heeft Chris Lanooy niet ontworpen; hij is hoofdzake lijk bezig geweest met het maken van kunst- en sier voorwerpen. In 1923 begon Chris Lanooy met het maken van unica in velerlei vormen. Naast de vormgeving probeert hij allerlei oppervlaktebewerkingen uit met verschillen de typen craquelé's en lusters. Zowel de vormen als de bewerkingen doen sterk aan het keramische werk den ken. Hij heeft echter ook een aantal unica gemaakt met meegesmolten en geblazen stukjes gekleurd glas. Bij de unica met spiraalvormige banen is het volledige opper vlak met glaspoeders bedekt. Het glas wordt in een optrekvorm voorzien van een bepaald reliëf voorgeblazen. De glazuur laag breekt dan baanvormig open. waarna het object wordt geëgaliseerd en spiraalvormig vervormd. Op de unica staat zijn volledige signatuur een serieletter en een nummer. De series lopen van A t/m E. Omstreeks 1929/1930 verlaat Lanooy de glasfabriek om zich geheel te gaan wijden aan een opdracht van de Amsterdamse firma Metz Co om keramische objecten te gaan maken. In 1921 heeft Chris Lanooy ook nog een wandta- bleau van greinglas of granitglas gemaakt met een voorstelling van een bloeiende boom. Dit maakte deel uit van de stand van de glasfabriek 'Leerdam' in de Jaarbeurs Utrecht. Dit granitglas was een nieuw kor relig bouwmateriaal, geschikt voor allerlei toepassin gen onder meer in de bouw. Bij het zoeken naar de mogelijkheden om helder rood te maken ontstond oranje gekleurd glas. Dit heeft Chris Lanooy in een bolvorm als het bekende 'Juliana- vaasje' ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van prinses Juliana in grote aantallen laten produceren. Toch was er in dit serieprodukt sprake van een opval lende variatie in kleur en vorm, waarbij verschillende varianten konden worden onderscheiden. Het vaasje was erg succesvol en bleef als gelegenheidsglas in de handel. Zeven jaar later kon het wederom dienst doen als Julianavaasje, maar nu ter gelegenheid van de 25ste verjaardag. Daarna werd door Copier een oranjevaasje zonder ribben ontworpen ter gelegenheid van de geboor te van prinses Beatrix; deze was echter wel anders van vorm. Een vergelijkbaar vaasje met twaalf ribben van Copier deed dienst als bevrijdingsvaasje in 1945 en werd halfautomatisch in een flessenmachine geblazen. Daarmee verdwenen de variaties van de voorgaande vaasjes. 39 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 41