Lu
'Deze prachtige tentoonstelling geeft Móric Góth een
welverdiende plaats in de Hongaarse kunstgeschiedenis.'
M
jonge Tincky de Klark schilderde. Haastig neergezet, onaf
lijkend, maar zo rijk aan verwachtingsvolle levenslust,
aan schilderpracht, dat dat er niet toe doet. In dit werk
bereikte Maurice Góth het volmaakte impressionisme.
De opening was feestelijk, veel mensen, pers en de
tentoonstelling haalde tot mijn verrassing het avond
nieuws op de Hongaarse TV. Na een welkomstwoord
van de Nederlandse ambassadeur Eric F.Ch. Niehe,
werd de openingshandeling verricht door plaatsver
vangend staatssecretaris van cultuur Orsolya Körosi.
kunstenaarsfamilie Góth (Széphalom Könyvmühely,
Budapest 2000) door uitgeefster Katalin Mezey gepre
senteerd. De vertaling is gemaakt door Judit Gera, hoofd
van de afdeling Neerlandistiek van de Eötvös Lorand
Universiteit van Budapest. Zij is niet alleen een grote
vriendin van mij, maar heeft zich ook vanaf het moment
dat ik met mijn Hongaarse plannen kwam, mede inge
zet voor de verwezenlijking daarvan.
Een tweede verrassing was dat er een deputatie uit
Nederland bij de opening aanwezig was, enkele bestuurs-
De Nederlandse Ambassade heeft het transport van de
werken naar Budapest mogelijk gemaakt en het Hon
gaarse Ministerie van Cultuur heeft zich in samenwer
king met het Museum voor Schone Kunsten - waaronder
het Vasarely Museum ressorteert - mede voor het pro
ject ingezet. Orsolya Körosi noemde de tentoonstelling
'een duidelijke bevestiging van de culturele banden
tussen Hongarije en Nederland.' Hongarije heeft zijn
'verloren zoon' Maurice Góth welwillend ontvangen.
Sarika Góth zou tevreden zijn geweest, het was haar
grootste wens dat haar vader weer op aandacht in zijn
geboorteland zou mogen rekenen.
Tijdens de opening werd de Hongaarse vertaling van
Een onbarmhartig mooi erfdeel. De Nederlands-Hongaarse
leden van het Marie Tak van Poortvliet Museum Domburg,
een aantal bruikleengevers en een paar vrienden en
familieleden van ons. Net als in Domburg, was er na
afloop een diner waarbij iedereen die wilde kon aan
schuiven.
Nagybanya/Domburg
Kort na de opening werd ik opgebeld door Mariann
Gergely, conservator i9de/20ste eeuw van de Hongaarse
Nationale Galerij. We hadden tijdens mijn onderzoek
meermalen schriftelijk en telefonisch contact gehad en
spraken nu af elkaar in het Vasarely Museum te ont
moeten. De Nationale Galerij had mij voor de Hongaarse
expositie zes werken uit Maurice Góths vroege periode
Linksboven: de Góth-tentoonstelling
in het Vasarely Museum in Budapest.
Rechtsboven: opening van de tentoon
stelling, vanaf links de Nederlandse
ambassadeur Eric Niehe, ambassade
medewerker Gabor Molnér, Francisca
van Vloten, plv. staatssecretaris Orsolya
Körosi en Lilla Szabó, directrice van
het Vasarely Museum.
Linksonder: Francisca van Vloten (links)
met Mariann Gergely, conservator
van de Hongaarse Nationale Galerij.
Rechtsonder: het diner na afloop van
de opening, met Hongaarse en
Nederlandse gasten, o.m. eerste van
rechts uitgeefster Katalin Mezey en
naast haar Miklós Mojzer, directeur
van het Budapestse Museum voor
Schone Kunsten.
12 Zeeuws Tijdschrift 2001/1