kick. In die dynamiek wordt een oude molen een pan nenkoekenhuis en een afgedankte pijler in de Oosterschelde een klimwand voor survival klimmers. In kringen van sociale wetenschappers wordt deze trend samengevat in termen van de opkomst van een spektakel- of beleveniscultuur. Die heeft zich van de oorspronkelijke sfeer van het toerisme en de enter tainment uitgebreid over een steeds groter deel van ons leven, inclusief de economie van waren en dien sten, het wonen, de detailhandel én de sfeer van de kunsten.5 Zo zijn winkelketens naarstig op zoek naar nieuwe formules om klanten een nog aangenamer verblijf te bieden. Winkelen moet een vorm van vrijetijdsbesteding worden, van funshopping. Populair zijn speelhoeken voor kinderen, koffiecorners en thematisch vormgege ven restaurants. De verbreding van het assortiment van leisure- en entertainmentervaringen lijkt eindeloos. Wie een pannenkoek eten wil in Port Zélande waant zich in Florida en kan kiezen uit een Mexicaanse, oud-Hollandse of Italiaanse variant, maar ook musea, theaters, bibliotheken en schouwburgen zijn meer en meer een onderdeel geworden van de economie en cultuur van de vrije tijd, om aldus nadrukkelijker de concurrentie aan te gaan met het alternatieve aanbod van vrijetijdsbestedingen, van evenementen, sport wedstrijden, uitgaans- en winkelmogelijkheden. een permanente verruiming van keuzemogelijkheden. En dat terwijl de individueel beschikbare vrije tijd de laatste jaren eerder af- dan toeneemt. Het gevolg is een toenemende vluchtigheid en rusteloosheid, met een afnemende 'activiteitentrouw', een verhoogde gevoeligheid voor trends en hypes en een meer doel gerichte speurtocht naar interessante bronnen van ervaring en belevenis. Het scala van potentieel bereik bare verlangens is daarbij welhaast grenzeloos, en dat zowel in programmatisch als ruimtelijk opzicht; van het grote genieten in het met veel luxe omgeven twee de huis in de Zeeuwse Delta tot aan de adembenemen de tocht door de Himalaya, een kerstvakantie in New York, een zinnenprikkelende gang door de Tate Modem in London, of een verrassende wandeling over de bodem van het zeeaquarium in het Dolfinarium van Harderwijk. Aan de aanbodkant zijn factoren van belang als een toenemende integratie en liberalisering van trans nationale markten, toenemende technologische moge lijkheden bij de manipulatie en distributie van produc ten en diensten en een transformatie in de richting van een 'gewichtloze' economie van de informatie, de communicatie én de animatie. Het gevolg is een gelijk tijdige expansie en verdichting van de markt van de vrije tijd. Meer en meer vrijetijdsbedrijven zijn perma nent op zoek naar mondiale expansiemogelijkheden, Onverzadigbare ervaringshonger De achtergronden van deze ontwikkeling zijn niet moeilijk aan te geven. Aan de vraagkant van de vrije tijd spelen ontwikkelingen een rol als de stijging van de individuele welvaart, de verruimde actieradius van mensen, de toegenomen sociale mobiliteit en het ver hoogd opleidingsniveau, alsmede de mede door marlet- invloeden permanent aangewakkerde 'ervaringshonger'. Al deze ontwikkelingen samen leiden tot een toename van zowel de fysieke als de mentale beweeglijkheid en op de huid gezeten door beursnoteringen, optierege lingen en de concurrentie. Het lokale bedrijfsleven is niet langer automatisch verzekerd van een lokale markt en de vluchtigheid, beweeglijkheid en rusteloosheid van de vrijetijdsindustrie neemt toe. Samen hebben deze ontwikkelingen geleid tot een heviger concurrentie om de aandadit van een consument die zich op zijn beurt geconfronteerd ziet met een uit breiding van de ervaringsmogelijkheden. Binnen die situatie staat de vrijetijdsindustrie geen andere moge- 8 Zeeuws Tiidschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 10