Jan van Geelen Veel verder dan naar de zestiende, zeventiende eeuw willen mijn beelden en gedachten niet teruggaan: schepen onder zeil die zonder geluid langzaam voor bijgaan. In de negentiende eeuw de eerste schepen met stoomaandrijving, overgaand naar de twintigste eeuw met de majestueuze Congoboten naar en van Antwerpen, de zeeschepen in Vlissingen gebouwd. In de meidagen van 1940 de vergeefse strijd en de débandade van hen die het vege lijf trachtten te red den. En later in die oorlog de kriskras varende Duitse kustverdedigingsbootjes. Tenslotte de grijze vloot van Libertyschepen die op Antwerpen aanvoeren. En dan nog later nu en hier: te veel beelden, herinneringen en gedachten om op te roepen: de ramp van 1953 met het voorval dat Kees Slager in zijn boek vertelt en dat mij maar niet los wil laten: een jongen heeft een bon om gratis klompen op te halen in de dorpswinkel, de eigenaar weigert om die te geven want zijn beide bij de ramp omgekomen ouders staan nog bij hem in het krijt. En om in mineur door te gaan: de vader uit Zeeuws-Vlaanderen die zijn zoon, student, na de laat ste boot met een roeiboot naar de overkant wilde brengen - beiden zijn nooit teruggevonden. Maar er is ook de loutering van de soms rimpel loze Schelde, waarnaar je leunt kijken vanuit oude haventjes als die van Hoedekenskerke en Kats. De boot die heen en weer vaart, met alle ergernis van dien, maar ook met de ruige warmte van zijn salons - wanneer er geen toeristen zijn. En dan, minder bekend, België in, langs Antwerpen met zijn botte boeg-schepen, havens, kaaien en tunnels. Verder dan Hamme ben ik stroomopwaarts nooit gekomen, want daar was door de stilte van de Schelde de vaart eruit en hield De Plezanten Hof mij tegen. Voor wie wil is er overal nostalgie, en als je ouder bent ook voor wie niet wil. Er zijn talloze punten waar je de Schelde kunt aanraken, haventjes, steigers, stukjes grond. Water, altijd onheilspellend, boeiend en ongrijpbaar. Maar veel om over na te denken: natuur, visvangst, natuurrampen, land erbij en land eraf, transportweg, stille getuige van al wat ooit gebeurde, oppervlak met daaronder verdronken land en andere geheimen. In het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) in Brussel ontstond het idee voor een tentoon stelling: De Schelde: verhaal van een rivier. De uitvoe ring van de tentoonstelling berustte bij het Provinciaal Archeologisch Museum van Zuid-Oost-Vlaanderen (PAMZOV) in Zottegem. Deze tentoonstelling, bege leid door een groot aantal activiteiten en projecten werd van 21 januari tot en met 26 maart van dit jaar gepresenteerd in het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Hij is opnieuw te zien in het Museum van Zottegem (8 september 2000 - 4 febru ari 2001), in het Vleeshuis te Antwerpen (21 juni 2001 - 30 september 2001) en daarna bijna zeker in het Zeeuws Museum in Middelburg. Intussen kan men gelukkig terecht bij een fraaie door Mark Van Strydonck en Guy De Mulder geredigeerde publicatie De Schelde. Verhaal van een rivier, dit jaar 46 Zeeuws Tijdschrift 2/2000

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 48