..J*"*" &K Beelden op doek maakt hij, tenminste de laatste jaren. Hij begon met schilde ren, ging toen beeldhouwen, toen weer schilderen, daarna weer beeldhouwen, deed beiden door elkaar, toen heel lang alleen beeldhouwen en sinds de jaren tachtig schildert hij weer voornamelijk. Gust Romijn (78) uit Dreischor heeft er zelf nooit moeite mee gehad. 'Ik doe gewoon waar ik zin in heb. Ik overweeg nooit of ik zal schilderen of beeldhouwen, dat gebeurt gewoon.' Peter van Houte Het is zacht voor de tijd van het jaar. De dijk trekt bijna natuurlijke lijnen door het landschap. Ganzen vliegen verstoord op. Het is pas februari. De autoradio meldt files elders in het land. De mededeling doet onwezenlijk aan op deze stille weg naar Dreischor. 'Als je het dorp binnenrijdt, zie je het vanzelf aan de linkerhand', had hij gezegd. E11 inderdaad: het is niet moeilijk te vinden. De grote zwarte Zeeuwse schuur naast het huis herbergt objecten en sculpturen. Ook op het erf en in de tuin staan werken van zijn hand. Hier moet de kunstenaar wonen. Het raam is belangrijk In 1982 kwam Gust Romijn naar Zeeland. Hij wil er niet meer weg. Op Schouwen-Duiveland heeft hij de rust, de ruimte en de inspiratie gevonden om verder te werken. Schilderen doet hij voornamelijk, in thema periodes. 'Soms van twee jaar en dan weer van twee maanden', zegt hij. Uit de ene periode distilleert hij de volgende. 'Zo heb ik een landschap gehad, daar is op een gegeven moment een raam ingekomen. Dat raam is belangrijk geworden. Vanuit het raam ben ik variaties op dat raam gaan schilderen, zodanig dat ze 3 Zeeuws Tijdschrift 2001/1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 5