^Cultureel erfgoed is n iet echt beroepsmatig mijn terrein, maar ik heb er - wel oog voor. Mijn gevoel spreekt dan, ik heb er geen kennis van, maar wel affiniteit mee. Ik versta onder cultureel erfgoed zaken die doorleefd zijn, die een leven in zich dragen, die een leven geleefd hebben. Waarin dat zit, maakt niet uit. Je voelt het, je merkt dat iets historie in zich draagt, dat het waardevol is. Het heeft dan gevoelsmatig gewicht. Ik houd erg van design, moderne industriële vormgeving, hedendaagse architectuur vind ik ook prachtig. Maar dat heeft nog een leven te gaan, dat moet nog geleefd worden. Oude keramische voorwer pen - keramiek was mijn afstudeerrichting - worden vaak tentoongesteld in vitrines. Ik vind het wel fantas tisch wat mensen toen maakten, met zoveel aandacht voor ornamenten en materiaal. Maar achter glas is het doorleefde er af. In Zeeland heb je prachtige oude dorpen. Ik ben heel blij dat die voor het grootste deel behouden zijn. In steden zijn oude gebouwen of straten toch te veel omringd door geijkte architectuur, veel verkeer, dan kan het niet ademen. Ik woon in een dorpskern waar de oude sfeer nog levend is Een nieuwbouwwijk heeft (nog) niet dat eigene van een oude wijk. Als je een oude dorpskern binnenkomt, voel je de warmte. Je ziet, ik heb het voornamelijk over gebouwen. Ik ben helemaal bezeten van kerken, met name het interieur. Kerken waar dan ook, maar die in Frankrijk in het bij zonder. Die hebben zo'n doorleefde sfeer, die warmte en - vooral - die stilte waar ik zo van houd. Vooral ker ken in van die bijna vervallen dorpen; nog doorleefder dan doorleefd, geweldig. Ik ben erg visueel ingesteld; ik vraag me dan niet af of het nog wel leuk wonen is in zo'n dorp in de winter... Ik ben een mens van vooruitkijken. Ik vind niet dat je alles moet behouden. Je moet niet uit sentiment dingen bewaren, maar op grond van de overweging of het bijdraagt aan de kennis over hoe het leven was. Het is daarbij wel frappant dat al hetgeen bewaard wordt, is bepaald door kunstdisciplines. Schilderkunst natuurlijk, beeldende kunst, muziek, architectuur, design in^ebruiksvoorwerpen en het schrift niet te vergeten. Danie le Due, coördinator kunsteducatie Theo van Doesburg Centrum en voorzitter van de Raad voor de Cultuur Zeeland. Communicatie met gemeenten, omwonenden, musea is essentieel. Om zo van eikaars kracht gebruik te maken en te leren van eikaars kennis. Weten wat er speelt en waaraan behoefte is en daar vervolgens op inspelen. Het is belangrijk dat de SceZ stevig in haar schoenen staat vanwege de belangen die op het spel staan. De stichting moet bijvoorbeeld pal staan als het gaat om het behoud van archeologische vondsten en betrokken worden bij stadsontwikkelingsplannen. Er moeten korte lijnen komen met het Zeeuws Archief, het Zeeuws Museum, de Zeeuwse Bibliotheek en SCOOP. Want ze hebben elkaar nodig, vooral op het gebied van educatie en participatie. Dat dient te ge beuren op basis van gelijkheid. Er moet een wederzijd se afhankelijkheid zijn, anders werkt het niet. Overleg, samenwerking en communicatie met der den is natuurlijk uitstekend, maar hoe moet dat met de voormalige organisaties onderling? Die moeten eerst allemaal hun eigen identiteit afleggen en samen één worden. Dat gaat niet van de ene dag op de andere. Kapel van Hoogelande, restant van een i5de-eeuwse kerk dat, voor het in 1965 werd gerestaureerd, eeuwenlang een ruïne is geweest, 1965. Foto Zeeuws Documentatiecentrum. 7 Zeeuws Tijdschrift 2000/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2000 | | pagina 9