Twee vissen. Krijttekening op papier Hij gaat in de keramiek verder met de monochro me stroomglazuren op steengoed, gebakken boven i20o°C. Deze produkten werden door het toevoegen van gemalen keramiekscherven zo hard, dat ze op een stenen bodem niet stuk vielen.Voor hem gaat het niet in eerste instantie om de perfectie, maar om de inspi ratie die de keramiek uit-straalt. Zo bedekken bij som mige schalen en vazen de vloeiglazuren niet het gehe le voorwerp of ontstaan barsten door de werking van het glazuur. Hij probeert daarbij een landschap of een specifiek beeld uit de natuur te reduceren tot kleurpa- tronen. Hij geeft een serie van deze keramiek namen van de jaargetijden, planten en bomen, landschappen en natuurverschijnselen. In 1911 neemt hij deel aan een expositie van het Goudse aardewerk in de Sociëteit Ons Genoegen, waarbij in de Goudse Courant (6 en 12 april 1911) wordt opgemerkt dat de kunstpottenbakkerij zo schaars is geworden, maar door Lanooy met ongekende luister herleeft. Over zijn werk wordt hierin gezegd: 'Bezien wij het kunstaardewerk van C.J. Lanooy op eenigen afstand dan gaat er weinig bekoring vanuit. Van dicht bij wordt dit geheel anders. Nauwkeurig beschouwd gaan dan die vazen en pullen, die daar schijnbaar zo doodig staan, opleven in een mengeling van tinten en vormen, die het oog aangenaam aandoet. Daar is kunst in die stukken, al zal menigeen het mooie ervan niet zien. Het is voor ons niet hetzelfde of een kunste naar, hetzij hij literator, musicus, schilder of beeld houwer is, direct zijn emoties tot uiting brengt door de kracht die in hem is, dan wel zoals het bij de fabri cage van het kunstaardewerk geschiedt, waar toch ten slotte het brandingsproces een woord heeft mee te spreken, dat beslissend is. Gaarne nemen we aan dat door eigen kunstopvat ting, gepaard met berekening en talrijke proeven, de verwachting van een bepaald product kan worden uit gesproken, doch verder kan onzes inziens de persoon lijke invloed daarop niet inwerken.' Duidelijk blijkt hier de twijfel over de kunstzinnige kwaliteiten van de organische non-figuratieve keramiek van Chris Lanooy die hem verder zijn hele leven zal vervolgen en die tot op de dag van vandaag bij de beoordeling van zijn werk een rol speelt. 30 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 32