heeft Chris Lanooy niet ontworpen; hij is hoofdzake
lijk bezig geweest met het maken van kunst- en sier
voorwerpen.
In 1923 begon Chris Lanooy met het maken van
unica in velerlei vormen. Naast de vormgeving probeert
hij allerlei oppervlaktebewerkingen uit met verschillen
de typen craquelé's en lusters. Zowel de vormen als de
bewerkingen doen sterk aan het keramische werk den
ken. Hij heeft echter ook een aantal unica gemaakt met
meegesmolten en geblazen stukjes gekleurd glas. Bij de
unica met spiraalvormige banen is het volledige opper
vlak met glaspoeders bedekt. Het glas wordt in een
optrekvorm voorzien van een bepaald reliëf voorgeblazen.
De glazuur laag breekt dan baanvormig open. waarna
het object wordt geëgaliseerd en spiraalvormig vervormd.
Op de unica staat zijn volledige signatuur een serieletter
en een nummer. De series lopen van A t/m E. Omstreeks
1929/1930 verlaat Lanooy de glasfabriek om zich geheel
te gaan wijden aan een opdracht van de Amsterdamse
firma Metz Co om keramische objecten te gaan maken.
In 1921 heeft Chris Lanooy ook nog een wandta-
bleau van greinglas of granitglas gemaakt met een
voorstelling van een bloeiende boom. Dit maakte deel
uit van de stand van de glasfabriek 'Leerdam' in de
Jaarbeurs Utrecht. Dit granitglas was een nieuw kor
relig bouwmateriaal, geschikt voor allerlei toepassin
gen onder meer in de bouw.
Bij het zoeken naar de mogelijkheden om helder
rood te maken ontstond oranje gekleurd glas. Dit heeft
Chris Lanooy in een bolvorm als het bekende 'Juliana-
vaasje' ter gelegenheid van de achttiende verjaardag
van prinses Juliana in grote aantallen laten produceren.
Toch was er in dit serieprodukt sprake van een opval
lende variatie in kleur en vorm, waarbij verschillende
varianten konden worden onderscheiden. Het vaasje
was erg succesvol en bleef als gelegenheidsglas in de
handel. Zeven jaar later kon het wederom dienst doen
als Julianavaasje, maar nu ter gelegenheid van de 25ste
verjaardag. Daarna werd door Copier een oranjevaasje
zonder ribben ontworpen ter gelegenheid van de geboor
te van prinses Beatrix; deze was echter wel anders van
vorm. Een vergelijkbaar vaasje met twaalf ribben van
Copier deed dienst als bevrijdingsvaasje in 1945 en
werd halfautomatisch in een flessenmachine geblazen.
Daarmee verdwenen de variaties van de voorgaande
vaasjes.
39 Zeeuws Tijdschrift 2/2000