kend dat de hele Schelde-loever vanaf Antwerpen 272
kilometer lang is. De grootte van de hele provincie
West-Vlaanderen nota bene. En hoeveel gebruiken we
daarvan?
Nul
Precies, terwijl de mogelijkheden ongekend zijn. Denk,
behalve aan een vliegveld, eens aan het opwekken van
energie met behulp van de eb- en vloedwerking. Dat
zou de kerncentrale overbodig maken. In Delft hebben
ze de modellen al klaarliggen. Echt, ik ben ervan over
tuigd: de potentie van energie in Zeeland zou wel
eens de drijvende kracht kunnen worden voor recre
atie, natuur en economie. Die blauwe structuur is de
drager voor zowel toerisme en industrie. De moderne
technologie zorgt ervoor dat dat prima samen kan
gaan. Maar voorwaarde is dat je een multimodaliteits-
trategie ontwikkelt voor de lange termijn waarin je
intermobiliteit centraal stelt.
Dat geldt ook voor de containerterminal. Voldoet die in
uw termen aan de eisen?
Absoluut niet en eigenlijk mag je dat ding dan ook
niet neerzetten. Je kan niet spreken over multimodali-
teit en terminals in Terneuzen en Vlissingen plaatsen
zonder in dat verhaal de IJzeren Rijn te betrekken. De
intermobiliteit ontbreekt kortom. De vraag die beant
woord moet worden is hoe je het transport laat verlopen
vanuit het voorland (Vlissingen, Zeebrugge) naar het
achterland (Antwerpen, Gent), hoe dat netwerk van
spoor, weg en water eruit gaat zien. Ik denk dat je om
te beginnen de IJzeren Rijn, die nu van het Ruhrgebied
naar Antwerpen loopt, moet doortrekken over Zelzate
naar Zeebrugge en moet aftakken naar Terneuzen en
Vlissingen. Die spoorlijn moet er komen anders zit je
in een strop.
Zorgt de Westerscheldetunnel in de toekomst niet voor vol
doende nieuwe transportcapaciteit?
Die tunnel kan de boel in het geheel niet aan. Dat komt
onder meer door de ligging en al die spaghetti-bochten
13 Zeeuws Tijdschrift 2001/2