de eerste twee weken van september vijf (muziekjfheater-
producties georganiseerd op karakteristieke Zeeuwse
locaties. Daarnaast worden op en rond het Abdijplein
in Middelburg dagelijks allerhande culturele evene
menten op touw gezet: tentoonstellingen, workshops,
theater- en literatuurvoorstellingen en (pop)concerten.
Artistiek leider
Er is een artistiek leider aangetrokken die verantwoor
delijk is voor de programmering. Het is Alex Mallems
(1958) uit Hove bij Antwerpen. Mallems is van huis
uit dramaturg en goed thuis in de theater- en danswe-
reld van Vlaanderen en Nederland. Hij werkte eerder
bij het reizend theatergezelschap Het Gevolg in Turnhout,
de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel, Het
Nationale Toneel in Den Haag, Fact in Rotterdam en de
Internationale Nieuwe Scène (De Mannen van de Dam).
Voor de BRT (nu VRT) en de VPRO werkte hij als
theater- en danscriticus en correspondent; hij schreef
artikelen en beschouwingen over theater voor kranten
en vakbladen. Mallems is ook docent aan de toneel
scholen van Antwerpen en Maastricht. Zowel als
docent als theatermaker houdt hij zich bezig met pro
jecten op locatie. Als dramaturg begeleidde hij een
aantal ad-hoc producties (op locatie), onder meer met
beeldend kunstenaar en regisseur Niek Kortekaas.
Eén van die projecten, De man in de boot (Antwerpen
1999), was de aanzet tot de productie Ship of Troy die
nu in het kader van de Zeeland Nazomer Festival
wordt gebracht. Het was ook de aanleiding voor ZNF
om Alex Mallems te vragen als artistiek leider van het
Zeeuwse festival. Als theatermaker is hij dus in aanra
king gekomen met het ZNF. Dat is voor hem ook
doorslaggevend geweest. Mallems: 'Er was eerst een
artistieke insteek; ik kwam met een concreet theater
product. Er bleken grote raakvlakken te bestaan met
het nieuwe artistieke profiel van het festival en in de
discussie kwamen ook allerlei ideeën naar voren over
andere mogelijke locatieprojecten in Zeeland. Uiteindelijk
ben ik gevraagd als artistiek leider om wat ik vroeger
gedaan heb en op basis van de nieuwe plannen van
Zeeland Nazomer Festival.'
Kracht van de natuur
Voor het maken van mooie theaterproducties op Zeeuwse
locaties ziet de artistiek leider eindeloze mogelijkhe
den. Als buitenstaander en buitenlander kijkt hij met
andere ogen naar dit gebied. Niet gehinderd door
vooroordelen of vooringenomen standpunten. 'Voor
mij is Zeeland heel bijzonder. Ik zie deze streek en
ook het landschap heel anders dan iemand die er
geboren en getogen is en daardoor kom ik waarschijn
lijk ook op heel andere ideeën.' Mallems kende Zeeland
al wel, als geïnteresseerd toerist. Hij is afkomstig uit het
Waasland en maakte vroeger wel fietstochten naar
Hulst en Axel. In de zomer verblijft hij graag aan de
Zeeuwse kust omdat hij die veel mooier vindt dan de
Belgische. Die is volgens hem helemaal verknoeid. 'In
Zeeland kun je de natuur nog voelen en de kust beleven
zoals die altijd al was; géén betonpromenade zoals bij
ons.'
In de voorstellingen van het Zeeland Nazomer
Festival zal die kracht van de natuur (en van de ele
menten) telkens terugkeren, belooft de artistiek leider.
'In Ship of Troy op Neeltje Jans speelt de natuur een
belangrijke rol. De natuur is in die voorstelling meer
dan alleen decor. Je zult zowel de schoonheid als de
vernietigend kracht ervan letterlijk voelen. Water is
een heel interessant spannigsveld. Het is de rijkdom
en de kracht van Zeeland; het is óók het gevaar, de
dreiging en de dood.'
Historisch grensgebied
Een ander belangrijk uitgangspunt voor toekomstige
ZNF-producties is volgens Alex Mallems het feit dat
Zeeland het grensgebied is tussen Vlaanderen en
Nederland.
'Dat is natuurlijk een beladen gegeven. De Schelde
is immers niet alleen een economische arm voor
Antwerpen en de rest van Vlaanderen, maar óók een
strategische arm. Niet voor niets is die in het verleden
lang afgesloten door de Zeeuwen en Hollanders. Het
heeft ook zijn sporen nagelaten in het landschap, denk
maar aan de forten.'
Zeeland telt volgens hem veel theatrale plekken
met zowel historische verbondenheid als inhoudelijke
aanknopingspunten. Mallems noemt de strijd tussen
katholicisme en protestantisme. 'Daarover zijn heel
veel theaterstukken geschreven en daarin zijn talloze
aanleidingen te vinden voor nieuwe uitvoerigen. We
kunnen ook aanleidingen zoeken en schrijfopdrachten
geven rond deze thema's. Het zijn allemaal dingen
die al op de plank liggen of in het achterhoofd zitten
en die we kunnen verbinden met heel veel plekken en
locaties in Zeeland.' O
8 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4