Daarnaast vestigen we natuurlijk de aandacht op het feit dat onze provincie mooie betaalbare woningen biedt, dat je geen files hebt, mooie recreatiegebieden en voldoende voorzieningen. Je komt hier niks tekort. We hopen dat echtparen met kinderen zich daartoe aangetrokken voelen. Criticasters vinden die terminal te hoog gegrepen. De infrastructuur om al die containers af te voeren zou onvoldoende zijn enzovoorts. Allereerst dit: weinig mensen begrijpen hoe belangrijk die terminal is voor Zeeland en dat neem ik ze ook niet kwalijk. Maar je kunt gerust van me aannemen dat Zeeland met dat project echt de grotemensenwereld ingaat. Veel van wat ik hoor is trouwens onzin. Denk je nou echt dat een bedrijf als Hessenatie hier zo maar zeshonderd miljoen gulden gaat investeren? We hebben jarenlang de kosten en mogelijkheden van achterland verbindingen bestudeerd. En wat blijkt? We kunnen dezelfde tarieven bedingen als Antwerpen en Rotterdam. Met onze infrastructuur is verder niets mis. De capa citeit van rijksweg 58 is voldoende en ook de goederen spoorlijn is toegerust op de extra verkeersbewegingen. Bovendien is er geld gereserveerd voor de nieuwe Sloe- lijn. Ik geef toe dat we nu nog een probleem hebben met het overbelaste spoor in Noord-Brabant. De spoorver binding Bergen op Zoom-Antwerpen met een Zeeuwse aftakking, is noodzakelijk en geeft ons de benodigde spooruitvalsweg naar Duitsland. Wat je hoort over onze infrastructuur zijn voornamelijk indianenverhalen. De verbindingen zijn in orde en voor verbeteringen is geld. Zelfs de tunnel bij Sluiskil moet en zal er komen. Sceptici stellen ook dat om die plannen te realiseren het goed zou zijn om een soort ambassade in Den Haag te vestigen. Dat vind ik zo onnozel. Alsof we geen contacten onder houden. Kok was hier, de staatssecretaris. Wat we alle maal niet geregeld hebben met Den Haag. Men heeft er geen weet van wat er allemaal gebeurt. En geloof me, de lijnen zijn bijzonder kort. Hoe kijkt men in Den Haag tegen Zeeland aan? Jorritsma, Zalm, Pronk. Ze staan achter ons beleid. Een tijdje geleden was dat anders. Vond men het maar lastig wat we hier in Vlissingen aan het ontwik kelen waren, want dat zou ten koste van Rotterdam gaan. We zouden het veld verstoren. 24 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4 In de vijfde nota ruimtelijke ordening komt Zeeland nauwelijks voor. Alleen waar het over recreatie gaat. Pronk wil van Zeeland het liefst een groot pretpark maken. Dat is niet waar. In de nota staan wel degelijk passa ges over havenontwikkeling; politiek Den Haag is ervoor om de samenhang met de Belgische havens uit te bouwen. Let wel: uitbouwen niet inkrimpen. En stel je nou eens voor Maasvlakte II gaat niet door, en er zou een tweede havengebied in de zak van Zuid- Beveland aangelegd moeten worden. Zouden we daar blij mee zijn? En stel dat men het groene hart wil sparen en Zeeland qua woningbouw als overgangs zone had aangewezen. Tja, dan kom je er prominent in voor... Gelukkig correspondeert die nota groten deels met wat wij willen: een groenblauwe oase in combinatie met bloeiende havenschappen. Ingewikkeld om daar een goede balans in te bewaren. Dat is politiek. Bedrijfsleven, milieubeweging, de agrarische en recreatie sector hameren allemaal op deelbelangen. Wij zijn verantwoordelijk voor het alge meen belang. En daarbij weet je dat je nooit iedereen gelukkig kan maken. Dat is inherent aan besturen, al neem je ook wel eens verkeerde beslissingen. Noemt u eens wat.... Moet ik goed nadenken...Oh ja, dat ging om de aanleg van een nieuwe winkelring in Vlissingen. De vraag was hoe groot het kerngebied moest worden. Ik ben overal gaan kijken, in Roosendaal en noem maar op.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 26