Zeelandstad in de steigers 3
Pvda-er Daan Bruinooge (60) is bezig met zijn laatste kunstje als
gedeputeerde. De oud-wethouder van Vlissingen en voorzitter van
Zeeland Seaports wil van de Westerschelde Containerterminal (WCT)
een succes maken. Tegen beter weten in, beweren criticasters. Onzin,
indianenverhalen, reageert de havenbaron getergd. 'Denk je nou echt
dat een bedrijf als Hessenatie hier zo maar zeshonderd miljoen gulden
gaat investeren?'
Oscar Steens
Op de site van het provinciaal bestuur staat ergens dat
u Zeeland wil omvormen van distributieland tot regieland.
Wat bedoelt u daar precies mee?
Het provinciebestuur probeert een meer coördineren
de, initiërende rol op zich te nemen dan vroeger. Door
functies van diverse geledingen in Zeeland bij elkaar
te brengen en een gemeenschappelijk politiek en soci
aal draagvlak te creëren.
En, lukt dat een beetje?
Er bestaat nu in elk geval politieke consensus over dat
Zeeland geen randstad mag worden, maar zich ook
niet mag ontwikkelen tot één groot natuurgebied.
Over het algemeen is men het erover eens dat we
Zeeland op een evenwichtige en duurzame manier
moeten uitnutten. Dat is noodzakelijk gezien alle ont-
22 Zeeuws Tiidschrift 2001/3-4
wikkelingen waar we mee te maken hebben en krijgen.
Op het terrein van logistiek, maar ook waar het gaat
om de toekomst van de landbouw. Die sector staat
enorm onder druk. Want behalve specifiek agrarische
problemen hebben we ook te maken met vergrijzing.
Het gevaar bestaat dat er zowel een warme als een
koude sanering optreedt.
De oplossing?
Niemand heeft een pasklaar antwoord. Daarvoor is de
materie te complex. Maar we zijn druk bezig: hebben
een aantal speerpunten geformuleerd en sessies belegd.
Wat daarin aan de orde komt? Bijvoorbeeld de vraag
of schaalvergroting haalbaar is gezien de enorme
investeringen die dat met zich meebrengt. Daarbij
hebben we te maken met een groep akkerbouwers