vriendschappen, liefde voor het Walcherse land en plezier in het werk. Er hebben evenwel schitterende werken op de exposities gehangen, luministische, kubistische en expressionistische topstukken die het modernisme in de kunst vertegenwoordigden naast de soms even knappe traditionelere doeken. 24 Aan de eerste tentoonstelling (juli-augustus 1911) deden 12 schilders mee. Mede omdat het voor Domburg een zomer zonder weerga was met 2359 badgasten en stralend zomerweer, werd de expositie druk bezocht en verkochten de exposanten veel. Toorop stelde schilderij en, tekeningen, etsen en reproducties van zijn Kerst- triptiek - nrs. 50 t/m 58b - ten toon. Als nr. 50 stond in de catalogus genoteerd 'Studiën voor "De Apostelen a.h. H. Avondmaal" bestemd voor fresco in de St. Antonius- kerk te Zürich (eigendom)' en als nr. 51 'St. Paul predi kend voor de Grieken (als voren)'. Nr. 50 behelsde een drie tal studies, waaronder in elk geval een krijttekening van Andreas en Jacobus (1910) aan het heilig Avondmaal. 2 5 Geschenken en aankopen Die zomer logeerden de Flersheims voor de tweede keer in Domburg, opnieuw in het Strandhotel. Zoals het Badnieuws van 15 juli 1911 meldt, kwamen ze deze keer zonder bediening maar wel weer tegelijk met de Goldschmidts, die badgasten van oudsher waren. De Flersheims zagen ook nu Toorop regelmatig. De jonge Edith kreeg een droge naald-afdruk van 't Lezend meisje uit 1898 - waarop Charley Toorop is afgebeeld teiwijl zij aan tafel zit en een groot boek bekijkt - met de opdracht 'Domburg 1911. An Edith Flersheim von Ihrem Freund Jan Toorop' cadeau. 'We bezaten ook een aantal schetsen van Domburg, de omgeving en de mensen die we op onze wandelingen ontmoetten', schreef Ernst Flersheim in zijn herinneringen. 27 Tot de verzameling Flersheim behoorde ook een Paulus, predikende op den Areopaag, als zijn eigendom tentoongesteld bij Pictura Dordrecht in 1914. 2^ Toorop heeft meer werken gemaakt die Paulus predi kend voor de Grieken voorstellen - in elk geval twee in t9ii, één in 1913 en één in r926 - maar slechts één die op de Domburgsche Tentoonstellingen als Paulus predikende op den Areopaag [over den onbekenden God] werd aangeduid. Die houtskooltekening is gedateerd 1912, hing dat jaar nog als St. Paul (grand dessin), nr. 217, op de tentoonstelling van de Moderne Kunstkring in Amsterdam en het jaar erna onder haar volledige titel als nr. 59 en met de vermelding 'eigendom' in Domburg. Volgens Miek Janssen was het die tekening uit 1912 die door de familie Flersheim verworven was. Zij geeft een beschrijving van de Paulus, noemt naast de juiste titel onder meer 'de rechterhand streng om hoog wijzend' en inderdaad, de enige Paulus uit die jaren die de réchterhand opsteekt, is Paulus, predikende op den Areopaag uit 1912. Als deze Paulus inderdaad 47 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 49