Westmalle een ongelofelijke lichtgeraaktheid en wreedheid die zijn weerga niet kent in de Nederlandse literatuur. En de enige die niets te vrezen heeft van zijn op het oog kamikazeachtige openhartigheid is de schrij ver zelf. Hij wordt beschermd door het feit dat hij niets achterhoudt. Hij heeft op die manier een voor treffelijk literair afweerschild geïnstalleerd. De vraag is of zijn kinderen en zijn ex-vrouw ook onder dat scherm kunnen schuilen. V Bezoek aan voormalige school, voormalige drukkerij, slooppand en tijdelijke broedplaats voor jonge en niet meer zo jonge kunstenaars. Cluster K is de naam van het Kunsthuis. Oud gebouw natuurlijk, geschonden ruimtes. Ideaal om ongedwongen wat aan te klooien. Ik kijk naar de installatie van Sandra Verkaart, nog studerend in Groningen. Een zestal houten frames bespannen met doorzichtig plastic, horizontaal opge hangen. Twee olieverfschilderijen aan weerszijden van de zaal. Waarin ook sprake is van lichtvangende recht hoeken, plus eenzaam Hopperfiguurtje. 'Je hebt iets te pakken, meid,' hoor ik een vrouw tegen de kunstenares in opleiding zeggen. Ik wandel naar de volgende ruimte en geniet van de haveloze entourage. Intieme tekeningen van Kunstkenner, nauwelijks aanwezig, totdat je er de tijd voor neemt. Daarna op andere plaats foto's van Johan Klein, beelden van gronddoelen en enkele bewerkte zelfportretten. Oogfoto's van Lysandre Begijn plus mooi filmpje van kind dat playbackt. Ik bekijk alles en krijg zin om ook iets te maken. Dan kom ik in het T.M.N.G.H.B.K., maak me op voor een confrontatie met nomadische kunst. Kijkkasten van het Proletariats Ensemble uit Düsseldorf. Kasten met allerlei magische troep. Er branden veel kaarsen in een donkere ruimte. In een eenvoudige met bont afgezette lijkkist de resten van een plastic mens. Shamanenkunst. Hier wordt, in tegenstelling tot wat sommige vakbroeders doen, niet met vlees gesmeten of ritueel geslacht. Wel toont Ingrid van de Linde De Verse Huid (koehuid) beschil derd met drakenbloed. Er is ook een dakterras. Daar volg ik een perfor mance van de zon waarbij al het geziene verbleekt. VI In Zeeland heeft Liefhebber geen malafide grensver leggende kunst gezien, zoals die van de Rus Oleg Kulik (toonde op video hoe hij een paard verkrachtte). Kulik kan op de steun van Jan Hoet rekenen. Het bedekken van een gevel met plakken ham onder ver antwoording van Hoet was vergeleken met wat Kulik doet een flauwe grap. Waarom niet Jan Hoet aan de gevel gespijkerd of aan nette plakken gesneden? Mocht Kulik ooit naar de Vleeshal komen dan dient de tempel hardhandig gereinigd te worden, liefst tijdens de performance. Verkrachting uit naam van de kunst, hoe zou Voorganger daarover denken? O Een glas Trappist Westntalle, Dubbel of Tripel, en een portie Trappistenkaas. Dat is degustatie op hoog niveau. 31 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 33