Aanleg van het tracé voor de toeleidende wegen naar de Westerscheldetunnel, aan de zuidzijde nabij Terneuzen. Foto: Meetkundige Dienst Rijkswaterstaat. Ze hadden via een rondweg bij Sas van Gent natuur lijk moeten zorgen voor een aansluiting op de hoofd structuur van Vlaanderen. Ik verwacht overigens dat de tunnel in het begin niet zo intensief gebruikt zal gaan worden als sommigen aannemen. Maar als de containerbusiness in Vlissingen zich zo snel zal ont wikkelen als nu wordt berekend - men spreekt van een toename met de factor zeven tot 2020 - en er worden geen spoorvoorzieningen of zo getroffen, dan slibt de zaak volledig dicht. Onze structuur is volstrekt ontoe reikend. Er zal echt een Marshall-plan voor de inter- mobiliteit moeten komen. Kosten: miljarden guldens! Maar als het lukt dan staat daar ook wat tegenover, leert het rapport dat uw schreef over de effecten van de tunnel voor Terneuzen. Daar zal, als er men tenminste uw strate gische planvisie volgt, iets moois gaan hloeien. Het vestigings klimaat voor bedrijven zal beter worden, er zullen aan trekkelijke woningen gebouwd worden et cetera. Nieuwe stedelijkheid, kortom. De kern is: verruiming van de schaal van de stedelijke dynamiek. Als die nieuwe stedelijkheid ontstaat volgt de rest, de economie, ook. Cumulatieve causaliteit noe men wij dat. Als je de ruimtelijke context van Terneuzen bekijkt, dan wordt die in de nieuwe opzet verdubbeld. Ja, het gaat om een dynamisering die zijn weerga niet kent. Ik spreek dan ook liever van dynamitisering. Natuurlijk moet je voor zo'n proces wel een trekker hebben, een sterke man die ook in Den Haag wat kan bereiken. Is Barbé, de burgemeester van Terneuzen, geschikt om die kar te trekken? Het rapport stelt duurzame ruimtelijke ontwikkeling en nieuwe stedelijkheid centraal. Dat is het raamwerk waaronder alle projecten moeten vallen. Barbé daaren tegen ziet de economie als centrale spil. Desondanks denk ik dat hij de materie die in het rapport beschreven wordt in Den Haag op de agenda kan krijgen. Wat vindt u van alle kritiek op de groeicijfers in het rapport. Ach, men zoomt zo in op die getallen. Maar u noemt getallen. Natuurlijk omdat je effectenanalyses loslaat gebruik je cijfers, maar we zeggen niet dat het hangt op bijvoor beeld vijfduizend woningen. Het kunnen er ook twee duizend of achtduizend of drieduizend zijn. Het gaat erom dat als je werkgelegenheid genereert en de toe ristische sector gaat stimuleren, dat je dan moet zorgen voor kwalitatief hoogwaardige stedelijke wooncapaciteit. Dan treedt vervolgens het zogenaamde Lowry-effect op, dat betekent dat je op basis van economische ont wikkeling een bevolkingsstrategie kan ontwikkelen. Maar op welke schaal een en ander zich zal voltrekken weet je nooit exact. Dat is ook niet interessant, het belang rijkste is de achterliggende visie. En logischerwijs heb je te maken met wenselementen die je ombouwt om te kunnen groeien naar een bepaalde dimensie. Via onze planvisie hebben we een oriënterende dynamiek willen bouwen. Is het trouwens niet zo dat als je niks zegt, er niets gebeurt? Zijn ze in Middelburg niet bang dat Terneuzen explodeert vanwege die potentie in het Zeeuws-Vlaamse voorland. Wellicht hebben ze wat schrik, maar ik kan dat niet goed beoordelen. Wat ik wel weet is dat geen enkele Gentenaar zich in Terneuzen zal vestigen als die stad zo blijft zoals die nu is. Die nieuwe stedelijkheid is voorwaarde anders krijg je er geen kat! Hoe zou Terneuzen er nu uitzien als in 1 g8o de geest uit defies was gegaan en Nederland had gezegd: 'België neem dat stuk Zeeuws-Vlaanderen er maar bij.' Dan was Terneuzen nu twee keer zo groot geweest. En had de tunnel er ook niet hoeven komen De keerzijde is dat het landschap dan, net als in België, was dichtgegroeid en dat die open structuur en daar mee het fraaie Zeeuwse licht was verdwenen. Willen we dat? Vergeet niet: licht is ook onderdeel van ruim telijke kwaliteit. O 14 Zeeuws Tijdschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 16