kend dat de hele Schelde-loever vanaf Antwerpen 272 kilometer lang is. De grootte van de hele provincie West-Vlaanderen nota bene. En hoeveel gebruiken we daarvan? Nul Precies, terwijl de mogelijkheden ongekend zijn. Denk, behalve aan een vliegveld, eens aan het opwekken van energie met behulp van de eb- en vloedwerking. Dat zou de kerncentrale overbodig maken. In Delft hebben ze de modellen al klaarliggen. Echt, ik ben ervan over tuigd: de potentie van energie in Zeeland zou wel eens de drijvende kracht kunnen worden voor recre atie, natuur en economie. Die blauwe structuur is de drager voor zowel toerisme en industrie. De moderne technologie zorgt ervoor dat dat prima samen kan gaan. Maar voorwaarde is dat je een multimodaliteits- trategie ontwikkelt voor de lange termijn waarin je intermobiliteit centraal stelt. Dat geldt ook voor de containerterminal. Voldoet die in uw termen aan de eisen? Absoluut niet en eigenlijk mag je dat ding dan ook niet neerzetten. Je kan niet spreken over multimodali- teit en terminals in Terneuzen en Vlissingen plaatsen zonder in dat verhaal de IJzeren Rijn te betrekken. De intermobiliteit ontbreekt kortom. De vraag die beant woord moet worden is hoe je het transport laat verlopen vanuit het voorland (Vlissingen, Zeebrugge) naar het achterland (Antwerpen, Gent), hoe dat netwerk van spoor, weg en water eruit gaat zien. Ik denk dat je om te beginnen de IJzeren Rijn, die nu van het Ruhrgebied naar Antwerpen loopt, moet doortrekken over Zelzate naar Zeebrugge en moet aftakken naar Terneuzen en Vlissingen. Die spoorlijn moet er komen anders zit je in een strop. Zorgt de Westerscheldetunnel in de toekomst niet voor vol doende nieuwe transportcapaciteit? Die tunnel kan de boel in het geheel niet aan. Dat komt onder meer door de ligging en al die spaghetti-bochten 13 Zeeuws Tijdschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 15