X X Illim g gl«gll'Mgfcf v A 7IT TT X Ir zijn. Dat geldt natuurlijk ook voor de visserijsector, die vanuit de Zeeuwse zeearmen de prachtigste producten als de oester, de kreeft en de mossel voortbrengt. Voor de echte landrot is water dat lastige tijdrovende element, dat je met bruggen en veerboten moet kruisen en dat altijd wachten betekent. Voor veel watersporters is het land dat hinderlijk stuk weg dat hen van hun geliefde watersportstekje scheidt. Dankzij de waterwegen kwam er in Zeeland nieuwe economische bedrijvigheid. Sinds de jaren zeventig ves tigen buitenlandse industrieën zich aan diep Zeeuws vaarwater. Inmiddels vertegenwoordigt deze industrie inclusief toeleverende bedrijven meer dan 40 procent van de Zeeuwse economie. De Deltawerken hebben naast de veiligheid van Zeeland ook de bereikbaarheid van onze provincie sterk verbeterd. Het water is cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van de regio en is de belangrijkste vesti gingsfactor. Water speelt tevens een belangrijke rol in de keuze van mensen om in Zeeland te gaan werken. Immers het is een watersportparadijs. Woningbouw projecten als het 'Goese Meer' in Goes en de 'Veersche Poort' in Middelburg blijken door de formule wonen aan het water een grote populariteit te genieten. De ruimtelijke visie op Middelburg en omgeving heeft als kern de reïntroductie van water in de stad. Dat element was tot in de 19de eeuw de levensader van de stad waaraan die zijn internationale oriëntatie aan dankte. Door zich in de twintigste eeuw af te slui ten van het water verschrompelde Middelburg tot een regionaal verzorgingscentrum. Ondanks het stedelijk uiterlijk kreeg Middelburg het karakter van een grooot dorp. Een reoriëntatie op het water geeft de stad mis schien het internationale karakter van vroeger terug. Het moderne Zeeland Zeeland heeft in de afgelopen decennia een uittocht beleefd van een groot aantal Rijksdiensten. Zelfs minis teries met een eeuwenoude traditie in de Zeeuwse samenleving zoals de ministeries van Defensie en Landbouw keerden Zeeland de rug toe. Het enige ministerie dat Zeeland nooit zal verlaten is dat van Verkeer en Waterstaat. Dit vanwege het unieke mari tieme karakter van Zeeland waarmee de Zeeuwse wateren niet alleen voor Nederlandse maar ook voor Europese begrippen een grote betekenis hebben. Op wetenschappelijk en onderwijsgebied stelt Zeeland weinig voor, zeggen velen. Men gaat dan ge makshalve voorbij aan de op het water georiënteerde instituten als het Centrum voor Estuariene en Mariene Oecologie in Yerseke, het Rijksinstituut voor Kust en Zee in Middelburg en de aquatische opleidingen van de Hogeschool Zeeland. Geen Nederlandse regio is in de laatste vijftig jaar zo veranderd als Zeeland. Van een geïsoleerd eilanden rijk met een dominante agrarische economie is Zeeland door de Deltawerken en buitenlandse investeringen van aard veranderd. Echter geografische stereotypen ijlen lang na. Terwijl het high tech Zeeland deel uit maakt van de noordwestelijke Europese regio, wordt Zeeland nog steeds als een geïsoleerd gewest gezien. Dat beeld is een anachronisme voor wie het moderne Zeeland kent. Het Zeeuwse landschap heeft door oorlogshande lingen, inundatie, watersnoodramp en ruilverkavelingen een geamputeerd karakter gekregen. Hoewel enige projecten, zoals het plan Tureluur op Schouwen- Duiveland de kwaliteit van het landschap willen ver groten, valt er nog veel te doen op het gebied van her stel, versterking en behoud van het Zeeuwse landschap. Natuurlijk is dat slechts mogelijk met een geïntegreer de visie op de vier groene bondgenoten; landbouw, natuur, landschap en openluchtrecreatie. Een geïnte greerde visie waarin het water als ordenend principe een zwaar gewicht behoort te krijgen. Dat onze kroon prins waterbeheer als specialisatie heeft gekozen, was een reden te meer om tijdens het bezoek veel aandacht te besteden aan het water. De historie laat zien dat de belangen en interesses van de Oranjes en Zeeland dikwijls gelijk opgingen. Illustraties: Petra van Kalker.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2001 | | pagina 8