Zeelandstad in de steigers 3 Pvda-er Daan Bruinooge (60) is bezig met zijn laatste kunstje als gedeputeerde. De oud-wethouder van Vlissingen en voorzitter van Zeeland Seaports wil van de Westerschelde Containerterminal (WCT) een succes maken. Tegen beter weten in, beweren criticasters. Onzin, indianenverhalen, reageert de havenbaron getergd. 'Denk je nou echt dat een bedrijf als Hessenatie hier zo maar zeshonderd miljoen gulden gaat investeren?' Oscar Steens Op de site van het provinciaal bestuur staat ergens dat u Zeeland wil omvormen van distributieland tot regieland. Wat bedoelt u daar precies mee? Het provinciebestuur probeert een meer coördineren de, initiërende rol op zich te nemen dan vroeger. Door functies van diverse geledingen in Zeeland bij elkaar te brengen en een gemeenschappelijk politiek en soci aal draagvlak te creëren. En, lukt dat een beetje? Er bestaat nu in elk geval politieke consensus over dat Zeeland geen randstad mag worden, maar zich ook niet mag ontwikkelen tot één groot natuurgebied. Over het algemeen is men het erover eens dat we Zeeland op een evenwichtige en duurzame manier moeten uitnutten. Dat is noodzakelijk gezien alle ont- 22 Zeeuws Tiidschrift 2001/3-4 wikkelingen waar we mee te maken hebben en krijgen. Op het terrein van logistiek, maar ook waar het gaat om de toekomst van de landbouw. Die sector staat enorm onder druk. Want behalve specifiek agrarische problemen hebben we ook te maken met vergrijzing. Het gevaar bestaat dat er zowel een warme als een koude sanering optreedt. De oplossing? Niemand heeft een pasklaar antwoord. Daarvoor is de materie te complex. Maar we zijn druk bezig: hebben een aantal speerpunten geformuleerd en sessies belegd. Wat daarin aan de orde komt? Bijvoorbeeld de vraag of schaalvergroting haalbaar is gezien de enorme investeringen die dat met zich meebrengt. Daarbij hebben we te maken met een groep akkerbouwers

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 24