zou zich steeds meer gaan toespitsen op mystiek-reli gieuze onderwerpen en getekende portretten. In 1907 was de indrukwekkende potlood- en krijttekening Godsvertrouwen ontstaan, waaraan de vuurtoren van Westkapelle - een voormalige kerktoren - en het kruis raam in tweede instantie waren toegevoegd. Van de tekening werden vermoedelijk begin 1909 zinkogra- fieën gemaakt. I5 Op de tentoonstelling in de Larensche Kunsthandel hing ook, als nr. 27 en met 'den heer en mevr. Flersheim' als eigenaars, het eerder genoemde portret dat Toorop van Edith Flersheim maakte. Nr. 49 was het schilderij Zeeuwsche boer in gebeddat volgens Toorops vriendin Mielc Janssen (1890-1953), de dichteres en aquarelliste, eveneens deel uitmaakte van de collectie Flersheim. Dit ook in 1907 in Domburg ontstane schilderij stelt Gilles Provoost voor, de broer van Pieter Provoost ('Pier van Jille') die model stond voor Godsvertrouwen. De schrijver en criticus Israël Querido vond Zeeuwsche boer in gebed een meesterwerk, alleen het 'supplementaire figuurtje op den achtergrond' - een Toorop-trekje dat meestal wonderwel passend is - moest volgens hem weggestreken worden. Querido uitte zich in superlatieven over het kleurgebruik: 'Wat 'n pracht-mengingen van rood en okers, geel en wit, en wat 'n klankzware harmonie van groengelen en blauwgroen en gloed-vergrilligend chromaat. Wat 'n forsche golving in 't schiet-geel, 't rood-doorpaarste en 't carmijngeflits van lichtjes en schampzetjes en dwars- afgestreken toetsen, terugdringend het licht van den bovenkop met haar naar de linksche wang-duistering met zijn schaduwig sapgroen en amberig gegloei.' *7 Tentoonstellingen Toorop exposeerde in deze jaren nog meermalen in het buitenland. In 1906 hing zijn werk in het Künstlerhaus in Zürich en in december 1907 werd er een kleine, niet beschreven tentoonstelling van zijn werk in Bremen gehouden waarop ook isografieën te zien waren van het uitstekende portret dat de Domburgse kunstenares Mies Elout-Drabbe (1875- 1956), eveneens een grote vriendin, eerder dat jaar in Domburg van hem had getekend. Terzelfder tijd was Toorop met acht werken vertegenwoordigd op de internationale wintertentoonstelling van de Nationale Hongaarse Vereniging van Beeldende Kunstenaars (1908-1909) in Budapest. Ook op de Kunstschau in Wenen (1909) was hij aanwezig, met een twintigtal jan Toorop, Godsvertrouwen, 1907, potlood- en krijttekening. Foto coll. Mies Elout-Drabbe, Domburg. ia" Jan Toorop, Godsvertrouwen, 1907, potlood- en krijttekening, Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam. Reproductie coll. Mies Elout-Drabbe, Domburg. schilderijen en tekeningen, enkele etsafdrukken en een koperplaat. En nogmaals exposeerde hij in Bremen, op een tentoonstelling van werken uit Bremens privébezit in de Kunsthal (11 april - 8 mei 1909). De zeven tekeningen van Toorop die er te zien waren, kwamen uit de verzamelingen van Marcus en Achelis. Bremen werd gevolgd door de Ausstellung fur Christliche Kunst in Düsseldorf (15 mei - 3 oktober 1909). In een geheel aan Toorop gewijde zaal hingen 30 van zijn werken; nr. 929 stond genoteerd als Gottvertrauen, Studienkopf, Zeichnung', eigenaar Ernst Flersheim, en nr. 934 als 'Das Tischgebet, Ölgemalde', eveneens met Ernst Flersheim als eige naar. Nr. 933 was de olieverf'Alter Mann im Gebet', het schilderij dat als Zeeuwsche boer in gebed op de tentoonstelling van de Larensche Kunsthandel had gehangen. Zowel in Amsterdam als in Düsseldorf was het te koop. Indien Miek Janssen gelijk had en het werk inderdaad deel heeft uitgemaakt van de collectie Flersheim, dan zou Ernst Flersheim het op de tentoonstelling in Düsseldorf verworven kun nen hebben.I9 Volgens een aantekening van Toorop was het de bedoeling dat 'Gottvertrauen' van Düsseldorf naar Berlijn zou doorreizen, waar op de negentiende Berliner Secession (27 november 1909 - 9 januari 1910) een twintigtal tekeningen, een tiental lithografieën en een ets van hem te zien waren. Als dat het geval is, dan zou het als PortratZeichnung', nr. 767 of nr. 772, in de desbetreffende catalogus moeten zijn opgenomen. Als nr. 775 staat in de catalogus vermeld 'Gottvertrauen, farbig gehöhte Zinkoreproduktion', deze titel is in Toorops eigen exemplaar van de catalogus doorgestreept. 20 45 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 47