Vogelbord (1931-1933), kievit met jonger. Twee vissen op bord. Schaal met gestileerd bloemmotief, tin- en zinkglazuur.
Paddestoelenbord.
In een lezing in de kunstzalen Kleykamp te Den
Haag wijst hij zelf deze verwijten als volgt af: 'Het
zogenaamd afdruipen van de glazuur berust wel dege
lijk, door quantiteit en samenstelling, op nauwgezette
berekening. En is het niet beschamend voor deze fata
listische eng dogmatische, ja kortzichtige bedillers en
benijders bij de Perzen, die zij tegen mij uitspelen, dat
zelfde systeem te zien toegepast, zo nodig met nog
grooter kwantum!'
Ongeacht de beoordeling kan worden gezegd dat
zijn keramiek kwaliteit bezit en Chris Lanooy gaat er
prat op dat hij met zijn kommen en vaasjes spijkers
in hout kan slaan zonder dat deze breken of te bar
sten. Ook zijn stroomglazuren zijn, met uitzondering
van een aantal minder goed gelukte baksels, die ook
in de handel zijn terecht gekomen, van een zeer hoge
kwaliteit en vaak verfijnde kleurstelling.
Samenwerking met Jan Altorf.
In de periode van 1911-1913 gaat Chris Lanooy in samen
werking met de Haagse beeldhouwer Jan Altorf (1876-
1955) dierplastieken maken. Mogelijk heeft hij Altorf
tijdens hun activiteiten voor de fabriek HAGA ontmoet
en de lust tot experimenteren, die bij beiden leefde
heeft vermoedelijk een vriendschapsband geschapen.
In de periode waarin deze dierplastieken ontstonden
woonde Chris Lanooy allang in de Wachtelstraat 47 te
Gouda., maar moest wel regelmatig naar Den Haag
31 Zeeuws Tijdschrift 2/2000