eeuws aan,' zegt de gids. 'We willen het eruit slijpen,
maar we weten niet goed hoe.'
'En het altaar, wie heeft dat gemaakt?' zegt
Kunstkenner.
'Ja, hoe heettie ook alweer..., Van de Laan?'
'Dom van der Laan?' vraagt Kunstkenner.
'Ja, ja, Dom van der Laan.'
De naam blijft elektricerend in de lucht hangen.
Althans voor Kunstkenner en mij. Het altaar ziet er
onmiddellijk nog strenger en indrukwekkender uit.
'Dom Hans van der Laan is wereldberoemd', zeg ik.
'O, dan weet ik niet of we het over dezelfde per
soon hebben. Van der Laan was een priester,' zegt
Beheerder.
'Klopt,' antwoordt Kunstkenner. 'Hij heeft ook de
refter van de abdij in Zundert ontworpen. In galerie
De Praktijk in Amsterdam heb ik stoelen van hem
gezien. Ik zou dat reliëf er maar niet uithalen. Gewoon
laten zitten, joh."
'Ja, maar de mensen hier willen dat werk in de
nieuwe kerk zien.'
'Weet je dat zeker? Denk je dat ze daar op zitten te
wachten? Nee, je mag hier niets aan veranderen,' waar
schuwt Kunstkenner nogmaals op licht bedroefde toon.
'Je hebt hier vier topstukken staan.'
We wandelen naar de doopvont. Een zeshoekige
stenen bak met een vreemd deksel van polyester,
beschilderd en wel. Kunstkenner tilt het op en nu pas
komt de doopvont volledig tot haar recht.
'Ik zou dat rare deksel er maar afhalen,' zegt
Kunstkenner.
'O, ik dacht dat het deksel juist van Dom van der
Laan was,' antwoordt Beheerder.
'Nee, dit heeft de vrouw van de koster geschilderd,'
concludeert Kunstkenner.
II
Op naar De Vleeshal. Kunstkenner is er niet bij, van
daar dat ik op het verkeerde tijdstip aankom. De banier
voor het gebouw hangt er slap bij. Binnen is het sche
merig, wat schijnsel in de nissen. Kapotte kratten over
de vloer verspreid. Een paar medewerkers drinken
koffie. Chris Cunningham was here. Van 27-03 tot 27-05.
Waarom de Vleeshal niet van plakken Ardennerham
voorzien in plaats van dat gebouw in Gent? Lag waar
schijnlijk te veel voor de hand. Stal er een schaaps
kudde, bedenk ik op mijn beurt. Breng op de vacht
van ieder schaap een portret aan van een overleden
kunstenaar. Noem het geheel Sheeps in Heaven. Ik zal
een voorstel doen aan Kunstkenner. (Later zal ik in de
P.Z.St. lezen over de nieuwe tentoonstelling die ik
gelukkig gemist heb: De wereld een skateboard In de
Volkskrant heet het: 'Met de komst van polyurethaan
werden de skateboardwieltjes stukken beter.')
Van de Vleeshal naar het Simpelhuisstraatje. Hier
was vroeger het gekkenhuis op nummer 12. Klein
paneel met bekende foto van Vietnamees vluchtelin-
getje boven de ingang. Icoon uit de jaren zeventig.
Abdijplein uitgestorven. Zeeuws Museum natuur
lijk gesloten, alle luiken dicht. Alleen de rode bestel
wagen van cuisinerie Monica zorgt voor wat afleiding.
Ik zie een meisje met dampende schalen in de weer.
Ze spoedt zich naar de directie Welzijn, Economie,
Bestuur.
Tachtig-plusser met hoog opgetrokken broek steekt
het plein over. Alles is beige aan de man, maar zijn
hond is wit.
III
Schelde Jazzfestival Terneuzen. Jazz is mooi maar moet
wel heet opgediend worden. Ik ben op Grote Naam
afgekomen. Het concert begint wat lusteloos op de
bassen na die wel heel veel van de versterkers vragen.
Het is ook minder druk dan ik verwacht had. De
tent, Duvel Droomschip, is wel vol.
Ik sta op de grens tussen buiten en binnen. Na
een paar nummers hoor ik erbij en begin flauwtjes
mee te deinen. Vette loopjes van de basgitaar.
Explosieve solo's op de saxofoon. Grote Naam draagt
een zilveren cowboyhoed. Give me that beat, eist ze
van haar mannen.
Bij sommige nummers wordt het hele gewicht van
de formatie (8) in de strijd gegooid. Op zo'n moment
komt ook de bestrating los, de hemel kleurt blauwer.
Ik verroer me nauwelijks en word toch opgetild. En
dan speelt ze eindelijk Sax-a-go-go. Het is nauwelijks
te bevatten. Na afloop voel ik me onthoofd, maar mijn
voeten slapen.
III
Uitwisselingsproject, plus discussie over moderne
kunst met moderne kunstenaars in modern stadskan
toor in mijn moderne woonplaats. Schilderijen plus
kortfilm en video-art. Het een en ander vindt plaats
in het allerkleinste zaaltje dat nog te groot blijkt voor
de twintig bezoekers. In jargon uit de autobranche
29 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4