Bovendien verwaaien klanken op zo'n buitenlocatie en versterking leek ons geen goede optie. Uiteindelijk besloten we de opera te laten arrangeren voor koper instrumenten. Waarom? Omdat koper de kwaliteit heeft dat het wél ver draagt en dat je er óók heel zacht mee kan spelen, zo teer als een snaarinstrument.' Kwartetten in dialoog Voor dat arrangement tekent Theo Mertens. Hij is ook de muzikaal leider van de productie. 'Ben monument op het gebied van koper', noemt Alex Mallems hem. Mertens doceerde aan de conservatoria van Antwerpen en Rotterdam, kent de wereld van koper op zijn duimpje en heeft als musicus zowel ervaring met het klassieke genre als affiniteit met het moderne, popu laire. In zijn arrangement voor Ship of Troy heeft hij twee koperkwartetten tegenover elkaar gezet. In de buik van het schip gaan zij een dialoog aan, letterlijk van links naar rechts voor het publiek. Voor de zang begeleiding gebruikt hij trombone - de cello van de koperinstrumenten aldus Mertens - in combinatie met een (klassieke) accordeon. 'De accordeon is van oudsher verbonden met de zee en de zeeman en dus met het verhaal van Aeneas die over zee komt met zijn vloot', verklaart Alex Mallems die keuze. Hij is lovend over het werk van de arrangeur. 'Mertens heeft een hele originele ingreep gepleegd. Het is heel span nend om te zien of het straks allemaal gaat lukken, de voorstelling is immers nog in wording. We verwach ten er veel van en we hebben ook goede argumenten om te geloven dat het kan. In veel muzikale prologen van werk van Monteverdi bijvoorbeeld zitten schitte rende koperpartijen, dus waarom niet bij Purcell? Beelden die spreken Ship of Troy is een productie met een inhoud, een boodschap -als u wilt- van alle tijden en alle mensen, met verwijzing naar de mythologie en met muziek in een eigentijdse setting. Toch is het eerst en vooral een theatervoorstelling, benadrukt Alex Mallems. 'De beel den zijn misschien toch wel het allerbelangrijkste', stelt de dramaturg. 'Niek Kortekaas doet immers de regie en hij is van oorsprong een beeldend kunste naar, die in het theater is gekomen via de theater vormgeving (scénografie) en later is gaan regisseren. Hij denkt uitsluitend in beelden en maakt voortdurend associaties. In zijn werk spelen de elementen, de kracht van de natuur, een dominante rol: vuur en water. Zijn schetsen zijn bijna filmisch, hij tekent zijn ideeën. Basis voor deze voorstelling is dan ook Nieks tekenboek. Dat was er als eerste. Op zijn eerste schet sen is al een schip te zien, het schip waarin uiteinde lijk alles zich afspeelt...' Dat schip krijgt straks een wel erg bijzondere ligplaats, voor wie er enig gevoel voor heeft: op Neeltje Jans, lut tele zeemijlen verwijderd van de vindplaats van brok stukken van altaren ter ere van de Romeins-Zeeuwse godin Nehalennia. Toeval of niet? O Tien voorstellingen Ship of Troy wordt in het kader van het Zeeland Nazomer Festival tien keer uitgevoerd op Neeltje Jans. De voorpremière is op maandag 27 augustus, de première op dinsdag 28 augustus, daarna zijn er voorstellingen op 30 en 31 augustus en op 1, 2, 5, 6, 7 en 8 september, telkens om 21.00 uur. Voorafgaand aan de voorstellingen wordt om 20.00 uur in de grote zaal van Waterland Neeltje Jans een inleiding gegeven door een operadeskun- dige. Voor meer informatie zie ook <www.nazo- merfestival.nl>. Ship of Troy in een productie van Zeeland Nazomer Festival Regie/scenografie/lichtontwerp: Niek Kortekaas Muzikale leiding/arrangement opera: Theo Mertens Compositie proloog: Bert Joris Dramaturgie en libretto proloog: Alex Mallems Kostuums: Sabine Kumeling Instudering solisten: Jaap Dieleman Instudering koor: Jan Hut Uitvoerenden: Ruby Philogene (Dido) Robert Musse (Aeneas) Valery Guillorit (Belinda) Hiroko Mogaki (Sorcesses/Spirit) Frank Fritschy (Sailor) Theo Mertens Ensemble Zeeuws Philharmonisch koor 6 Zeeuws Tijdschrift 2001/3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 8