Daarnaast vestigen we natuurlijk de aandacht op
het feit dat onze provincie mooie betaalbare woningen
biedt, dat je geen files hebt, mooie recreatiegebieden
en voldoende voorzieningen. Je komt hier niks tekort.
We hopen dat echtparen met kinderen zich daartoe
aangetrokken voelen.
Criticasters vinden die terminal te hoog gegrepen. De
infrastructuur om al die containers af te voeren zou
onvoldoende zijn enzovoorts.
Allereerst dit: weinig mensen begrijpen hoe belangrijk
die terminal is voor Zeeland en dat neem ik ze ook
niet kwalijk. Maar je kunt gerust van me aannemen
dat Zeeland met dat project echt de grotemensenwereld
ingaat. Veel van wat ik hoor is trouwens onzin. Denk
je nou echt dat een bedrijf als Hessenatie hier zo maar
zeshonderd miljoen gulden gaat investeren? We hebben
jarenlang de kosten en mogelijkheden van achterland
verbindingen bestudeerd. En wat blijkt? We kunnen
dezelfde tarieven bedingen als Antwerpen en Rotterdam.
Met onze infrastructuur is verder niets mis. De capa
citeit van rijksweg 58 is voldoende en ook de goederen
spoorlijn is toegerust op de extra verkeersbewegingen.
Bovendien is er geld gereserveerd voor de nieuwe Sloe-
lijn. Ik geef toe dat we nu nog een probleem hebben met
het overbelaste spoor in Noord-Brabant. De spoorver
binding Bergen op Zoom-Antwerpen met een Zeeuwse
aftakking, is noodzakelijk en geeft ons de benodigde
spooruitvalsweg naar Duitsland. Wat je hoort over onze
infrastructuur zijn voornamelijk indianenverhalen. De
verbindingen zijn in orde en voor verbeteringen is geld.
Zelfs de tunnel bij Sluiskil moet en zal er komen.
Sceptici stellen ook dat om die plannen te realiseren
het goed zou zijn om een soort ambassade in Den
Haag te vestigen.
Dat vind ik zo onnozel. Alsof we geen contacten onder
houden. Kok was hier, de staatssecretaris. Wat we alle
maal niet geregeld hebben met Den Haag. Men heeft
er geen weet van wat er allemaal gebeurt. En geloof
me, de lijnen zijn bijzonder kort.
Hoe kijkt men in Den Haag tegen Zeeland aan?
Jorritsma, Zalm, Pronk. Ze staan achter ons beleid.
Een tijdje geleden was dat anders. Vond men het
maar lastig wat we hier in Vlissingen aan het ontwik
kelen waren, want dat zou ten koste van Rotterdam
gaan. We zouden het veld verstoren.
24 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4
In de vijfde nota ruimtelijke ordening komt Zeeland
nauwelijks voor. Alleen waar het over recreatie gaat.
Pronk wil van Zeeland het liefst een groot pretpark
maken.
Dat is niet waar. In de nota staan wel degelijk passa
ges over havenontwikkeling; politiek Den Haag is
ervoor om de samenhang met de Belgische havens uit
te bouwen. Let wel: uitbouwen niet inkrimpen. En stel
je nou eens voor Maasvlakte II gaat niet door, en er
zou een tweede havengebied in de zak van Zuid-
Beveland aangelegd moeten worden. Zouden we daar
blij mee zijn? En stel dat men het groene hart wil
sparen en Zeeland qua woningbouw als overgangs
zone had aangewezen. Tja, dan kom je er prominent
in voor... Gelukkig correspondeert die nota groten
deels met wat wij willen: een groenblauwe oase in
combinatie met bloeiende havenschappen.
Ingewikkeld om daar een goede balans in te bewaren.
Dat is politiek. Bedrijfsleven, milieubeweging, de
agrarische en recreatie sector hameren allemaal op
deelbelangen. Wij zijn verantwoordelijk voor het alge
meen belang. En daarbij weet je dat je nooit iedereen
gelukkig kan maken. Dat is inherent aan besturen, al
neem je ook wel eens verkeerde beslissingen.
Noemt u eens wat....
Moet ik goed nadenken...Oh ja, dat ging om de aanleg
van een nieuwe winkelring in Vlissingen. De vraag
was hoe groot het kerngebied moest worden. Ik ben
overal gaan kijken, in Roosendaal en noem maar op.