om zijn winkel in de Papestraat van materiaal te voor zien. Regelmatig is hij ook bij Altorf aan huis geweest. Mogelijk heeft de kunstpedagoog H. P. Bremmer (1871-1955) het plan geopperd om een gezamenlijk project te starten. Als eerste werd een wittig gegla zuurde porseleinen olifant geproduceerd. Kort daarop is een porseleinen ransuiltje ontstaan, gevolgd door een half porseleinen kaketoe (1912). Een liggende bizon is zowel in porselein als in steengoed uitgevoerd. Deze bizons hebben mogelijk gediend voor experimenten met verschillende produktietechnieken. Deze zijn deels van beider driehoeksmerk voorzien, maar soms ook door Lanooy alleen gesigneerd. Vermoedelijk is dit gebeurd met de exemplaren van dit beeldje die Chris Lanooy later in Epe heeft gemaakt. Hoogtepunt uit deze periode vormt een zeer expressief zittend aapje uit steengoed (1914/15). Voor het porselein werden kaolien, kwarts en Zweedse veldspaat gebruikt met daarover een glazuur van kali-natronkalk gemengd met Banka-tin. Het beeld werd in gewone klei of plasticine gemodelleerd. Als tussenfase wordt het object afgegoten in gips. Gips is sterker dan gedroogde klei en relatief licht om te dienen bij een uitwerking in steen brons of andere materialen. Hiervan werd dan een uit meerdere delen bestaande mal gemaakt, waarin de gietklei werd Het vaasje rechts is beschilderd met bloemmotieven volgens de Goudse traditie. De andere twee vazen zijn gemaakt in het atelier aan de Kleiweg omstreeks 1909. 32 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 34