bij de kunstenaarsmaaltijd met alle kunstenaars en deelnemende galeriehouders samen, hoort er net zo goed bij. Begin oktober 2001 heeft er een advertentie gestaan in de BK-krant; onze belangrijkste bron voor aanmel dingen. Daarna komen de telefoontjes, de faxen en de e-mails uit het hele land. En ook buitenlandse kunste naars weten Westerschouwen te vinden. 'We hebben mensen uit Spanje, Frankrijk, Duitsland, en Rusland gehad. Dit jaar komt er een groep van acht kunstenaars uit Slowakije. Er komt een tent waarin zij exposeren. En die wordt de centrumlocatie van de Kunstschouw waar het kunstenaarsdiner wordt gehouden.' Kiel heeft er duidelijk zin in en moet zich inhouden de envelop pen niet direct open te rukken. Maar de beleefdheid wint. 'Het niveau van de inzendingen wordt steeds hoger. Toch valt ongeveer dertig procent van de inzen dingen af.' De locaties zijn voornamelijk de reden het aantal kunstenaars op honderd te houden. Bovendien moet het voor de bezoekers behapbaar zijn. De bezoekers komen uit het hele land. De schat ting is dat ongeveer tienduizend mensen Kunstschouw vorig jaar hebben bezocht. De meesten komen speci aal voor de Kunstschouw naar Zeeland. 'Je merkt het ook aan de horeca: hotels zitten vol en voor veel res taurants kun je beter reserveren tijdens de Kunstschouw. Ik heb het idee dat de Kunstschouw het kunstklimaat op Schouwen beïnvloedt. Er komen steeds meer gale ries. Laat lekker groeien', zegt Fred Kiel met twinke lende ogen. Hij ziet het groeiende kunstaanbod op Schouwen als een belangrijke aanvulling op de trits rust, ruimte en schone lucht waarop de aantrekkings kracht van de Zeeuwse kust voor toeristen gebaseerd is. Elly Mes en het sacrale 'Ken je dit boekje?', vraagt Kiel vlak voor vertrek. Hij drukt me het boekje Kunst op Schouwen-Duiveland in handen. Ruim vijftig beeldend kunstenaars, galeries en musea presenteren zich in deze uitgave. Elly Mes zet zich zo neer: 'Mijn werk spiegelend aan het con temporaine ontdek ik, dat ik bezield word door de ach terkant van de hectische tijd waarin wij leven: heim wee naar verstilling. Niet altijd! Soms ga ik mij te bui ten aan Miro-achtige uitspattingen. Tot mijn eigen verwondering...' Bij binnenkomst pakt ze met warme, zachte han den de mijne en drukt ze ongewoon lang. Niet onpret tig, maar onwennig. Een klein halletje leidt naar een licht atelier, waarin een enorme ezel domineert. Op een tafel staan een aantal potten met keurig schoon gewassen kwasten te wachten op wat komen gaat. De kleuren bruin, geel en blauw overheersen in de schil derijen van Elly Mes. Er staan sculpturen van haar hand: in marmer, onyx en brons. Ingetogen werk, sacraal. Elly Mes (1931) is in 1987 in Haamstede komen wonen na een carrière in het onderwijs in Rotterdam. In 1989 ging ze met de vut en besloot vanaf dat moment 'een ander leven' te gaan leiden. 'Niet dat ik toen pas begonnen ben met schilderen. Ik heb altijd wel iets "makerigs" in me gehad', verzekert ze me. Ze heeft lang geleden privé-lessen gevolgd op het gebied van tekenen en schilderen. 'Ook schriftelijk: dan stuurde ik hele pakketten naar Parijs, waar Frans Boers toen woonde, en kreeg die weer retour met dikke rode stre pen door mijn lievelingswerk.' Maar vanaf 1989 is ze full time gaan schilderen. 30 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 32