Strakke en uit de hand getekende vertikalen, 1974, gouache op
karton, 64 x 64 cm. Collectie Van Abbemuseum Eindhoven.
Foto: v.d. Bichelaer
Door horizontale en vertikale brede banden weggedekt raster met
uitgespaarde kruispunten, 1974, gouache op karton, 64 x 64 cm.
Collectie Van Abbemuseum Eindhoven. Foto: v.d. Bichelaer
trend is extreem nihilistisch, opgevolgd door een
holistische golf, een ascetische mode wordt afgelost
door een hedonistische tijd. Veel beeldend kunstenaars
dachten het in de woelige tijd van eind jaren zestig,
begin jaren zeventig te kunnen doen met concrete,
emotieloze uitingen. Lippens: 'In mijn seriële werken,
de cirkels, dacht ik de hele wereld te beschrijven. Als
ik terugkijk, zie ik daarin al het decoratieve karakter
dat mijn werk nu domineert.'
In tegenstelling tot Piet Mondriaan, wiens werk hij
toen intensief bestudeerde, zoekt hij het niet in theorie
vorming. Hij beschouwt zichzelf als beeldend kunste
naar en bedient zich van beelden, niet van woorden.
Lippens: 'In mijn ogen is er in Mondriaan geen groot
filosoof verloren gegaan maar ik heb bewondering voor
onder andere zijn Pier and Ocean schilderijen waarin ik
duidelijk zijn grootsheid als schilder ervaar.' Een groot
aantal kunststromingen, vanaf de futuristen in het begin
van de 20ste eeuw en later de constructivisten, de sur
realisten en de conceptuelen, beschreef zijn utopieën
in manifesten en pamfletten. Lippens dicht de kunst
een latenter vermogen tot verandering toe dan deze
revolutionairen die de wereld dachten te veranderen
met hun kunst. Een kunstwerk kan van alles betekenen,
het is verre van eenduidig. En dat is maar goed ook.
Zijn woorden ademen het credo van de autonome kunst
die zijn bestaansrecht vindt in zichzelf, aan zichzelf
refereert en de rest van de wereld laat voor wat hij is.
Het zou van kunsthistorische kortzichtigheid
getuigen Guido Lippens in te delen bij hen die volhar
den in de geometrische kunst en hun dichtgetimmer
de systemen, al dan niet met begeleidende woorden.
In een tentoonstellingscatalogus uit 1989 gaat kunst
historica Marty Bax in op de ontwikkeling van Lippens'
oeuvre. Over zijn systematische oefeningen schrijft zij:
'Aan het geheel moest elke suggestie van dynamiek,
Grondvormen, 1999, pen en inkt op papier, 11 x 23 x 18 cm. Collectie Zeeuws Museum Middelburg. Foto: Peter Cox.
24 Zeeuws Tijdschrift 2002/5-6