Eonta (1964), Anaktoria (1969), Medea (1967), Psappa (1975), Thallein (1984) en Jalons (1986). Geoffrey Douglas Madge, mede-initiator van het ensemble, gaat door als één van de weinige pianisten die het werk van Xenakis naar de wens van de compo nist kunnen uitvoeren. Het was dan ook niet meer dan logisch dat hij - de 'huispianist' van Nieuwe Muziek - de hoofdrol vertolkte bij het muzikale in memoriam lannis Xenakis dat twee dagen na zijn crematie in Middelburg werd gehouden. Prominent als Beethoven? De componist is dood, zijn muziek blijft leven, zeker in Zeeland. De betekenis van Xenakis voor de nieuwe muziek is misschien nog niet volledig duidelijk. Na verloop van tijd zal hij de plaats krijgen die hij verdient. Als belangrijke vernieuwer die heel bijzondere dingen heeft gemaakt, zal hij uiteindelijk vermoedelijk net zo prominent worden als Beethoven voor zijn tijd en Bach voor de Barok. Net als Beethoven is hij met enige afschuw bekeken en vaak niet begrepen. Om de betekenis van zijn vaak onbegrijpelijke en moeilijke werk werkelijk op waarde te schatten is tijd nodig. Xenakis heeft dat zelf altijd geweten. Daarom hield hij zich vooral bezig met het componeren zelf. De rest was bijzaak. Ooit zei er zelf dit over: 'Het schrijven is voor mij het belangrijkste, niet wat er daarna mee gebeurt. Na mijn dood worden mijn stukken waarschijnlijk nog steeds uitgevoerd. En over en paar eeuwen misschien ook nog wel. Dan weten de mensen helemaal niet meer wie die Xenakis was. Als straks mensen mijn muziek uitvoeren, begrijpen ze niet meer hoe ik die heb geschre ven. Als een musicus vandaag de dag een Italiaanse partituur uit de zestiende of zeventiende eeuw speelt, komt hij ook dingen tegen die hij niet snapt omdat de notatie en de muzielcpraktijk in de loop der eeuwen zijn veranderd. Dan kan hij toch ook niets meer aan de componist vragen?' O Met dank aan Ad van 't Veer (directeur Nieuwe Muziek Zeeland), Geoffrey Madge, Konrad Boehmer, Douwe Eisenga en postuum Morton Feldman. Zie ook: www.nieuwe-muziek.nl. Discografie LP: New Music 8501 lannis Xenakis, Eonta, Herma Evryali LP: Nuw Music 9002 lannis Xenakis, Palimpsest, Phlegra, Epeï, Dmaathen CD: BVHaast CD 9501 lannis Xenakis, Psappha CD: BVHaast CD 9219 lannis Xenakis, Rebons, Akea, Epicycles CD: BVHaast CD9903 lannis Xenakis, Thallein Video 002 lannis Xenakis, Oresteia (tv-registratie 1995) Historici maken weinig gebruik van hun familie als inspiratiebron voor hun werk. Dat is uit privacy-over- wegingen begrijpelijk. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik noem hier Geert Maks De eeuw van mijn vaderen velen zullen het met mij eens zijn dat in dat boek het verhaal van zijn familie tegen de achtergrond van de tijd voldoende stof oplevert voor een interessant boek. Het bracht mij op het idee die rijke bron die de familie nu eenmaal altijd biedt aan te boren en in deze jaar gang van het Zeeuws Tijdschrjt enige van die verhalen geïnspireerd op vertellingen of voorvallen in de familie - kortweg Familialen genoemd - ten beste te geven. Ze zullen niet onderbouwd worden door uitputtend bronnenonderzoek maar zullen meer impressionis tisch van aard zijn. Wel zal ik gebruik maken van brieven, foto's en andere relevante documenten die de Familialen meer kleur kunnen geven. Paul van der Velde Het programma OVT van de VPRO wijdde in februari 2001 een uitzending aan de Duitse en Oostenrijkse kinderen die na de Eerste Wereldoorlog naar Nederland werden gestuurd om daar aan te sterken. Uit het pro gramma werd duidelijk dat bij sommige ontvangende gezinnen eerder het eigen welzijn op de voorgrond stond dan dat van het kind. Sommigen moesten hard werken voor hun kost en anderen gingen in slechtere conditie terug naar de Heimat dan ze er vandaan waren gekomen. Hoe verging het Otto Stöhr (1908-1998) die via de tussenkomst van het kerkbestuur van de parochie Nieuw-Namen in 1919 - op het hoogtepunt van de Spaanse griep - met een groepje andere kinderen uit Wenen aankwam? Der Otto In het dorp Nieuw-Namen was de Eerste Wereldoorlog allerminst onopgemerkt voorbij gegaan want de grens sneed er zelfs huizen in tweeën die dan in het Belgische 28 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 30