Aan flarden Ik begin op papier. Ik heb altijd een klein boekje bij me waarin ik met pen aantekeningen maak. Schetsen kun je het haast niet noemen. Naast mijn bed ligt zo'n boekje. Op reis neem ik ook altijd een boekje mee. De kleuren schrijf ik erbij. Aan de hand van mijn aante keningen maak ik gouaches. Vanuit de gouache volgt eventueel een schilderij. Het schilderij kan er overigens heel anders uitzien dan de voorgaande stadia. Hen schilderij heeft toch meer body, is meer een object en vraagt dus om een andere benadering. Ook voor het keramisch werk maak ik eerst krab bels, dan een werktekening en dan volgt de uitvoering. Maar als ik echt van tevoren zou weten hoe het eind product er uit zou zien, dan hoef ik het niet meer te maken. Er is toch altijd een aspect van verrassing, toe val. Pas als het uit de oven komt, zie je wat het is. Dat toeval moet je insluiten. Bij schilderijen is dat ook wel zo. Al lijkt mijn werk zich daar niet voor te lenen. Maar als ik onder het schilderen een inval krijg, laat ik dat toe.' Hij kijkt nog eens naar het grote doek. Als het verkeerd uitpakt, gaat het mes erin', zegt hij dan resoluut. Je bedoelt: echt een groot doek aan jlarden? 'Ja, het is jammer van het doek, maar het kan niet anders. Ik span mijn doeken zelf op en smeer er dan warme lijm op, gevolgd door drie preparatielagen. De verf - olieverf van Winsor Newton - komt er in heel dunne, bijna transparante lagen op. Overschilderen doe ik niet: dat zie je altijd. Al was het maar aan de structuur van de verflagen op het doek.' Zijn oog valt op de hard blauwe keramische werken op de grond. 'Ook bij keramiek werk ik zo: niet goed, dan gaat het kapot.' O Ben Sleeuwenhoek (1951) woont en werkt in Middelburg en Amsterdam. 1968-1973 Academie voor Beeldende Kunsten Rotterdam 1973 aanmoedigingsprijs Rotterdamse Kunststichting 1990 aanmoedigingsprijs Amsterdams Fonds voor de Kunst 1992 werkperiode Europees Keramisch Werkcentrum, Den Bosch 2000-2001 werkperiode Europees Keramisch Werkcentrum, Den Bosch Werk in de collecties van: Centraal Museum Utrecht, Gemeente Middelburg, Instituut Collectie Nederland, KPN Den Haag, Provincie Zeeland, Van Reekum Museum Apeldoorn, Stedelijke Museum Amsterdam, De Tiendschuur Weert, Zeeuws Museum Middelburg. Vele publicaties, kunstenaarsboeken, groepstentoonstellingen en solotentoonstellingen. Het werk van Ben Sleeuwenhoek is te zien in: De Beyerd in Breda, tot en met 22 juli 2001, schilde rijen en keramische objecten uit de periode 1987-2001; De Kabinetten van de Vleeshal, Middelburg, tot en met 5 augustus 2001, gouaches, collages een keramisch object uit de perio de 1987-2001; Galerie Van den Berge, Goes, 27 mei tot en met 7 juli 2001, verkooptentoonstelling van recent werk, zowel schilderijen als gouaches; Kunsthal De Remise in Amsterdam, 9 tot en met 26 augustus 2001, schilderijen, gouaches en keramische objecten uit de periode 1987-2001. In juni verscheen het frisgroene boek Ben Sleeuwenhoek, een keuze 1987 - 2001 uitgegeven door Stichting BoZart, Bergen op Zoom. Hardcover, 100 pagi na's, ruim 90 kleurenfoto's, 49,50. Te koop op de tentoonstellingslocaties en bij De Drukkery, Middelburg en Artbook, Amsterdam. In een oplage van 80 exemplaren is bij De Drukkery, Middelburg en Artbook, Amsterdam een speciale editie van het boek te koop; de koper ontvangt voor 150 het boek en twee originele, genummerde en gesigneerde zeefdrukken (22 x 28 cm). Voor de kunstuitlenen in Zeeland, Amsterdam, Den Haag, Dordrecht, Deventer, Eindhoven en Breda vervaardig- de Ben Sleeuwenhoek dit jaar een serie van vier zeefdrukken. Deze kunnen worden gehuurd of samen met een exemplaar van het boek, gekocht. r 24 Zeeuws Tijdschrift 2001/2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 26