fr1 Óxju 1*3 U>ul 1 %Üs 'iiAzWli ■\K<- Aanschouwelijk onderwijs. Tekening van koppelwerkwoorden door Nick van Waterschoot. (MN).' Met z'n tweeën pesten gaat beter en dat viel ook anderen op. 'Ik hoop dat je gauw beter wordt, want het is altijd zo: afwezigen één. Het is wel iets saaier geworden in de klas (JU)' en 'Saai is 't ook niet altijd, want Monique is er nog (IV).' Tussen al dat rumoer door deden de hormonen onverstoorbaar hun werk en kalverliefdes bloeiden op. Iemand had geroepen 'Liefste' boven de brief te zetten, maar op een na (GV, die het doorgekrast had), durfde niemand het er boven te zetten. Zelfs het meisje die het er misschien wel boven wilde zetten, deed het niet maar ze verraadde zich toch ten halve door alleen haar voornaam onder de brief te zetten. 'Marlou Nijsen had een gezicht als een tomaat toen we haar vroegen of die brief privé was. Ook gaan er nog praat jes door de klas van je weet wel (Paul x(SM).' Dat ze enigszins door Sjef gepest werd, komt uit haar brief naar voren. 'Sjef stelde voor dat we liefste boven de brief zouden zetten, dit vond ik toch te erg (MN).' Ook de verpleegsters vormden een gewillig object van speculatie. 'Doe je de groeten aan de zustertjes? (IF)' Autobiografisch geheugen en de pubertijd De zustertjes en de brieven verrichtten wonderen. Vijf dagen nadat mijn klasgenoten op de brieven hadden zitten zweten, maakte ik op 17 maart, nog niet geheel hersteld, mijn rentree op school. Ik werd misschien uit medelijden gekozen tot klassenvertegenwoordiger. 'We kiezen een klassenvertegenwoordiger als je weer op school bent. Nu is Jos Hiel het zo lang (MN).' Veruit de langste brief kreeg ik van Hiel die me een dag daarvoor in het ziekenhuis had opgezocht. 'Toen ik gisteren bij je kwam zag je nog erg witjes. Je vind het wel saai om daar zo te liggen zeker (JH).In datzelfde ziekenhuis, dat door een dochter van de zenuwarts treffend 'dokterstent (HM)' werd genoemd, bleek ook de leraar godsdienstgeschiedenis te liggen. 'Slager is ook al 5 weken ziek. Hij heeft nierstenen, dat komt zeker omdat hij zo geplaagd wordt (EP).' Dat plagen is bij mijn weten rücksichtslos voortgezet toen ik terug kwam. Ook de klassenvertegenwoordiger deed daar driftig aan mee. Het verblijf in het ziekenhuis had het begrip voor de leraren niet vergroot maar het historisch besef begon er wel door te sijpelen. Ik noteerde keurig achter de namenlijst van mijn klasgenoten in mijn agenda naar welk schooltype ze gingen. Acht van de dertien naar de mavo. Tien gingen er naar het Atheneum en de rest naar de havo. Niemand bleef zitten! In zijn recente studie Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt. Over het autobiografisch geheugen, stelt de auteur Douwe Draaisma, dat als je ouder bent de tijd sneller lijkt te gaan dan vanaf je puberteit tot je vijfentwintigste, omdat je in die periode vele nieuwe indrukken opdoet. Bijzondere fysieke omstandigheden werken, zoals koorts, vertragend op de subjectieve tijd. Mijn maagbloeding was dus in feite een bijna catastrofale vertraging van de tijden. In dat dode tij groeide mijn ongeduld tegen de klippen op. Ongeduld is het enige probate levenselixer. Op 16 mei noteerde ik dan ook niet voor niets uit gelaten in mijn agenda: 'C'est fini avec mon regime!' Mijn puberteit was onomkeerbaar losgebarsten en waarom dat nog steeds met een korte 'ei' wordt geschreven, is mij een volstrekt raadsel: het is echt puhertijdl Noten Ik draag dit Familiaal op aan mijn klasgenoten van td: Jan Boeykens, Peter de Booy, Paul Borm, Rita Broeckaert, Nicole de Bruyn, Jacqueline Burm, lies van Campen. Bart Dominicus, Ilse Fassaert, Jos Hiel, Frans Louwen, Mare de Lyon, Peter de Maat ("j"), Sjef Meuldijk, Hanna Muris. Monique Neelemans, Marlou Nijsen, Tony Paauw, Aline Perdaen, Els Picavet, Frans Reunis, Corry Rijk, Jeanne Uitdewïllegen, George Valkxc, Peter Vereecken, Ingrid Vergauwen, Reggie Verstraeten, Ingrid van Waterschoot, Nick van Waterschoot en uitaard de leraren, in het bijzonder de lerares Nederlands J. Bijnsdorp en de leraar biolo gie George Sponselee die onlangs welverdiend de Cultuurprijs van de stad Hulst kreeg. Achter de citaten in dit Familiaal staan de initialen van mijn klasgenoten vermeld. Naast deze brieven vormden ook andere documenten bronnen van aanvullende informatie over klas id, zoals proefwerken, agenda's en het schoolreglement. Het archief van de dorpsarts is evenals het grootste deel van het archief van het St. Liduina ziekenhuis in Hulst als verloren te beschouwen. 40 Zeeuws Tijdschrift 2001/6

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 42