deel uit van de gemeenschap. Een goede zaak, want
dat vergroot de sociale cohesie.
Over sociale cohesie en mensen van buitenaf gespro
ken. In het hoogseizoen overstromen ruim honderd
duizend toeristen het eiland. Een plaats als Renesse
zorgde voor de nodige problemen. Hoe is de situatie
tegenwoordig?
Renesse heeft een dubbel gezicht. Tot tien uur 's avonds
is Renesse een prettige familiebadplaats, zie je ouders
met jonge kinderen op de terrassen van de disco's.
Weet je wat grappig is: de volwassenen die daar dan
zitten, zetten 25 jaar geleden de boel hier op stelten.
Het verschil met vroeger is alleen dat er nu sprake is
van een integraal veiligheidsbeleid, waardoor het ook
na tienen ordelijk verloopt. Er zijn goede afspraken met
de bevolking, de campinghouders en de horeca-onder-
nemers. Iedereen die zich niet aan de regels houdt
kan rekenen op sancties. Plassen in het openbaar? Je
wordt opgepakt en het kost je een flink bedrag. Verder
is er nu een goede afvoerregeling om al die duizenden
jongeren na sluitingstijd te transporteren.
Veiligheid, zorg en creativiteit staan centraal in de
begrotingsverklaring voor 2002. Waar moeten we in
dit verband aan denken bij de term creativiteit?
Aan alle mogelijkheden om, onder andere met behulp
van EU-subsidies, buiten gebaande paden te treden.
Ik noem de ontwikkeling van een toeristenpas. Daar
naast hebben we te maken met een totaal nieuwe,
gekantelde organisatie die nu nodig is om deze
gemeente aan te sturen. Tweede vernieuwing is de
gemeenteraad. Het dualisme zal zijn intrede doen;
wethouders die geen lid meer zijn van de raad. Het
derde nieuwe in onze gemeente is: het gemeentehuis.
Je kan er van zeggen wat je wil, dat je het mooi vindt
of juist niet, maar het heeft smoel, het straalt wat uit...
Ambitie!
Tot slot. Zeelandstad, een ambitieus sociaal, cultureel,
mentaal en organisatorisch concept dat onder andere
in deze rubriek vorm krijgt. U heeft in diverse gebieden
van Zeeland gewoond en als bestuurder te maken gehad
met omvangrijke herstructureringsprocessen. U heeft
zogezegd Groot Zeeuwse ervaring. Zeeland de vierde
stad van Nederland. Lijkt het u wat?
Nu sla je door, denk ik. Alleen het woord al: Zeelandstad.
Het lijkt me een paradox. Zeeland is groen, landelijk
met hier en daar wat stedelijke knooppunten. Maar de
provincie heeft in het geheel geen stedelijke uitstra
ling. Het is een groen-blauwe zone, lees Pronks Vijfde
nota, en dat moet zo blijven. Maar behalve dat kleven
er ook bestuurlijk problemen aan een Zeelandstad. Je
moet al die gemeentes weer opdelen in weinig trans
parante en stroperige wijkeenheden. Bij wat voor
bestuursmodellen kom je dan terecht? En willen we
dat? Bovendien kun je je afvragen wat de functie van
de provincie in die constellatie nog is? Dat orgaan kun
je wel afschaffen, dat heeft dan totaal geen toegevoeg
de waarde meer.
Zou de invloed van Zeeland als stad niet toenemen?
Dat geloof ik niet. In Den Haag regeert de macht van
het getal en die verandert niet als Zeeland een stad
wordt. Zeeland is nu goed voor twee tot vier zetels. En
dat zal zo blijven, de manier waarop de provincie is
georganiseerd - in dorpen, steden of wat dan ook -
heeft daar geen invloed op. Wel geloof ik dat een gro
ter, hechter georganiseerd verband de lobbymogelijk
heden uitbreidt. Die lobby, ja dat is wel eens lastig.
Zeeland bestaat uit Zeelanden, dat is inherent aan de
fysieke structuur, ofschoon er door al die nieuwe ver
bindingen wel heroriëntaties plaatsvinden. Maar we
vallen elkaar nog teveel af. Al die spanningen tussen
gemeenten onderling en gemeenten en provincie. Een
ander voorbeeld van die typische Zeeuwse handelwijze
is die kwestie rondom de erkenning van ons dialect.
We doen allerlei pogingen om dat voor elkaar te krij
gen, dienen een officieel verzoek in en wat gebeurt er
dan? Ons eigen adviserend orgaan, de Raad voor de
Cultuur Zeeland verklaart zich tegen erkenning.
Schandalig gewoon. En wat denk je dat dat voor
indruk maakt in Den Haag? Een ernstige regiefout,
heel jammer.
Het wegvallen van die fysieke barrières, de toenemende
mobiliteit, pleit toch juist voor één stad. Bovendien
zou de professionaliteit van het ambtenarenapparaat
groter worden.
Zo werkt het dus niet. Ambtenaren moet je niet net
als in het Europees Parlement als vliegende keepers
inzetten. Nee hoor, mij maak je dat niet wijs. Daarbij,
en ik herhaal dat, je krijgt een technocratische bestuurs
laag die heel ver van de bevolking afstaat en waardoor,
net als in de landelijke politiek, de legitimiteit van de
politiek aangetast zou kunnen worden.
6 Zeeuws Tijdschrift 2002/1-2