Twee vissen. Krijttekening op papier
Hij gaat in de keramiek verder met de monochro
me stroomglazuren op steengoed, gebakken boven
i20o°C. Deze produkten werden door het toevoegen
van gemalen keramiekscherven zo hard, dat ze op een
stenen bodem niet stuk vielen.Voor hem gaat het niet
in eerste instantie om de perfectie, maar om de inspi
ratie die de keramiek uit-straalt. Zo bedekken bij som
mige schalen en vazen de vloeiglazuren niet het gehe
le voorwerp of ontstaan barsten door de werking van
het glazuur. Hij probeert daarbij een landschap of een
specifiek beeld uit de natuur te reduceren tot kleurpa-
tronen. Hij geeft een serie van deze keramiek namen
van de jaargetijden, planten en bomen, landschappen
en natuurverschijnselen.
In 1911 neemt hij deel aan een expositie van het
Goudse aardewerk in de Sociëteit Ons Genoegen,
waarbij in de Goudse Courant (6 en 12 april 1911) wordt
opgemerkt dat de kunstpottenbakkerij zo schaars is
geworden, maar door Lanooy met ongekende luister
herleeft. Over zijn werk wordt hierin gezegd: 'Bezien
wij het kunstaardewerk van C.J. Lanooy op eenigen
afstand dan gaat er weinig bekoring vanuit. Van dicht
bij wordt dit geheel anders. Nauwkeurig beschouwd
gaan dan die vazen en pullen, die daar schijnbaar zo
doodig staan, opleven in een mengeling van tinten en
vormen, die het oog aangenaam aandoet. Daar is
kunst in die stukken, al zal menigeen het mooie ervan
niet zien. Het is voor ons niet hetzelfde of een kunste
naar, hetzij hij literator, musicus, schilder of beeld
houwer is, direct zijn emoties tot uiting brengt door
de kracht die in hem is, dan wel zoals het bij de fabri
cage van het kunstaardewerk geschiedt, waar toch ten
slotte het brandingsproces een woord heeft mee te
spreken, dat beslissend is.
Gaarne nemen we aan dat door eigen kunstopvat
ting, gepaard met berekening en talrijke proeven, de
verwachting van een bepaald product kan worden uit
gesproken, doch verder kan onzes inziens de persoon
lijke invloed daarop niet inwerken.'
Duidelijk blijkt hier de twijfel over de kunstzinnige
kwaliteiten van de organische non-figuratieve keramiek
van Chris Lanooy die hem verder zijn hele leven zal
vervolgen en die tot op de dag van vandaag bij de
beoordeling van zijn werk een rol speelt.
30 Zeeuws Tijdschrift 2/2000