van koningin Dido is. Die tocht voert door een (zee)landschapvan beelden dat kunstenaar Niek Kortekaas heeft gecreëerd in de vlakte van het voor malige werkeiland in de Oosterschelde. Uiteindelijk schepen ze in voor een theatrale reis. 'Het publiek wordt deelgenoot gemaakt', zegt Alex Mallems. 'Het is medespeler, zit er middenin. Pas m de boot zelf mag het plaatsnemen op een tribune en wordt dan weer meer toeschouwer.' Ship of Troy is méér dan een opera. Of je het daar om niet beter muziektheater kunt noemen, weet Mallems niet precies. 'Het is een heel interessant thema vandaag de dag binnen de klassieke opera. Als men het daar heeft over vernieuwing dan is het discussiepunt of de grens niet is bereikt. Veel nieuws dient zich niet aan; het repertoire waarvan men zich bedient is relatief klein. Steeds vaker denkt men nu dat in het op locatie spelen van opera nog wél moge lijkheden liggen om met dat repertoire iets nieuws te doen. Een locatie biedt immers hele andere mogelijk heden, maar stelt ook andere eisen.' Arrangement voor koper Dat is bij Ship of Troy ook het geval geweest. Niet alleen in de mis-en-scène, ook puur muzikaal veranderde er iets, vertelt Alex Mallems. 'Purcell componeerde zijn opera voor Barokorkest met de klassieke instrumenten die daar bij horen; clavecimbel, viool en cello. Instrumenten die per definitie niet te gebruiken zijn op deze locatie; een zeelandschap, ongeveer midden in het water. De vochtigheidsgraad is zó hoog dat een clavecimbel er gewoonweg niet gestemd kan worden. Universele thema's Ship of Troy gaat over zaken die niets te maken hebben met modern of ouderwets, maar alles met vroeger en nu. Dat is heel logisch, vindt Alex Mallems. 'Waarom lezen we nog altijd Virgilius? Waarom vindt de kunst in het algemeen nog altijd inspiratie in de Griekse mythologie? Omdat het universele thema's zijn. Je kunt zeggen: dat is een cliché, maar het gaat inder daad over de wezenlijke dingen van het leven. Als kunstenaar - en dus ook als theatermaker - heb je even wel altijd de opdracht om de universialiteit vandaag opnieuw te bewijzen. Zo ook met deze voorstelling. We willen de toeschouwers meenemen in een heden daagse verhaal dat verbonden is met een verhaal van meer dan 2000 jaar oud. Een verhaal waarop Purcell zich in zijn tijd ook heeft gebaseerd en dat toen ook al eeuwen oud was. Bij mijn voorbereidingen ben ik ook weer teruggegaan naar de oertekst. Ik ben opnieuw de Aeneas gaan lezen om daaruit weer inspiratie te putten en nieuwe invalshoeken te vinden. Ik noem dat de scharnieren tussen de klassieke mythologie, de Barok en het heden. Nieuwe thema's vinden is heel moeilijk; alles is eigenlijk al verteldl De bedoeling is volgens mij om vanuit het hier en nu aanknopingspunten en argumenten te vinden om oude thema's nieuw leven in te blazen en ze weer relevant te maken.' Artistieke tocht Door de proloog is het publiek zelf onderdeel van de voorstelling geworden. De 500 toeschouwers, die per avond worden verwacht, maken een artistieke tocht naar de buik van het schip dat eigenlijk het paleis 5 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 7