd, de bereikte eindtemperatuur, de ovenatmo sfeer, de samenstelling van de onderliggende klei en de dikte van de glazuurlaag ieder hun eigen rol. De combi natie van deze factoren vereist een grote ervaring in het stoken van de keramiekoven, naast een behoorlijke dosis geluk, om tot een interessant glazuur te komen. De ver halen van Lanooys dochter over compleet mislukte ovens of ovens die slechts enkele gelukte stukken opleverden, zijn uit het bovenstaande te verklaren. 25 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 27