V
lende soorten zoals parasolzwammen, vliegenzwammen,
cantharellen, russula's zwavelkopjes, maar hij abstra
heert ook hun afbeelding door bijvoorbeeld hoofdza
kelijk horizontale en verticale lijnen te gebruiken en
daarmee een soort kubistische weergave te bereiken.
Anderzijds vervormt hij de paddestoelen ook wel tot
een organische decoratie, waardoor een soort expres
sionistische weergave ontstaat. Uit twee bewaard geble
ven ponsieven (soort sjablonen) van bekerzwammen
blijkt dat hij de omtrek vrij gedetailleerd weergeeft,
maar de vrijheid neemt een verdere invulling op het
bord aan te brengen, waaraan zijn hele gezin bijdraagt.
Een aantal bordjes is kleiner van afmeting; het is niet
duidelijk of deze tot de serie behoren of als ontwerpen
hebben gediend. Daarnaast maakt hij ook een groot
aantal borden met allerlei soorten vissen en verschil
lende randversieringen. Op één daarvan staat een cijfer
(10), wat op een editie zou kunnen wijzen. Ook hier
komen verschillen in afmetingen en vormen voor.
In de crisistijd 1931-33 ontwerpt hij een serie vogel
borden naar analogie van de paddestoelenborden. In
eerste instantie zijn deze vogels zeer naturalistisch
weergegeven en is de uitvoering identiek aan de ont
werpen op een aantal bewaard gebleven ponsieven
Later lijkt hij te gaan variëren voegt ornamenten toe
en ontwerpt een aantal fantasie vogels, die als soort
niet meer zijn te herkennen. Deze vogelborden zijn
minder rijk ingekleurd.
Schilderwerk
Naast het potten bakken maakt hij ook veel schilderij
en voornamelijk bosgezichten, maar ook onderwater
scènes waarin vele soorten vissen, zeesterren, kwallen,
zeeanemonen en wieren voorkomen. De bossen waren
vlak bij huis, maar de zee niet. Veel van de onderwater
dieren zijn dan ook fantasie en berusten wellicht op
indrukken die hij eerder heeft opgedaan.
In 1930 brengt hij enige tijd door in Zwitserland om
daar berglandschappen te schilderen. Diverse gezich
ten op de Matterhorn zijn bekend; vaak is deze berg
en zijn omgeving op een impressionistisch soms ook
expressionistische manier weergegeven. Daarnaast zijn
er in deze periode door hem ook heidelandschappen
bossen, paddestoelen en solitaire bomen in vele kleur
schakeringen geschilderd.
Een van de hoogtepunten vormt een kamerscherm
uit 1933 in de vorm van een drieluik (de Oosterschelde?)
met in een prachtige compositie een veelheid van vis-
x/
Glazen vaas Leerdam Unica serie A ioo. Tranenvaasje.
37 Zeeuws Tijdschrift 2/2000