Grensverleggend project Hij is erg onder de indruk van het gebouw, vindt het mooi en ruim. 'Het is een groot gebouw, maar van binnen ervaar je dat niet zo. Aan de buitenrand zijn er veel kleinere kantoren met een waanzinnig uitzicht. Ik wilde met mijn tapijtontwerp de ruimte binnen benadrukken en zo het ontwerp van de architect nog meer recht doen. Het werd 'Een zee van ruimte', een titel die de lading, zijn ontwerp, in meer dan één opzicht dekt. De golven en stromen van het historische tafereel zijn in gestileerde vorm duidelijk terug te vinden. Maar minstens zo belangrijk zijn de kleuren. In totaal gebruikte hij er dertig, in vijf kleurstellingen die soms wonderlijk in elkaar overlopen en soms weer sterk met elkaar contrasteren. 'Het zijn eigenlijk meer kleur combinaties', zegt Marcel. 'Een soort geel-groen, blauw- oranje, roze-bruin, paars-lichtblauw en dan nog een soort hel groen-geel. 'De kleur van het tapijt is eigen lijk de enige dominante kleur in het gebouw en dat werkt wel mooi in de ruimte. Het is heel intuïtief tot stand gekomen omdat ik vond dat ik toch al een heel rigide patroon hanteer. Ik wilde geen verhaal hebben voor de kleuren. Ze zijn gekozen omdat ik ze mooi vond, om de kleur zelf en om de uitstraling die ze hebben.' De motieven van golvend en stromend water zorgen voor vloeiende lijnen die de afgeronde vormen van het interieur benadrukken. Alleen al door het tapijt krijgt elke kamer een eigen gezicht. Zijn keuze voor kleuren was maatgevend voor de overige kleurstellingen. Project leider Hans Beek benoemde Marcel Kronenburg al snel tot 'onze kleurenman'. Hij had nog nooit een ontwerp voor een tapijt ge maakt. Dat was voor hem extra spannend. Met ont werpen in het platte vlak had hij al wel ervaring (zoals in Tilburg). Na zijn opleiding aan de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem volgde Marcel Kronenburg 'bewust' nog eens een opleiding aan de Rotterdamse Academie van Bouwkunst. Daar leerde hij de basis van technisch ontwerpen zodat hij in staat is om zijn ideeën en ontwerpen ook technisch te kunnen onder bouwen. 'Het was heel goed om eens bezig te zijn met de uitvoering en realisatie van je werk en niet alleen met het idee en het ontwerp.' Wat het project in Zierikzee extra bijzonder maakte was het feit dat het zo omvangrijk was. 'Het is een enorme oppervlakte, telkens onderbroken door gan gen en overgangen. Om daar visueel zo veel mogelijk een geheel van te maken was een hele klus', stelt hij achteraf vast. Bovendien was de kunstenaar verant woordelijk voor de totale uitvoering, dus ook voor het contact met de Franse fabrikant Tarkett Sommer en met de interieurinrichter Jan Jurry uit Terneuzen. Samen met Jurry reisde hij naar Frankrijk om de artistieke en praktische wensen af te stemmen met de fabrikant. Het bleek niet eenvoudig om zijn ontwerp goed gedrukt te krijgen en uiteindelijk daadwerkelijk naar wens gelegd te krijgen. Het contact met de interieurinrich ter is van groot belang beweest, benadrukt de kunste naar. 'Het was heel bijzonder om te merken dat hij zo enthousiast was over het ontwerp. Hij heeft er als ervaren inrichter al zijn know how ingestoken om het mogelijk te maken. Het is echt een gezamenlijk pro duct geworden. Ik zie uit naar een vervolgproject met Jan Jurry.' Over het eindresultaat is hij zelf erg tevreden. Of de gebruikers en bezoekers er net zo over denken, weet hij nog niet. 'Dat blijft de vraag. Ik heb het tapijt gemaakt omdat ik het vond passen, omdat ik de kleu ren mooi vond. Soms mag het behagen, maar ook confronteren.' Meer informatie over Marcel Kronenburg op www.kronenburg.luna.nl 17 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 19