bezet. Ik gaf de voorkeur aan Ohlsdorf, vooral de kant van de Linne, op Pruisisch grondgebied, met zijn vier honderd hectare propvol lijken Leven en dood Die voorliefde voor kerkhoven is maar één aspect van Becketts obsessionele aandacht voor de dood. Leven en dood vallen bij Beckett vrijwel samen. Pozzo ver tolkt deze levensvisie in Wachten op Godot perfect: 'Op een dag zijn we geboren, op een dag zullen we sterven, dezelfde dag, dezelfde seconde, is dat niet genoeg? Schrijdend op het graf baren ze, een ogenblik schittert de dag en dan is het weer nacht.' In het licht van de naoorlogse tijdgeest - de gruwelen van de twee wereldoorlogen hadden de mensheid brutaal gecon fronteerd met het gegeven dat de mens uiteindelijk in staat zou zijn om zichzelf en de wereld fataal te vernietigen - is dit sombere inzicht van Beckett veel genuanceerder te begrijpen. In Eerste Liefde verbindt hij dood en huwelijk. In zijn openingszin zegt de verteller: 'Ik associeer mijn huwelijk - terecht of onterecht - met de dood van mijn vader Een op het eerste gezicht vreemde associatie, maar binnen het universum van Beckett niet onlogisch. Dat heeft te maken met de driehoeksverhouding, of beter nog de levensketen, die geboorte, liefde (huwelijk) en dood noodzakelijkerwijs vormen. Zoals Brian Finnay het in zijn essay Beckett's Shorter Fiction formuleert: 'Het huwelijk kan alleen sterfelijkheid voortbrengen bij het het kind dat eruit geboren wordt, al lijdend.' Tot dat inzicht komt de verteller in Eerste Liefde. Hij herinnert zich de traumatische ervaring van zijn eigen geboorte, wat blijkt uit volgend citaat: want mijn geboortedatum, let wel, de datum van mijn eigen geboorte, ben ik nooit vergeten, heb ik nooit hoeven opschrijven, hij staat gegrift in mijn geheugen, het jaar dan, in cijfers die het leven niet maklcelijk zal uitwissen.' En tot zijn eigen verbazing zal hij datzelfde geboortetrauma doorgeven aan het kind dat geboren wordt uit zijn 'huwelijk', zo benoemt hij de 'liefdesre latie' die hij heeft met die vrouw. Liefde Belangrijk bij Beckett is het begrip 'liefde' in de juiste context te zien. Hij bedoelt er nooit de romantische variant mee. Anna, de vrouw in Eerste Liefde, is niet toevallig een prostitué, iemand die per definitie liefde verkoopt voor geld. James Knowlson getuigt in zijn onvolprezen biografie Damned to Fame dat Beckett best vertrouwd was met de wereld van de prostitutie. Uit zijn correspondentie komt verder duidelijk naar voren dat hij seksuele lust beschouwde als een natuurlijke behoefte. Seks koppelde hij bovendien los van elke vorm van liefde. Tegen de achtergrond van zijn puriteinse opvoeding zal die omgang met pros tituees hem vrijwel zeker opgezadeld hebben met gevoelens van schuld en afkeer van zichzelf. De relatie van de man met de prostitué in Eerste Liefde kan gezien worden als een soort figuurlijke terugkeer naar de moederschoot. Hij is na de dood van zijn vader uit de beschermde wereld van het ouderlijk huis verstoten, zijn kleren zijn als de moe derkoek bij de nageboorte achter hem aan naar buiten gegooid. Nu trekt hij zich terug in het huis van de vrouw die in de kamer naast hem slaapt, hem ver zorgt, eten brengt, zijn nachtemmer leegt, kortom die de rol van moeder aanneemt. Tot de geboorte van het kind hem voorgoed wegjaagt, met het gehuil van het kind dat hem de rest van zijn leven zal blijven achter volgen. Taal Het bijzondere aan Samuel Beckett is dat hij de hier geanalyseerde thema's op zeer subtiele manier onder zijn tekst weet te schuiven. De verteller uit Eerste Liefde doet nooit bewust aan zelfanalyse. Hij poogt hooguit om zijn verleden zo goed en zo kwaad als het kan te reconstrueren, maar slaagt er ternauwernood in om flarden herinneringen exact onder woorden te brengen. Dat brengt ons bij de kern van het oeuvre van Beckett: de taal en de onmogelijkheid om met woorden de complexiteit van ons bestaan, van ons zijn en denken te vatten. Die zoektocht naar het juiste woord heeft de auteur tot aan zijn dood volgehouden. Zijn laatste gedicht, geschreven in 1989 en postuum gepubliceerd in de Irish Times droeg niet toevallig de veelzeggende titel 'What is the Word'.O De uitvoeringen van Eerste Liefde hebben plaats op vijf locaties en beginnen om 21.00 uur. 29-30 augustus in Nisse 31 augustus en 1 septem ber in Schuddebeurs 3-4 september in Renesse 5-6 september in Middelburg 7-8 september in Tholen. Zie ook <www.nazomerfestival.nl>. 10 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 12