ingericht, zoals mensen in het Oosten wel doen om
hun voorouders en goden te eren. De inrichting van
het atelier is niet alleen praktisch, maar ademt ook
een zeer persoonlijke, rustige sfeer. Een eigen wereld.
Beuys en Van Dalen
Ben Sleeuwenhoek is een Zeeuw, die meteen na de
kunstacademie in Rotterdam weer naar Zeeland is
teruggekeerd.
Wasje tevreden over de kwaliteit van de academie in
Rotterdam?
'Een academie is iets waar je je tegen af moet zetten.
Je leert er iets en dat moet je na de academie weer
afleren, zo snel mogelijk. Je moet een eigen stelling
innemen. Die stelling heeft te maken met de tijdgeest,
het zoeken in kunstvormen. Ik leefde in een roman
tisch tijdbeeld van de natuurfilosofie. Joseph Beuys,
Krijn Giessen waren mijn voorbeelden. Mijn terug
keer naar Zeeland paste natuurlijk ook prachtig in die
tijdgeest van terug naar de natuur.
Toen ik terugkwam naar Zeeland na de academie,
leefden we in de jaren zeventig. Er trokken nog al wat
mensen naar het platteland. De sfeer was prettig en
het was makkelijk om aan woon- en werkruimte te
komen, betaalbare ruimte. Ik was pas afgestudeerd en
had weinig geld. Ik leefde geïsoleerd. Piet van Dalen,
de toenmalige directeur van het Zeeuws Museum,
waardeerde mijn werk. Hij bewonderde net als ik het
werk van Joseph Beuys, dus dat paste mooi.'
Indiase goeroes
Hoe heeft die filosofie, jouw werk zich verder ontwikkeld?
'In tegenovergestelde richting. Ik maak nu werk
dat niet meer de romantische natuurfilosofie wil weer
geven. Ik maak nu kanttekeningen bij die levenshou
ding. Vanaf het begin had ik veel belangstelling voor
het Oosten, de oosterse cultuur. Van Dalen was daar
ook veel mee bezig. Hij stopte zo nu en dan boekjes
over Indiase goeroes bij mij in de brievenbus.' Ben
glimlacht bij de herinnering.
'Ik maak nu realistischer gebruik van die kennis.
Zodra ik ben gaan reizen, heeft dat mijn kijk op de
wereld beïnvloed, mijn visie heeft zich ontwikkeld.'
Ben reisde naar India, Egypte, Italië en Sri Lanka en
raakte gefascineerd door de cultuur en de uitingen van
deze cultuur. 'India had altijd al mijn warme belang
stelling. Nee, de glans is er niet af na zoveel reizen, ik
ben het alleen realistischer gaan beschouwen. Minder
simplistisch. Niet langer romantisch. India is chaos,
drukte. Maar India kent ook religieuze stromingen die
juist het zoeken naar verstilling centraal stellen. Bij het
zoeken naar een beeld ben ik ook bezig met het schep
pen van orde in de chaos.'
Beelden in woorden
Is kunst therapie voor je?
'Kunst is geen therapie. Dat mag het ook nooit zijn.
Een professionele manier van met iets omgaan is een
vereiste. Het beeld dat je schept moet ook voor ande
ren te interpreteren zijn. Dat mag niet alleen ten dien
ste staan van de eigen groei.'
Hehje dan steeds een publiek voor ogen?
'Nee. Als je dat hebt, is de creativiteit meteen weg.
Zodra je weet wat je moet maken, is het niet interes
sant meer. Daarvoor is de geldigheid dan te kort. Als
ik aan het werk ben, heb ik ook voor mezelf het beeld
2i Zeeuws Tijdschrift 2001/2