sluimert eerst een tijdje: het bezoek van Sonja Herst, conservator van De Beyerd in Breda, aan het atelier van Ben Sleeuwenhoek was in 1997. Na de honorering van de provinciale subsidieaanvraag in 1999 is het balletje gaan rollen. Andere sponsoren werden gezocht en gevonden. Naast het boek en de speciale editie van het boek organiseert de stichting BoZart nu tentoon stellingen, lezingen, rondleidingen en de De Beyerd- avond. Daarnaast regelt de stichting de promotie van het project en legt BoZart contacten met potentiële kopers van werk van Ben Sleeuwenhoek. Frisgroene bakstenen Het is zo ver. Nu staan de exposities op stapel. Nu ligt er dat prachtige boek. Frisgroene bakstenen met glim mende voegen sieren de kaft, de verzorging is uitstekend. Het papier is stevig en mat. De inkt ruikt niet zo lek ker. Het boek leest het prettigst op een tafel, de kaft voelt fijn. 'Ben Sleeuwenhoek' staat er simpelweg op de rug. Binnenin 'een keuze, 1987 - 2001'. De tekst is zowel in het Nederlands als in het Engels. Een voor woord van Sonja Herst en een introductie van Rutger Wolfson, directeur Stichting Beeldende Kunst Middelburg, leiden naar bespiegelingen van kunstcri ticus Bert Jansen en Leo Delfgaauw, conservator van De Pont in Tilburg. Het boek bevat talloze mooie reproducties van het werk van Ben Sleeuwenhoek, zodat je een goed beeld krijgt van zijn werk, al blijft het effect van het formaat weg. Eigen wereld Het atelier van Ben Sleeuwenhoek ligt onder zijn woning vlakbij de Oostlcerlc in Middelburg. Het heeft een mooie, oude plavuizen vloer. Grote doeken staan voor elkaar tegen de witte muur. In zijn bovenwoning is een gat in de vloer gezaagd, om zo meer licht in het atelier te krijgen, wat een grappige vide oplevert. De werkruimte is netjes, ordelijk. Ook zijn woning ademt rust. Ben Sleeuwenhoek verontschuldigt zich echter voor de wanorde. Alles staat klaar voor transport. In het atelier staan de doeken te wachten, keramisch werk op de grond. Boven lijken grote 'schalen' op de zwarte vloer verankerd door de kralenkettingen die eraan verbonden zijn, klaar om verscheept te worden. 'Ik werk aan twee of drie werken tegelijkertijd. Dan moet het wel ordelijk zijn, want anders werkt het niet.' Op een verrijdbare, vierkante tafel met vakken midden in het atelier staat zijn verf uitgestald. Kwasten en penselen schoongewassen in glazen potten, klaar voor gebruik. Achter de deur is een kleine huistempel 20 Zeeuws Tijdschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 22