een 'bron van energie voor kunstenaars die onderweg zijn naar nieuwe disciplinaire gebieden. De Stichting Plus Min schept ruimte voor vernieuwend kunste naarschap in de breedste zin van het woord', schrijft de stichting zelf. In de Plus hangt nu nog een restantje van de expo sitie Mooi-Lelijk, maar straks zal de ruimte weer hele maal leeg ter beschikking staan van de nieuwe gasten. Dit jaar is Edwin Jacobs, directeur van het Museum Jan Cunen in Oss, door de stichting gevraagd gastcon servator te zijn. Hij heeft ervoor gekozen drie vrouwe lijke kunstenaars te vragen in de Min te komen loge ren onder de noemer Xenia. Van 26 mei tot en met 23 juni is het werk van Lies van Tuijl in de Plus te zien. Van 1 september tot en met 29 september zal Isabelle Simons de Plus exposeren en van 20 oktober tot en met 17 november hangt of staat werk van Maja von Hanno in de Plus. Naima El Bezaz, schrijfster, zal de drie vrouwen volgen tijdens hun bezigheden. Zij maakt een verslag van het werkproces en zal zo de verbindende factor van Xenia zijn. Naast deze gasten kiest het bestuur van Plus Min ook zelf een exposant. Een kunstenaar die in Zeeland woont, of een Zeeuw die elders bivakkeert. Dit jaar is Koen Vermeule de uitverkorene, geboren in Goes en woonachtig in Amsterdam. Hij exposeert van 14 juli tot en met 11 augustus in de Plus. Margreet Leijdekker is secretaris van de stichting Plus Min en assisteert Jan van Munster. Zij doet wat werk achter de computer in de Min: wel een erg trans parant gebouw, alsof je in een etalage zit. Door de vensters aan de achterkant kijk je uit over het weidse akkerland. Niet lang meer want het gebied is aange wezen als compensatielocatie voor een camping. Er zullen vijfhonderd caravans komen te staan, als het tegenzit. 'In het werk dat kunstenaars hier maken, zie je vaak het landschap van Schouwen terug', zegt Margreet. 'De meeste kunstenaars wonen in de stad. Als ze hier loge ren, kunnen ze soms lyrisch zijn omdat ze een egeltje hebben gezien'. Ze lacht wat vertederd. 'Het zijn vaak twintigers die hier komen. Het is voor hen echt een buitenkans. En dat was juist het idee van Jan van Munster: kunstenaars de mogelijkheid geven hier te werken en te exposeren. Een bron voor creatieve ener gie. Wij moeten elke keer afwachten wat het wordt', besluit Margreet. Met dank aan Stichting Westerschouwen Kultureel 'De Bewaerschole'. Westenschouwen We liepen door het bos bij Westenschouwen. Van het herfstblad droop zacht de eeuwigheid. Je was die dag even oud als ik toen je geboren werd. Je onbestorven schoonheid vertoonde nog nauwelijks een barst. Het was alleen de leegte in je ogen, het straaltje vocht langs je kin. 's Avonds was je uitzinnig bij het knersen van de weerhaan. Kees Klok Ingekleurd Witter licht van lente hoog over dit gewonnen land. Nu nog de norse gronden uit hun kramp en ingekleurd met bodemtaai van eerder en daarvoor. En wat vermoed werd is alweer gebeurd in boom en sloot en ledikant. Er groeit al speenkruid onderaan een dijk bij Sirjansland en in de Westhoek in het duin de eerste sleutelbloemen. Blote buitenstoelen op de stoep voor een café. Een kind loopt langs de havenkant van Zierikzee de eerste schepen bij hun naam te noemen. Op zwarte, omgeploegde aarde geeft een fazantenhaan zijn zoveelste bestaan in felle streken weer. Een kievit loopt in strakgeveerde eigendunk een soortgenote voor de voeten. Bonte pieten en kanoeten peuren in de half ontwaakte grond. Tureluurs en leeuweriken groeten Schouwen-Duiveland. Thom Schrijer Uit: Zeeuws Dicht (Vlissingen: ADZ Vlissingen 2002). 33 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 35