V lende soorten zoals parasolzwammen, vliegenzwammen, cantharellen, russula's zwavelkopjes, maar hij abstra heert ook hun afbeelding door bijvoorbeeld hoofdza kelijk horizontale en verticale lijnen te gebruiken en daarmee een soort kubistische weergave te bereiken. Anderzijds vervormt hij de paddestoelen ook wel tot een organische decoratie, waardoor een soort expres sionistische weergave ontstaat. Uit twee bewaard geble ven ponsieven (soort sjablonen) van bekerzwammen blijkt dat hij de omtrek vrij gedetailleerd weergeeft, maar de vrijheid neemt een verdere invulling op het bord aan te brengen, waaraan zijn hele gezin bijdraagt. Een aantal bordjes is kleiner van afmeting; het is niet duidelijk of deze tot de serie behoren of als ontwerpen hebben gediend. Daarnaast maakt hij ook een groot aantal borden met allerlei soorten vissen en verschil lende randversieringen. Op één daarvan staat een cijfer (10), wat op een editie zou kunnen wijzen. Ook hier komen verschillen in afmetingen en vormen voor. In de crisistijd 1931-33 ontwerpt hij een serie vogel borden naar analogie van de paddestoelenborden. In eerste instantie zijn deze vogels zeer naturalistisch weergegeven en is de uitvoering identiek aan de ont werpen op een aantal bewaard gebleven ponsieven Later lijkt hij te gaan variëren voegt ornamenten toe en ontwerpt een aantal fantasie vogels, die als soort niet meer zijn te herkennen. Deze vogelborden zijn minder rijk ingekleurd. Schilderwerk Naast het potten bakken maakt hij ook veel schilderij en voornamelijk bosgezichten, maar ook onderwater scènes waarin vele soorten vissen, zeesterren, kwallen, zeeanemonen en wieren voorkomen. De bossen waren vlak bij huis, maar de zee niet. Veel van de onderwater dieren zijn dan ook fantasie en berusten wellicht op indrukken die hij eerder heeft opgedaan. In 1930 brengt hij enige tijd door in Zwitserland om daar berglandschappen te schilderen. Diverse gezich ten op de Matterhorn zijn bekend; vaak is deze berg en zijn omgeving op een impressionistisch soms ook expressionistische manier weergegeven. Daarnaast zijn er in deze periode door hem ook heidelandschappen bossen, paddestoelen en solitaire bomen in vele kleur schakeringen geschilderd. Een van de hoogtepunten vormt een kamerscherm uit 1933 in de vorm van een drieluik (de Oosterschelde?) met in een prachtige compositie een veelheid van vis- x/ Glazen vaas Leerdam Unica serie A ioo. Tranenvaasje. 37 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 39