samen met de Hogeschool Zeeland de Universiteit van Zeeland moet vormen) wil zich specialiseren in internationaal undergraduate onderwijs: academisch en wetenschappelijk qua inhoud en activerend qua methode. De Zeeuwse Academy is als college een samenwerkingsverband van Nederlandse en Vlaamse universiteiten, gedacht wordt aan de Universiteit Utrecht, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit Antwerpen en de Universiteit Gent. In het plan Contouren van de Roosevelt Academy is de doelstelling als volgt geformuleerd: gekwalifi ceerde Nederlandse en Vlaamse studenten een inter nationaal academisch klimaat bieden, opdat zij zich na afloop van hun studie(s) in de internationale wereld van wetenschap, professie, bestuur en bedrijf kunnen bewegen. Daartoe brengt de Academy Nederlands en Vlaamse studenten bijeen met gekwali ficeerde en geselecteerde buitenlandse studenten en biedt het een opleiding tot een hoogwaardig en interna tionaal erkend eerste academisch diploma (het bache lordiploma, de BA en de BSc.).' De ambitie en methode zijn ook duidelijk omschre ven: 'De Roosevelt Academy wil nadrukkelijk bijdragen aan de vorming en ontwikkeling van toekomstige maatschappelijke en wetenschappelijke leidinggeven den. Het doet dat niet alleen door een internationale omgeving te bieden aan getalenteerde en gemotiveer de studenten, maar ook door een gunstig academisch woon- en werkklimaat te scheppen, door hoge eisen te stellen aan zowel studenten als docenten en door de studie van zijn studenten intensief te begeleiden.' Jan-Bart Mandos zegt het zo: 'Het gaat er in feite om dat je een community sticht, een gemeenschap waarin mensen - eerder dan bij een grootschalige universiteit - elkaar leren kennen, stimuleren en corrigeren. Dat is in een onderwijsomgeving enorm belangrijk. Een grote universiteitstad heeft natuurlijk zijn charme; voor veel mensen zal het altijd aantrekkelijk blijven om daar te studeren, maar er zijn ook mensen die met hun capaciteiten op zo'n kleinere schaal eerder tot hun recht komen en sneller resultaat boeken. Ook in andere onderdelen van de samenleving zie je dat veel mensen tussen wal en schip terecht komen door te weinig persoonlijke aandacht. Alle problemen op het gebied van veiligheid, criminaliteit, discriminatie, noem maar op, zie je toch vooral in grootschalige omgevingen waar de menselijke maat ver te zoeken is.' Brede basis Samenwerking met Utrecht ligt - geografisch gezien - niet voor de hand, maar is het wel als je bedenkt dat de geestelijk vader van het vergelijkbare University College Utrecht de Zeeuw Hans Adriaansens is. Bovendien heeft de universiteit van Utrecht meer faculteiten dan die van Rotterdam en Tilburg. De ideeën van Adriaansens over een kwalitatieve en intensieve aca demische opleiding in kleinschalig verband waar stu denten en docenten elkaar kennen, zijn leidraad voor het Zeeuwse initiatief. In het onderwijs staat niet langer uitsluitend de specifieke kennisoverdracht centraal, maar ook de vorming en ontwikkeling van 'academi sche kwaliteiten en vaardigheden'; analytisch vernuft, methodische diepgang, oplossingsgerichtheid, toegang tot meerdere kennisdomeinen, communicatief vermogen, lei derschap. Naar Utrechts voorbeeld is het curriculum van de Roosevelt Academy 'convergent', dat wil zeggen: stu denten krijgen de gelegenheid om zich geleidelijk te concentreren op het hoofdvak, zonder dat ze dat reeds bij het begin van hun studie hoeven te hebben vastge legd. Studenten komen zelf en via hun studiegenoten in aanraking met verschillende disciplines. Ook als die niet hun hoofdvak worden, zullen ze daar in ieder geval een goed niveau van kennis aan overhouden waardoor ook later een gesprek tussen specialisten mogelijk blijft. 'Je moet niet meer in vakken denken, maar veel meer in de hele brede basis die universitaire studenten moeten hebben', stelt Van den Bout. Het curriculum bestrijkt in principe het totaal aan academische disciplines. Het legt daarbij de nadruk op de verbinding en samenhang tussen de wetenschappen. En op de academische kwa liteiten die nodig zijn om een wetenschappelijk en professioneel niveau te bereiken. Het onderwijs wordt verdeeld in vier divisies: science (alle natuur- en levens wetenschappen), social science (alle sociale wetenschappen in strikte zin plus recht, economie en psychologie), humanities (geschiedenis, kunstgeschiedenis, filosofie, godsdienstwetenschap en linguïstiek) en academie core (methoden en statistiek, argumentatieleer, creatief schrijven, schrijven voor wetenschappelijke doeleinden en taalverwerving in een aantal Europese talen) Campus Middelburg Tot nu toe is het Utrechtse college het enige in Nederland dat werkt volgens een concept dat is gebaseerd op een 7 Zeeuws Tijdschrift 2002/3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2002 | | pagina 9