samen met de Hogeschool Zeeland de Universiteit
van Zeeland moet vormen) wil zich specialiseren in
internationaal undergraduate onderwijs: academisch
en wetenschappelijk qua inhoud en activerend qua
methode. De Zeeuwse Academy is als college een
samenwerkingsverband van Nederlandse en Vlaamse
universiteiten, gedacht wordt aan de Universiteit Utrecht,
de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Universiteit
Antwerpen en de Universiteit Gent.
In het plan Contouren van de Roosevelt Academy is
de doelstelling als volgt geformuleerd: gekwalifi
ceerde Nederlandse en Vlaamse studenten een inter
nationaal academisch klimaat bieden, opdat zij zich
na afloop van hun studie(s) in de internationale
wereld van wetenschap, professie, bestuur en bedrijf
kunnen bewegen. Daartoe brengt de Academy
Nederlands en Vlaamse studenten bijeen met gekwali
ficeerde en geselecteerde buitenlandse studenten en
biedt het een opleiding tot een hoogwaardig en interna
tionaal erkend eerste academisch diploma (het bache
lordiploma, de BA en de BSc.).'
De ambitie en methode zijn ook duidelijk omschre
ven: 'De Roosevelt Academy wil nadrukkelijk bijdragen
aan de vorming en ontwikkeling van toekomstige
maatschappelijke en wetenschappelijke leidinggeven
den. Het doet dat niet alleen door een internationale
omgeving te bieden aan getalenteerde en gemotiveer
de studenten, maar ook door een gunstig academisch
woon- en werkklimaat te scheppen, door hoge eisen te
stellen aan zowel studenten als docenten en door de
studie van zijn studenten intensief te begeleiden.'
Jan-Bart Mandos zegt het zo: 'Het gaat er in feite om
dat je een community sticht, een gemeenschap waarin
mensen - eerder dan bij een grootschalige universiteit -
elkaar leren kennen, stimuleren en corrigeren. Dat is
in een onderwijsomgeving enorm belangrijk. Een
grote universiteitstad heeft natuurlijk zijn charme;
voor veel mensen zal het altijd aantrekkelijk blijven
om daar te studeren, maar er zijn ook mensen die
met hun capaciteiten op zo'n kleinere schaal eerder
tot hun recht komen en sneller resultaat boeken. Ook
in andere onderdelen van de samenleving zie je dat
veel mensen tussen wal en schip terecht komen door
te weinig persoonlijke aandacht. Alle problemen op
het gebied van veiligheid, criminaliteit, discriminatie,
noem maar op, zie je toch vooral in grootschalige
omgevingen waar de menselijke maat ver te zoeken
is.'
Brede basis
Samenwerking met Utrecht ligt - geografisch gezien -
niet voor de hand, maar is het wel als je bedenkt dat de
geestelijk vader van het vergelijkbare University College
Utrecht de Zeeuw Hans Adriaansens is. Bovendien
heeft de universiteit van Utrecht meer faculteiten
dan die van Rotterdam en Tilburg. De ideeën van
Adriaansens over een kwalitatieve en intensieve aca
demische opleiding in kleinschalig verband waar stu
denten en docenten elkaar kennen, zijn leidraad voor
het Zeeuwse initiatief. In het onderwijs staat niet langer
uitsluitend de specifieke kennisoverdracht centraal,
maar ook de vorming en ontwikkeling van 'academi
sche kwaliteiten en vaardigheden'; analytisch vernuft,
methodische diepgang, oplossingsgerichtheid, toegang tot
meerdere kennisdomeinen, communicatief vermogen, lei
derschap.
Naar Utrechts voorbeeld is het curriculum van de
Roosevelt Academy 'convergent', dat wil zeggen: stu
denten krijgen de gelegenheid om zich geleidelijk te
concentreren op het hoofdvak, zonder dat ze dat reeds
bij het begin van hun studie hoeven te hebben vastge
legd. Studenten komen zelf en via hun studiegenoten
in aanraking met verschillende disciplines. Ook als
die niet hun hoofdvak worden, zullen ze daar in ieder
geval een goed niveau van kennis aan overhouden
waardoor ook later een gesprek tussen specialisten
mogelijk blijft.
'Je moet niet meer in vakken denken, maar veel meer
in de hele brede basis die universitaire studenten moeten
hebben', stelt Van den Bout. Het curriculum bestrijkt
in principe het totaal aan academische disciplines. Het
legt daarbij de nadruk op de verbinding en samenhang
tussen de wetenschappen. En op de academische kwa
liteiten die nodig zijn om een wetenschappelijk en
professioneel niveau te bereiken. Het onderwijs wordt
verdeeld in vier divisies: science (alle natuur- en levens
wetenschappen), social science (alle sociale wetenschappen
in strikte zin plus recht, economie en psychologie),
humanities (geschiedenis, kunstgeschiedenis, filosofie,
godsdienstwetenschap en linguïstiek) en academie core
(methoden en statistiek, argumentatieleer, creatief
schrijven, schrijven voor wetenschappelijke doeleinden
en taalverwerving in een aantal Europese talen)
Campus Middelburg
Tot nu toe is het Utrechtse college het enige in Nederland
dat werkt volgens een concept dat is gebaseerd op een
7 Zeeuws Tijdschrift 2002/3