de eerste twee weken van september vijf (muziekjfheater- producties georganiseerd op karakteristieke Zeeuwse locaties. Daarnaast worden op en rond het Abdijplein in Middelburg dagelijks allerhande culturele evene menten op touw gezet: tentoonstellingen, workshops, theater- en literatuurvoorstellingen en (pop)concerten. Artistiek leider Er is een artistiek leider aangetrokken die verantwoor delijk is voor de programmering. Het is Alex Mallems (1958) uit Hove bij Antwerpen. Mallems is van huis uit dramaturg en goed thuis in de theater- en danswe- reld van Vlaanderen en Nederland. Hij werkte eerder bij het reizend theatergezelschap Het Gevolg in Turnhout, de Koninklijke Vlaamse Schouwburg in Brussel, Het Nationale Toneel in Den Haag, Fact in Rotterdam en de Internationale Nieuwe Scène (De Mannen van de Dam). Voor de BRT (nu VRT) en de VPRO werkte hij als theater- en danscriticus en correspondent; hij schreef artikelen en beschouwingen over theater voor kranten en vakbladen. Mallems is ook docent aan de toneel scholen van Antwerpen en Maastricht. Zowel als docent als theatermaker houdt hij zich bezig met pro jecten op locatie. Als dramaturg begeleidde hij een aantal ad-hoc producties (op locatie), onder meer met beeldend kunstenaar en regisseur Niek Kortekaas. Eén van die projecten, De man in de boot (Antwerpen 1999), was de aanzet tot de productie Ship of Troy die nu in het kader van de Zeeland Nazomer Festival wordt gebracht. Het was ook de aanleiding voor ZNF om Alex Mallems te vragen als artistiek leider van het Zeeuwse festival. Als theatermaker is hij dus in aanra king gekomen met het ZNF. Dat is voor hem ook doorslaggevend geweest. Mallems: 'Er was eerst een artistieke insteek; ik kwam met een concreet theater product. Er bleken grote raakvlakken te bestaan met het nieuwe artistieke profiel van het festival en in de discussie kwamen ook allerlei ideeën naar voren over andere mogelijke locatieprojecten in Zeeland. Uiteindelijk ben ik gevraagd als artistiek leider om wat ik vroeger gedaan heb en op basis van de nieuwe plannen van Zeeland Nazomer Festival.' Kracht van de natuur Voor het maken van mooie theaterproducties op Zeeuwse locaties ziet de artistiek leider eindeloze mogelijkhe den. Als buitenstaander en buitenlander kijkt hij met andere ogen naar dit gebied. Niet gehinderd door vooroordelen of vooringenomen standpunten. 'Voor mij is Zeeland heel bijzonder. Ik zie deze streek en ook het landschap heel anders dan iemand die er geboren en getogen is en daardoor kom ik waarschijn lijk ook op heel andere ideeën.' Mallems kende Zeeland al wel, als geïnteresseerd toerist. Hij is afkomstig uit het Waasland en maakte vroeger wel fietstochten naar Hulst en Axel. In de zomer verblijft hij graag aan de Zeeuwse kust omdat hij die veel mooier vindt dan de Belgische. Die is volgens hem helemaal verknoeid. 'In Zeeland kun je de natuur nog voelen en de kust beleven zoals die altijd al was; géén betonpromenade zoals bij ons.' In de voorstellingen van het Zeeland Nazomer Festival zal die kracht van de natuur (en van de ele menten) telkens terugkeren, belooft de artistiek leider. 'In Ship of Troy op Neeltje Jans speelt de natuur een belangrijke rol. De natuur is in die voorstelling meer dan alleen decor. Je zult zowel de schoonheid als de vernietigend kracht ervan letterlijk voelen. Water is een heel interessant spannigsveld. Het is de rijkdom en de kracht van Zeeland; het is óók het gevaar, de dreiging en de dood.' Historisch grensgebied Een ander belangrijk uitgangspunt voor toekomstige ZNF-producties is volgens Alex Mallems het feit dat Zeeland het grensgebied is tussen Vlaanderen en Nederland. 'Dat is natuurlijk een beladen gegeven. De Schelde is immers niet alleen een economische arm voor Antwerpen en de rest van Vlaanderen, maar óók een strategische arm. Niet voor niets is die in het verleden lang afgesloten door de Zeeuwen en Hollanders. Het heeft ook zijn sporen nagelaten in het landschap, denk maar aan de forten.' Zeeland telt volgens hem veel theatrale plekken met zowel historische verbondenheid als inhoudelijke aanknopingspunten. Mallems noemt de strijd tussen katholicisme en protestantisme. 'Daarover zijn heel veel theaterstukken geschreven en daarin zijn talloze aanleidingen te vinden voor nieuwe uitvoerigen. We kunnen ook aanleidingen zoeken en schrijfopdrachten geven rond deze thema's. Het zijn allemaal dingen die al op de plank liggen of in het achterhoofd zitten en die we kunnen verbinden met heel veel plekken en locaties in Zeeland.' O 8 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 10