sluimert eerst een tijdje: het bezoek van Sonja Herst,
conservator van De Beyerd in Breda, aan het atelier
van Ben Sleeuwenhoek was in 1997. Na de honorering
van de provinciale subsidieaanvraag in 1999 is het
balletje gaan rollen. Andere sponsoren werden gezocht
en gevonden. Naast het boek en de speciale editie van
het boek organiseert de stichting BoZart nu tentoon
stellingen, lezingen, rondleidingen en de De Beyerd-
avond. Daarnaast regelt de stichting de promotie van
het project en legt BoZart contacten met potentiële
kopers van werk van Ben Sleeuwenhoek.
Frisgroene bakstenen
Het is zo ver. Nu staan de exposities op stapel. Nu ligt
er dat prachtige boek. Frisgroene bakstenen met glim
mende voegen sieren de kaft, de verzorging is uitstekend.
Het papier is stevig en mat. De inkt ruikt niet zo lek
ker. Het boek leest het prettigst op een tafel, de kaft
voelt fijn. 'Ben Sleeuwenhoek' staat er simpelweg op
de rug. Binnenin 'een keuze, 1987 - 2001'. De tekst is
zowel in het Nederlands als in het Engels. Een voor
woord van Sonja Herst en een introductie van Rutger
Wolfson, directeur Stichting Beeldende Kunst
Middelburg, leiden naar bespiegelingen van kunstcri
ticus Bert Jansen en Leo Delfgaauw, conservator van
De Pont in Tilburg. Het boek bevat talloze mooie
reproducties van het werk van Ben Sleeuwenhoek,
zodat je een goed beeld krijgt van zijn werk, al blijft
het effect van het formaat weg.
Eigen wereld
Het atelier van Ben Sleeuwenhoek ligt onder zijn
woning vlakbij de Oostlcerlc in Middelburg. Het heeft
een mooie, oude plavuizen vloer. Grote doeken staan
voor elkaar tegen de witte muur. In zijn bovenwoning
is een gat in de vloer gezaagd, om zo meer licht in het
atelier te krijgen, wat een grappige vide oplevert. De
werkruimte is netjes, ordelijk. Ook zijn woning ademt
rust. Ben Sleeuwenhoek verontschuldigt zich echter
voor de wanorde. Alles staat klaar voor transport. In
het atelier staan de doeken te wachten, keramisch
werk op de grond. Boven lijken grote 'schalen' op de
zwarte vloer verankerd door de kralenkettingen die
eraan verbonden zijn, klaar om verscheept te worden.
'Ik werk aan twee of drie werken tegelijkertijd.
Dan moet het wel ordelijk zijn, want anders werkt het
niet.' Op een verrijdbare, vierkante tafel met vakken
midden in het atelier staat zijn verf uitgestald. Kwasten
en penselen schoongewassen in glazen potten, klaar
voor gebruik. Achter de deur is een kleine huistempel
20 Zeeuws Tijdschrift 2001/2