deel uit van de gemeenschap. Een goede zaak, want dat vergroot de sociale cohesie. Over sociale cohesie en mensen van buitenaf gespro ken. In het hoogseizoen overstromen ruim honderd duizend toeristen het eiland. Een plaats als Renesse zorgde voor de nodige problemen. Hoe is de situatie tegenwoordig? Renesse heeft een dubbel gezicht. Tot tien uur 's avonds is Renesse een prettige familiebadplaats, zie je ouders met jonge kinderen op de terrassen van de disco's. Weet je wat grappig is: de volwassenen die daar dan zitten, zetten 25 jaar geleden de boel hier op stelten. Het verschil met vroeger is alleen dat er nu sprake is van een integraal veiligheidsbeleid, waardoor het ook na tienen ordelijk verloopt. Er zijn goede afspraken met de bevolking, de campinghouders en de horeca-onder- nemers. Iedereen die zich niet aan de regels houdt kan rekenen op sancties. Plassen in het openbaar? Je wordt opgepakt en het kost je een flink bedrag. Verder is er nu een goede afvoerregeling om al die duizenden jongeren na sluitingstijd te transporteren. Veiligheid, zorg en creativiteit staan centraal in de begrotingsverklaring voor 2002. Waar moeten we in dit verband aan denken bij de term creativiteit? Aan alle mogelijkheden om, onder andere met behulp van EU-subsidies, buiten gebaande paden te treden. Ik noem de ontwikkeling van een toeristenpas. Daar naast hebben we te maken met een totaal nieuwe, gekantelde organisatie die nu nodig is om deze gemeente aan te sturen. Tweede vernieuwing is de gemeenteraad. Het dualisme zal zijn intrede doen; wethouders die geen lid meer zijn van de raad. Het derde nieuwe in onze gemeente is: het gemeentehuis. Je kan er van zeggen wat je wil, dat je het mooi vindt of juist niet, maar het heeft smoel, het straalt wat uit... Ambitie! Tot slot. Zeelandstad, een ambitieus sociaal, cultureel, mentaal en organisatorisch concept dat onder andere in deze rubriek vorm krijgt. U heeft in diverse gebieden van Zeeland gewoond en als bestuurder te maken gehad met omvangrijke herstructureringsprocessen. U heeft zogezegd Groot Zeeuwse ervaring. Zeeland de vierde stad van Nederland. Lijkt het u wat? Nu sla je door, denk ik. Alleen het woord al: Zeelandstad. Het lijkt me een paradox. Zeeland is groen, landelijk met hier en daar wat stedelijke knooppunten. Maar de provincie heeft in het geheel geen stedelijke uitstra ling. Het is een groen-blauwe zone, lees Pronks Vijfde nota, en dat moet zo blijven. Maar behalve dat kleven er ook bestuurlijk problemen aan een Zeelandstad. Je moet al die gemeentes weer opdelen in weinig trans parante en stroperige wijkeenheden. Bij wat voor bestuursmodellen kom je dan terecht? En willen we dat? Bovendien kun je je afvragen wat de functie van de provincie in die constellatie nog is? Dat orgaan kun je wel afschaffen, dat heeft dan totaal geen toegevoeg de waarde meer. Zou de invloed van Zeeland als stad niet toenemen? Dat geloof ik niet. In Den Haag regeert de macht van het getal en die verandert niet als Zeeland een stad wordt. Zeeland is nu goed voor twee tot vier zetels. En dat zal zo blijven, de manier waarop de provincie is georganiseerd - in dorpen, steden of wat dan ook - heeft daar geen invloed op. Wel geloof ik dat een gro ter, hechter georganiseerd verband de lobbymogelijk heden uitbreidt. Die lobby, ja dat is wel eens lastig. Zeeland bestaat uit Zeelanden, dat is inherent aan de fysieke structuur, ofschoon er door al die nieuwe ver bindingen wel heroriëntaties plaatsvinden. Maar we vallen elkaar nog teveel af. Al die spanningen tussen gemeenten onderling en gemeenten en provincie. Een ander voorbeeld van die typische Zeeuwse handelwijze is die kwestie rondom de erkenning van ons dialect. We doen allerlei pogingen om dat voor elkaar te krij gen, dienen een officieel verzoek in en wat gebeurt er dan? Ons eigen adviserend orgaan, de Raad voor de Cultuur Zeeland verklaart zich tegen erkenning. Schandalig gewoon. En wat denk je dat dat voor indruk maakt in Den Haag? Een ernstige regiefout, heel jammer. Het wegvallen van die fysieke barrières, de toenemende mobiliteit, pleit toch juist voor één stad. Bovendien zou de professionaliteit van het ambtenarenapparaat groter worden. Zo werkt het dus niet. Ambtenaren moet je niet net als in het Europees Parlement als vliegende keepers inzetten. Nee hoor, mij maak je dat niet wijs. Daarbij, en ik herhaal dat, je krijgt een technocratische bestuurs laag die heel ver van de bevolking afstaat en waardoor, net als in de landelijke politiek, de legitimiteit van de politiek aangetast zou kunnen worden. 6 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 8