Bovendien verwaaien klanken op zo'n buitenlocatie
en versterking leek ons geen goede optie. Uiteindelijk
besloten we de opera te laten arrangeren voor koper
instrumenten. Waarom? Omdat koper de kwaliteit
heeft dat het wél ver draagt en dat je er óók heel zacht
mee kan spelen, zo teer als een snaarinstrument.'
Kwartetten in dialoog
Voor dat arrangement tekent Theo Mertens. Hij is ook
de muzikaal leider van de productie. 'Ben monument
op het gebied van koper', noemt Alex Mallems hem.
Mertens doceerde aan de conservatoria van Antwerpen
en Rotterdam, kent de wereld van koper op zijn
duimpje en heeft als musicus zowel ervaring met het
klassieke genre als affiniteit met het moderne, popu
laire. In zijn arrangement voor Ship of Troy heeft hij
twee koperkwartetten tegenover elkaar gezet. In de
buik van het schip gaan zij een dialoog aan, letterlijk
van links naar rechts voor het publiek. Voor de zang
begeleiding gebruikt hij trombone - de cello van de
koperinstrumenten aldus Mertens - in combinatie
met een (klassieke) accordeon. 'De accordeon is van
oudsher verbonden met de zee en de zeeman en dus
met het verhaal van Aeneas die over zee komt met
zijn vloot', verklaart Alex Mallems die keuze. Hij is
lovend over het werk van de arrangeur. 'Mertens heeft
een hele originele ingreep gepleegd. Het is heel span
nend om te zien of het straks allemaal gaat lukken, de
voorstelling is immers nog in wording. We verwach
ten er veel van en we hebben ook goede argumenten
om te geloven dat het kan. In veel muzikale prologen
van werk van Monteverdi bijvoorbeeld zitten schitte
rende koperpartijen, dus waarom niet bij Purcell?
Beelden die spreken
Ship of Troy is een productie met een inhoud, een
boodschap -als u wilt- van alle tijden en alle mensen,
met verwijzing naar de mythologie en met muziek in
een eigentijdse setting. Toch is het eerst en vooral een
theatervoorstelling, benadrukt Alex Mallems. 'De beel
den zijn misschien toch wel het allerbelangrijkste',
stelt de dramaturg. 'Niek Kortekaas doet immers de
regie en hij is van oorsprong een beeldend kunste
naar, die in het theater is gekomen via de theater
vormgeving (scénografie) en later is gaan regisseren.
Hij denkt uitsluitend in beelden en maakt voortdurend
associaties. In zijn werk spelen de elementen, de
kracht van de natuur, een dominante rol: vuur en
water. Zijn schetsen zijn bijna filmisch, hij tekent zijn
ideeën. Basis voor deze voorstelling is dan ook Nieks
tekenboek. Dat was er als eerste. Op zijn eerste schet
sen is al een schip te zien, het schip waarin uiteinde
lijk alles zich afspeelt...'
Dat schip krijgt straks een wel erg bijzondere ligplaats,
voor wie er enig gevoel voor heeft: op Neeltje Jans, lut
tele zeemijlen verwijderd van de vindplaats van brok
stukken van altaren ter ere van de Romeins-Zeeuwse
godin Nehalennia. Toeval of niet? O
Tien voorstellingen
Ship of Troy wordt in het kader van het Zeeland
Nazomer Festival tien keer uitgevoerd op Neeltje
Jans. De voorpremière is op maandag 27 augustus,
de première op dinsdag 28 augustus, daarna zijn
er voorstellingen op 30 en 31 augustus en op 1, 2,
5, 6, 7 en 8 september, telkens om 21.00 uur.
Voorafgaand aan de voorstellingen wordt om
20.00 uur in de grote zaal van Waterland Neeltje
Jans een inleiding gegeven door een operadeskun-
dige. Voor meer informatie zie ook <www.nazo-
merfestival.nl>.
Ship of Troy in een productie van Zeeland Nazomer
Festival
Regie/scenografie/lichtontwerp: Niek Kortekaas
Muzikale leiding/arrangement opera: Theo Mertens
Compositie proloog: Bert Joris
Dramaturgie en libretto proloog: Alex Mallems
Kostuums: Sabine Kumeling
Instudering solisten: Jaap Dieleman
Instudering koor: Jan Hut
Uitvoerenden:
Ruby Philogene (Dido)
Robert Musse (Aeneas)
Valery Guillorit (Belinda)
Hiroko Mogaki (Sorcesses/Spirit)
Frank Fritschy (Sailor)
Theo Mertens Ensemble
Zeeuws Philharmonisch koor
6 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4