Ik heb voorgesteld om die zaak te legaliseren, want pas dan kan je paal en perk stellen aan de uitbreiding. Laten we vergunningen gaan uitgeven zodat we ook voor waarden kunnen stellen; richt bijvoorbeeld die etalages wat minder opzichtig in. En laten we een maximum stellen waarmee we via een uitsterfbeleid op termijn op een geaccepteerd aantal van die sekswinkels uit komen. dan kwam het voor dat ze zich de andere dag anders opstelden, onder het mom van zo hadden we het niet bedoeld. Op Schouwen-Duiveland zijn mensen min der snel in het geven van een mening, maar als ze er een geven dan staat die ook. Daar moest ik in het begin wel even aan wennen. Toch heb ik mijn draai gelukkig snel kunnen vinden. En, was men blij met die oplossing? Het idee om die seksshops te legaliseren werd als bij zonder schokkend ervaren. Maar men accepteerde het. Het bekende schokeffect van de nieuwkomer... mis schien. Hoe dan ook, het werkte. Een Zeeuw die orde op zaken stelt, daar was behoefte aan. Voor alle duidelijkheid: van origine kom ik uit Bergen op Zoom. Maar ik voel me een echte Zeeuw. Ze zeggen dat je pas Zeeuw bent als je er al twee generaties woont. Onzin, ik voel me zeer met dit land verbonden en het aardige is dat ik Zeeland misschien nog wel beter ken dan de gemiddelde Zeeuw. Ik heb in Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren gewoond en na mijn studie rechten in Leiden lange tijd bij de provincie gewerkt als jurist. Volgende station: Zierikzee. Een behoorlijke overgang? Absoluut. Zowel cultureel als mentaal. Zeeuws- Vlaanderen lijkt op Brabant, de mensen zijn er wat losser, lijken opener. En als ze de ene dag 'ja' zeiden, U kreeg al snel te maken met een ingrijpend herinde lingsproces. Alle kleine gemeenten op het eiland moes ten opgaan in één grotere gemeente. Klopt. En het is geen geheim dat over die herindeling heel verschillend werd gedacht. Eén ding: het idee om de zaak samen te voegen is niet van onderop gekomen. Het initiatief kwam van de provincie en werd gesteund door het rijk, dat toen een beleid voerde van decentra lisatie en professionalisering wilde bevorderen. Wat was uw opinie? Ik kon me daar in vinden en heb als voorzitter van het intergemeentelijk overleg geprobeerd het hele proces in goede banen te leiden. Uiteindelijk hebben de tegen standers zich erbij neergelegd en is het boetseerproces begonnen. Eén van de dingen die opvallen in de stukken is dat u altijd gehamerd heeft op een open, transparante struc tuur van het bestuur. U spreekt zelfvan een open-huis- opstelling. Een uiting daarvan is het burgerspreekuur. Ik vind het van groot belang dat burgers contact heb ben met gekozen bestuurders. Die moeten ze fysiek kunnen bereiken. Via een spreekuur bijvoorbeeld. Sinds jaar en dag kan iedereen zich maandagochtend tussen tien en elf uur melden. De raad heeft zelfs het initiatief genomen voor een maandelijks raadsleden spreekuur dat de fracties gezamenlijk houden. Wat voor zaken komen daar zoal aan de orde?. Vaak zijn het onderwerpen die niets met de gemeente te maken hebben... Dat vind ik ook het mooie van m'n ambt. Je bent een beetje de burgervader. Mensen bel len je thuis op, komen zelfs aan de deur. Ze vragen om bemiddeling bij vergunningskwesties, klagen over de buren, leggen persoonlijke problemen voor. Persoonlijke problemen? Is dat zo vreemd? Het komt nu eenmaal voor in deze samenleving dat mensen het niet meer zien zitten. Ik 4 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 6