44- Telefoongesprekken met Adriana Adriaanse-de Pagter d.d. 9 en 14 mei 2001; brieven van Walter Eberstadt aan Francisca van Vloten d.d. 1 juni en 12 juli 2001; Hans Riebsamen, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 25 september 1998. 45. Telefoongesprek met Adriana Adriaanse-de Pagter d.d. 9 mei 2001. De broer van Adriana de Pagter heeft als gemobiliseerd marineman in Amsterdam de Flersheims in de herfst van 1939 in Hotel de l'Europe bezocht en tijdens de oorlog nogmaals samen met zijn vader, om voedsel te brengen, op een ander adres; zie ook de brief van Adriana Adriaanse-de Pagter aan Walter Eberstadt d.d. 14 mei 2001. 46. Hans Riebsamen, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 25 septem ber 1998; N.N., Frankfurter Rundschau, 25 september 1998; Advies inzake aanspraak op "Het Gebed" van Jan Toorop', in: http://www.museumvereniging.nl. 47. Zie 'Notificatie van de Gemeenteraad Rotterdam d.d. 7 december 2000', http://www.bds.rotterdam.nl. Lijst II werd mij ter hand gesteld door Matthijs van der Velden, bijlage nr. 35/4 bij 'Rapport Dr. Bonke, Collectie Flersheim, 14.8.1999, Gemeente Rotterdam'. 48. 'Advies inzake aanspraak op "Het Gebed" van Jan Toorop', in: http://www.museumvereniging.nl; 'Notificatie van de Gemeenteraad Rotterdam d.d. 7 december 2000', http://www.bds.rotterdam.nl; Lien Heyting, NRC Handelsblad, 12 mei 2000. De Stichting Boijmans Van Beuningen en het Museum Boijmans Van Beuningen hebben de toevoeging 'Van Beuningen' overigens pas in 1958 gekregen, zie P.J. Hoogstrate en M.P.F.G. Kuper, 'Honderdvijftig jaar Museum Boijmans Van Beuningen 1849-1999', in: Joh. R. ter Molen ed., 150 jaar Museum Boijmans Van Beuningen. Een reeks beeldbepalende verza melaars, Rotterdam 1999, 14-133, 92-93. 49. Zie noot 19 in de tekst. Bij de Tentoonstelling van werken van Jan Toorop (4 oktober - 2 november 1941)die van het Centraal Museum in Utrecht naar het Stedelijk Museum in Amsterdam was doorgereisd, staat hetzelfde schilderij in de catalogus ver meld als nr. 105, Zeeuwsche boer (1907) en als eigendom van een Rotterdamse particulier. Dezelfde familie wordt als eigenaar genoemd in de Cat. Jan Toorop in Zeeland 3898-1923, Zeeuws Museum Middelburg/Gemeentehuis Domburg, 1962,10-n. Merkwaardig is, dat het schilderij daar de titel Biddende boer (Godsvertrouwen) heeft meegekregen. Afbeeldingen van het werk maken duidelijk om welk schilderij het gaat, want Toorop heeft - om de verwarring nog groter te maken - volgens eigen zeggen niet alleen in 1907 (hetgeen vaststaat) maar ook in 1909 een biddende boer geschilderd, zie Plasschaert, Amsterdam 1925, 47, 49; Miek Janssen, Amsterdam [ca. 1922], 33; J.C. van Schagen, Zeeuws Tijdschrift 12 (1962) 5, 125-129, 126. Zie ook noot 15. 50. Domburgsch Badnieuws d.d. 11 en d.d. 15 juli 1911; Francisca van Vloten, in: Ineke Spaander en Paul van der Velde ed., Zwolle 1994, 11-71, 34-35. 51. Gerard Aalders, Berooid. De beroofde joden en het Nederlandse restitutiebeleid sinds 1945, Amsterdam 2001, 236, 417 (noot 42); Lien Heyting, NRC Handelsblad, 12 mei 2000. 52. http://www.bds.rotterdam.nl; Eelke Muller, Richtlijn Museale Verwervingen 2940-1948, Nederlandse Museumvereniging, Amsterdam 2000, 168-171. Zie brief van Matthijs van der Velden aan C.H. Weeda, hoofd Culturele Zaken gemeente Rotterdam d.d. 28 april 1999. Zie ook noot 43 in de tekst. De tentoonstelling Drie Generaties bij kunsthandel Nieuwenhuizen Segaar liet werken zien van Jan Toorop, zijn dochter Charley en haar zoon Edgar Fernhout. Charley Toorop is in elk geval vóór de Nederlandse Bezetting bij de Flersheims in Amsterdam geweest, zoals Ernst Flersheim heeft genoteerd; later klaagde hij erover dat Charley hem en zijn vrouw niet lan ger bezocht, brief van Walter Eberstadt aan Francisca van Vloten d.d. 12 juli 2001. C(omelis) V(eth) schreef n.a.v. de genoemde tentoonstelling in Maandblad voor Beeldende Kunsten 14 (1937) 6, 186-187, 'Er was een groot schilderij met een gezicht op de Theems te Londen, thans door het museum Boymans verwor ven, en zeker een staal van 's meesters beste tonalistische schil derwerk 53. http://www.museumvereniging.nl; Eelke Muller, Amsterdam 2000, 149. Hoewel het niet onomstotelijk vaststond, achtte de Commissie het zeer aannemelijk dat Gebed voor de maaltijd tot de geconfisqueerde bezittingen van de Flersheims behoorde, daarin ging zij af op de beslissing van de Frankfurtse Wiedergutmachungskammer t.a.v. het werk. Op de achterkant van Gebed voor de maaltijd is een etiket geplakt met de naam 'mr. W.M.A. Weintjes', deze was van 1941-1946 lid van de Hoge Raad en werd in 1948 door het Tribunaal van den Haag veroordeeld wegens zijn nationaalsocialistische gezind heid en handel met de vijand. Dat was in 1981 niet algemeen bekend, maar had bij enig speurwerk naar de herkomst van het schilderij wel ontdekt kunnen worden. 54. Anja Heuss, 'Der Fall Goudstikker: Die Niederlande und die Raubkunst', in: Matthias Frehner ed., Zlirich 1998, 105-110, 106. In dit artikel gaat Heuss aan de hand van de zaak Goudstikker in op 'den Sonderweg der niederlandischen Restitutionspolitik.' 55. F. Kuitenbrouwer, 'Roofkunst wordt bezit. De juridische tegenstellingen over oorlogskunst-claims', in: NRC Handelsblad, 16 maart 2001; F. Kuitenbrouwer, 'Problemen bij temggave oor logskunst', in: NRC Handelsblad4 mei 2001. 56. N.N., 'Regeling oorlogskunst versoepeld', in: NRC Handelsblad, 30 juni 2001; F. Kuitenbrouwer, 'Gevolgen advies Ekkart', in: NRC Handelsblad, 3 juli 2001; Lien Heyting, "'Onze adviezen worden ontkracht". R. Ekkart over teruggave oorlogs kunst', in: NRC Handelsblad, 9 juli 2001. De desbetreffende kabinetsbesluiten zijn van 14 juli 2000 en 29 juni 2001. Zie ook Gerard Aalders, Amsterdam 2001, 340-341, 344-358. Bij de presentatie van de aanbevelingen van de Commissie Ekkart op 26 april 2001 werd tevens de website www.herkomstgezocht.nl opengesteld. Mijn dank gaat in het bijzonder uit naar Matthijs van der Velden uit Rotterdam, die mij steeds op de hoogte van de ontwikkelingen hield en van informatie voorzag. Voor het laatste dank ik ook Adriana Adriaanse-de Pagter in Vlissingen, Walter Eberstadt in New York, Jaap Grave in München, Wim Warners in Domburg, Nora Winterhalter in Zürich, Lutz Becht Institut flir Stadtgeschichte Frankfurt a/M., Jos Biemans Universiteitsbibliotheek Amsterdam, Sylvia Goldhammer Institut fïir Stadtgeschichte Frankfurt a/M., Lien Grave Athenaeum Bibliotheek Deventer, Steffi Lamia Institut fur Stadtgeschichte Frankfurt a/M., Andrea Langendoen Koninklijke Bibliotheek Den Haag, Martha Op de Coul Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie Den Haag, Ronald Rijkse Zeeuwse Bibliotheek Middelburg, Bernhard Wirth Stadt- und Universitatsbibliothek Frankfurt a/M. 58 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 60