vriendschappen, liefde voor het Walcherse land en
plezier in het werk. Er hebben evenwel schitterende
werken op de exposities gehangen, luministische,
kubistische en expressionistische topstukken die het
modernisme in de kunst vertegenwoordigden naast
de soms even knappe traditionelere doeken. 24
Aan de eerste tentoonstelling (juli-augustus 1911)
deden 12 schilders mee. Mede omdat het voor Domburg
een zomer zonder weerga was met 2359 badgasten en
stralend zomerweer, werd de expositie druk bezocht en
verkochten de exposanten veel. Toorop stelde schilderij
en, tekeningen, etsen en reproducties van zijn Kerst-
triptiek - nrs. 50 t/m 58b - ten toon. Als nr. 50 stond in
de catalogus genoteerd 'Studiën voor "De Apostelen a.h.
H. Avondmaal" bestemd voor fresco in de St. Antonius-
kerk te Zürich (eigendom)' en als nr. 51 'St. Paul predi
kend voor de Grieken (als voren)'. Nr. 50 behelsde een drie
tal studies, waaronder in elk geval een krijttekening van
Andreas en Jacobus (1910) aan het heilig Avondmaal. 2 5
Geschenken en aankopen
Die zomer logeerden de Flersheims voor de tweede
keer in Domburg, opnieuw in het Strandhotel. Zoals
het Badnieuws van 15 juli 1911 meldt, kwamen ze deze
keer zonder bediening maar wel weer tegelijk met de
Goldschmidts, die badgasten van oudsher waren.
De Flersheims zagen ook nu Toorop regelmatig. De
jonge Edith kreeg een droge naald-afdruk van 't Lezend
meisje uit 1898 - waarop Charley Toorop is afgebeeld
teiwijl zij aan tafel zit en een groot boek bekijkt - met
de opdracht 'Domburg 1911. An Edith Flersheim von
Ihrem Freund Jan Toorop' cadeau. 'We bezaten ook
een aantal schetsen van Domburg, de omgeving en
de mensen die we op onze wandelingen ontmoetten',
schreef Ernst Flersheim in zijn herinneringen. 27
Tot de verzameling Flersheim behoorde ook een
Paulus, predikende op den Areopaag, als zijn eigendom
tentoongesteld bij Pictura Dordrecht in 1914. 2^
Toorop heeft meer werken gemaakt die Paulus predi
kend voor de Grieken voorstellen - in elk geval twee in
t9ii, één in 1913 en één in r926 - maar slechts één
die op de Domburgsche Tentoonstellingen als Paulus
predikende op den Areopaag [over den onbekenden God]
werd aangeduid. Die houtskooltekening is gedateerd
1912, hing dat jaar nog als St. Paul (grand dessin), nr.
217, op de tentoonstelling van de Moderne Kunstkring
in Amsterdam en het jaar erna onder haar volledige
titel als nr. 59 en met de vermelding 'eigendom' in
Domburg. Volgens Miek Janssen was het die tekening
uit 1912 die door de familie Flersheim verworven was.
Zij geeft een beschrijving van de Paulus, noemt naast
de juiste titel onder meer 'de rechterhand streng om
hoog wijzend' en inderdaad, de enige Paulus uit die
jaren die de réchterhand opsteekt, is Paulus, predikende
op den Areopaag uit 1912. Als deze Paulus inderdaad
47 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4