Vogelbord (1931-1933), kievit met jonger. Twee vissen op bord. Schaal met gestileerd bloemmotief, tin- en zinkglazuur. Paddestoelenbord. In een lezing in de kunstzalen Kleykamp te Den Haag wijst hij zelf deze verwijten als volgt af: 'Het zogenaamd afdruipen van de glazuur berust wel dege lijk, door quantiteit en samenstelling, op nauwgezette berekening. En is het niet beschamend voor deze fata listische eng dogmatische, ja kortzichtige bedillers en benijders bij de Perzen, die zij tegen mij uitspelen, dat zelfde systeem te zien toegepast, zo nodig met nog grooter kwantum!' Ongeacht de beoordeling kan worden gezegd dat zijn keramiek kwaliteit bezit en Chris Lanooy gaat er prat op dat hij met zijn kommen en vaasjes spijkers in hout kan slaan zonder dat deze breken of te bar sten. Ook zijn stroomglazuren zijn, met uitzondering van een aantal minder goed gelukte baksels, die ook in de handel zijn terecht gekomen, van een zeer hoge kwaliteit en vaak verfijnde kleurstelling. Samenwerking met Jan Altorf. In de periode van 1911-1913 gaat Chris Lanooy in samen werking met de Haagse beeldhouwer Jan Altorf (1876- 1955) dierplastieken maken. Mogelijk heeft hij Altorf tijdens hun activiteiten voor de fabriek HAGA ontmoet en de lust tot experimenteren, die bij beiden leefde heeft vermoedelijk een vriendschapsband geschapen. In de periode waarin deze dierplastieken ontstonden woonde Chris Lanooy allang in de Wachtelstraat 47 te Gouda., maar moest wel regelmatig naar Den Haag 31 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 33