wiskundige theorieën voor de compositie van instru mentale, vocale of electro-acoustische muziek. Zijn compositietechnieken zijn een soort Lingua Franca voor de avant-garde geworden. Nieuwe expressiviteit Als de naam Xenakis valt in vakkringen gaat het gesprek al gauw over deze technieken. Over zijn muziek wordt maar zelden werkelijk gesproken, veel meer over de procédés waaruit ze voortkomt. Alsof zijn werk techno cratisch is, alsof er sprake is van machinemuziek en daarom minder muziek, minder expressief zou zijn. Xenakis wist dat, hij zei ooit dat zijn muziek inder daad abstract is (evenals de latere strijkkwartetten van Beethoven), 'maar in mijn muziek leeft de hele agonie van mijn jeugd en van het verzet of meer nog, de soms mysterieuze dodelijke geluiden van de koude winter nachten in 1944 te Athene. Van hieruit werd mijn idee van het opstapelen van klankgebeurtenissen geboren en daarom is er nu een stochastische muziek.' De muziek van Xenakis heeft inderdaad een geheel eigen, nieuwe expressiviteit. Niet langer gaat het om het individu -en de individuele tonen-, maar om het collectief, om de massa (van tonen en toonwolken). In zijn werken zijn -voor wie luisteren wil- de natuur en vooral de elementen te horen: het wuiven van het koren, de golven van de zee (Evryali, 1973), het slaan van stenen (Medea, 1967) en meer algemeen de kracht van de ele menten (composities voor slagwerkensembles). Eenzame eenling Iannis Xenakis was innemend, vriendelijk, vaak char mant. Een door en door goed mens. Wie hem echt kende, mócht hem. Hij was ook een echte workaholic. Voor zijn privéleven bleef weinig tijd over. Het liefst sprak hij - met iedereen - over het werk, over zijn par tituren. Tijd was kostbaar, hij wilde nog zo veel doen. Meer dan honderd werken heeft hij gecomponeerd, in uiteenlopende genres met uitzondering van de opera. Daar had hij een hekel aan. Xenakis was ook een eenling, een eenzame vreem deling in Parijs, hoewel hij zich daar wel thuis voelde. Hij hield zich niet bezig met andere componisten of stromingen, had geen school en praktisch geen leerlin gen. In alle opzichten nam hij een volstrekt unieke plaats in de hedendaagse muziek in. Onbegrepen en onderschat in zijn beginjaren als componist. Erkenning voor zijn werk kwam pas later (in de jaren zeventig). Nieuwe Muziek Zeeland behoorde tot de eerste die het belang van zijn werk inzag. Band met Zeeland Directeur Ad van 't Veer bezocht hem al in de vroege jaren zeventig en luisterde naar zijn nieuwste werken. Er ontstond een band tot aan zijn dood. Op vrijwel elk Festival Nieuwe Muziek Zeeland was werk van hem te horen, tweemaal was een Festival aan hem gewijd (in 1976 en in 1997) en tussendoor werden nieuwe wer ken van Xenakis vaak voor het eerst hier in Zeeland ten gehore gebracht. Een aantal malen was de compo nist zelf aanwezig, de laatste keer in 1995 bij de eerste integrale uitvoering van zijn muziektheater Oresteia, in de Grote Kerk in Veere. De NPS maakte er een tele visieregistratie van die later ook in Frankrijk werd uit gezonden. Dankzij Van 't Veer en Nieuwe Muziek Zeeland bestaan er ook - vaak unieke - opnamen van zijn werken, op lp en later op cd. En sinds 1976 is er, op initiatief van Nieuwe Muziek opgericht, een speci aal Xenakis Ensemble, dat de goedkeuring van de componist draagt. Ook dat is bijzonder want Xenakis was bijzonder kritisch op de uitvoering van zijn werk. Dat werk is ook vaak moeilijk te begrijpen en voor veel instrumentalisten moeilijk te spelen. Het Xenakis Ensemble heeft 40 werken van de grote componist op het repertoire staan, waaronder vele belangrijke zoals 27 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 29