Jan Toorop, Zeeuwsche boer in gebed, 1907, olie- Jan Toorop, De Theems bij London Bridge, 1885, olieverf op doek, Museum Boijmans verf op paneel. Uit: Miek Janssen, Jan Toorop's Van Beuningen Rotterdam. Uit: Emporium XXII (juli 1905) nr. 127, 26. kruiswegstaties, Amsterdam [ca. 1922], 32. Veelvuldige avondwandelingen Toorop was zeer muzikaal en zat vaak aan de piano te improviseren', noteerde Ernst Flersheim in zijn herinneringen. 'Mijn veelvuldige avondwandelingen met hem hebben diepe indruk op me gemaakt. Hij filosofeerde over de wereld en opende mijn ogen voor de schoonheid van de natuur.' 11 De Flersheims troffen ook Annie en Charley Toorop in de zomer van 1908 in Domburg. Zij staan niet op de foto die een ontmoeting tussen Toorop en de Flersheims op de veranda van het Strandhotel vastlegt. Achter het gezelschap is de villa van de Sommerhoffs te zien, naast Ernst Flersheim zit Jakob Nussbaum die samen met de schilder Max Liebermann (1847-1935) naar Noordwijk was getrokken en toen de laatste zijn verblijf daar voortijdig moest afbreken, vermoedelijk voor een bezoek aan zijn vrienden in Domburg naar de Zeeuwse badplaats was gereisd. 12 De Flersheims spanden zich in Toorop weer naar Frankfurt te halen, zoals blijkt uit een briefje dat Ernst Flersheim tijdens zijn verblijf in Domburg van de Frankfurter Kunstverein ontving: 'Ihr Herr Bruder teilte uns mit, dass Sie freundlicherweise mit Herrn Toorop wegen seiner in der nachsten Saison hier zu veranstaltenden Ausstellung gesprochen haben und Herr Toorop am liebsten die Zeit von Dezember d.J. wahlen würde. Da die Ausstellung diesmal nicht so umfassend sein soil, erklaren wir uns mit dieser Zeit gerne einverstanden :3 Het is niet zeker of deze tentoonstelling heeft plaatsgehad. Wanneer Ernst Flersheim Toorops De Theems bij London Bridge (1885) heeft gekocht, is onduidelijk. In ieder geval was het schilderij, evenals de olieverf Gebed voor de maaltijd (1907) en de tekening Gods vertrouwen (1907), in begin 1909 zijn eigendom zoals onder meer uit Toorops tentoonstelling bij de Larensche Kunsthandel in Amsterdam (februari-maart 1909) blijkt. De Theems staat genoteerd als nr. 50, Gebed voor de maaltijd als nr. 52 en God (s)vertrouwen als nr. 82. '4 Het wonder van elke dag Is De Theems bij London Bridge een zuiver impressio nistisch, met het paletmes tot stand gekomen werk met een bijna Turner-achtige atmosfeer, het gepointil leerde Gebed voor de maaltijd kan gelden als een staaltje van Toorops harmonieuze luminisme. De sfeervolle intimiteit van het tafereel met de bijzondere lichtval lijkt zowel 'het wonder van elke dag' weer te geven als, onontkoombaar vastgelegd in een veelvoud van zorgvuldig aangebrachte kleurige pointilles, de harde daagse werkelijkheid van het boerenbestaan. Toorop was een welkome gast op De Brouwerij, de boerenhofstede van de familie Louwerse. Hij tekende en schilderde de familieleden herhaalde malen, niet alleen bij het gebed aan tafel maar ook aan het werk op het land of in de boomgaard. Jan Toorop had zich in 1905 in de katholieke kerk laten opnemen. Daarmee kreeg voor hem 'het ondoor grondelijk mysterie van het leven' een basis; zijn werk 44 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 46